Prijs vergelijking BMW iX3

0

BMW is klaar voor de marktintroductie van de volledig elektrische iX3. De productie vangt na de zomer aan in China. De Europese levering start rond de jaarwisseling. BMW heeft de orderboeken voor de iX3 inmiddels geopend en in dit kader ook de basisprijs bekendgemaakt.

Na de i3 uit 2013 is er na 7 jaar eindelijk weer nieuws te melden over een nieuwe volledig elektrische auto van de fabrikant uit München. Daarmee kan BMW haar achterstand op Audi (e-Tron), Jaguar (I-Pace), Mercedes-Benz (EQ C) en Porsche Taycan, om niet te spreken van Tesla (Model Y) die in de afgelopen tijd is ontstaan, proberen weg te werken.

De iX3 wordt leverbaar in 2 uitvoeringen: Executive en High Executive. De basisversie gaat 71.000 euro kosten en is uitgerust met de volgende zaken: metallic exterieur lak, 19 inch lichtmetalen aerodynamische velgen die voor een 5 procent lagere luchtweerstand zorgen (in 2-kleurig Jet Black), een adaptief onderstel, Sensatec bekleding van het dashboard, een panoramadak, de Driving Assistant Professional, Active Protection, Leatherette meubilair bekleding (een stof/leder combinatie), een alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM), een scheiding net tussen de bagageruimte en de achterbank, inklapbare buitenspiegels met automatisch dimmende buitenspiegel aan de bestuurderszijde, een automatisch dimmende binnenspiegel, elektrisch verstelbare voorstoelen, een opbergpakket, elektrisch verwarmde voorstoelen, Ambiance verlichting, automatische airconditioning met 3 temperatuurzones, LED koplampen met uitgebreide functionaliteit, telefoonvoorbereiding met draadloze oplaadmogelijkheid, een WiFi hotspot, de BMW Live Cockpit Professional en BMW Connected Pack Professional II.

BMW Audi Ford Mercedes-Benz Tesla
iX3 e-Tron Sportback Mustang Mach-E EQ C Model Y
Executive 50 Quattro Business Extended Range AWD 400 4Matic Performance AWD
71.000 euro 70.900 euro 67.140 euro 77.935 euro 71.018 euro

BMW gaat de iX3 ook leveren als High Executive. Daarvan is de prijs nog niet bekend, maar de importeur kan al wel melden dat deze uitvoering als extra uitrusting heeft: grotere wielen (20 inch), adaptieve LED koplampen, geluiddempende beglazing in de voorportieren, Comfort Access, Vernasca lederen bekleding, sportstoelen met lendensteun verstelling, een head-up display, een groot lichtassistent, Parking Assistant Plus met achteruit rij camera, gebarenbediening (BMW Gesture Control) en een geluidsinstallatie van Harman Kardon.

Ongeacht het uitrusting niveau heeft de elektromotor van de iX3 een vermogen van 286 pk. Aan koppel is er 400 Nm beschikbaar. De elektrische BMW kan hiermee in 6,8 seconden naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u. Dan kan je gezellig zwaaien naar de Volvo rijder op de rijbaan naast jou. De aandrijving vindt plaats op de achterwielen. Volgens BMW moet dat sportieve rijders bekoren. Het accupakket heeft een capaciteit van 80 kWh, hetgeen goed is voor een actieradius van 459 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm). In de elektromotor van de iX3 zitten geen magneten. Deze constructie maakt het gebruik van zeldzame aard metalen overbodig. De bestuurder heeft zelf invloed op de manier waarop de iX3 energie terugwint. In rij modus B accelereert én remt men met slechts 1 pedaal. In rij modus D valt de gretigheid waarmee de BMW bij het loslaten van het motorpedaal energie recupereert in te stellen.

De oplader levert energie aan zowel de 400 voltaccu voor de aandrijving als de gewone 12-voltaccu. Aan een laadpunt met wisselstroom is zowel 1-fase als 3-fase laden mogelijk met maximaal 11 kW. Aansluiten op een snelle lader (gelijkstroom) kan met maximaal 150 kW. In 10 minuten kan op deze manier 100 kilometer rij bereik worden bijgeladen. De accu van de iX3 kan in 34 minuten van 0 op 80 procent van zijn capaciteit worden gebracht. Berijders van de BMW kunnen profiteren van de vaste tarieven van de snelle laders van het Ionity netwerk: €0,29 per kWh. Het basistarief en dat voor BMW Charging is voor kopers van een iX3 de eerste 3 jaar gratis. De met de auto meegeleverde thuis laad kabel is nieuw. Hij kan met adapters worden gebruikt in standaard huishoudelijke en in industriële stroomaansluitingen. Behalve de BMW Wallbox Essential is ook een exemplaar van Eneco leverbaar voor thuis opladen. Die biedt de mogelijkheid van een gespecificeerd overzicht van de laadtransactie en van de kosten. Volgens BMW is dit ideaal voor wie zijn iX3 zakelijk gebruikt. De standaard BMW Charging Card biedt rijders van de elektrische SUV wereldwijd toegang tot meer dan 450.000 openbare laadstations, waaronder alle locaties in Nederland.

De iX3 is gebaseerd op de bestaande X3, die leverbaar is met diesel en benzine motoren, én als stekker hybride. Dankzij de in de verhouding 40:20:40 gedeelde, neerklapbare achterbank leuning is de bagageruimte stapsgewijs te vergroten van 510 tot 1.560 liter. Dat is flink. Je levert op dit vlak dan ook niks in vergelijking met de gewone X3. De accu is geïntegreerd in de bodem van de auto. Daardoor ligt het zwaartepunt van de auto 7,5 cm lager dan dat van de conventioneel aangedreven X3 versies. Volgens BMW biedt dat voordelen voor het rij gedrag. Dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar het totale gewicht van de iX3 ligt natuurlijk wel hoger en dat is juist niet gunstig voor de wegligging. Een tegenvaller is ook dat de iX3 geen vierwielaandrijving biedt. De standaard adaptieve wielophanging omvat elektronisch geregelde schokdempers die zich voortdurend aanpassen aan de ondergrond en het rijgedrag.

BMW IconicSounds Electric debuteert in de iX3. Variaties in de belasting van de auto worden evenredig weerspiegeld in een geluid. Energieterugwinning als de bestuurder het motorpedaal loslaat en remt, gaat eveneens vergezeld van een soepele variatie in het geluid. Iedere manier van rijden wordt zo akoestisch begeleid. Als de start/stop knop wordt ingedrukt, is een korte melodie te horen. Deze voorziening is standaard op de iX3, terwijl de geluiden tijdens het rijden zijn voorbehouden aan de High Executive uitvoering. BMW heeft hiervoor sound designers in de arm genomen. De melodie bij de start/stop knop is het resultaat van een samenwerking van Hans Zimmer en de sound designer van BMW, Renzo Vitale. Het is een primeur in een auto-industrie. Soundtracks voor de iX3 voor tijdens het rijden (eveneens het resultaat van de samenwerking met Hans Zimmer, bekend van onder meer Pirates of the Caribbean, The Dark Knight en Gladiator) zijn later ook voor andere geëlektrificeerde BMW modellen beschikbaar.

Van buiten is de iX3 vooral een X3, maar BMW heeft het exterieur natuurlijk doorspekt met designelementen van zijn i afdeling. Zo zijn rondom blauwe accenten aangebracht, die we onder meer in de achterbumper, aan de onderzijde van de portieren en in de snuit van de iX3 tegenkomen. Een vergelijkbaar designtrucje zagen we bij dochter Mini en haar 3-deurs Hatch Electric. Blauw schijnt de huiskleur van elektrisch aangedreven modellen te moeten zijn. BMW zet de elektrische X3 op speciale lichtmetalen velgen die volgens de fabrikant de luchtweerstand met 5 procent verminderen. Op de snuit zit uiteraard een nieren grille, al is het exemplaar op deze iX3 semi-dicht. De laadopening bevindt zich rechtsachter.

De iX3 wordt dit jaar eerst in China gelanceerd. Het is het eerste model van BMW dat ook voor de export wordt gebouwd in de fabriek in Shenyang. Deze productiefaciliteit is onderdeel van de joint venture met Brilliance Automotive. In 2021 komt BMW met de i4; een volledig elektrische uitvoering van de nieuwe 4-serie Gran Coupé op basis van de eerder getoonde conceptstudie. De komst van de iX3 is niet bepaald een verrassing. Al in 2018 liet BMW de vrij productierijp ogende conceptversie zien en kort geleden dook de elektrische X3 al diverse keren via internet op; ruimschoots voor zijn onthulling. Dat maakt de iX3 echter niet minder interessant. De elektrische aandrijflijn is opgebouwd uit wat BMW zijn 5de generatie eDrive techniek noemt. Onder meer de elektromotor, de transmissie en de elektronica die nodig is om het geheel aan te sturen, zijn in één behuizing ondergebracht. Vanaf volgend jaar zal men delen daarvan ook in de i4 én in de productieversie van de iNext conceptversie kunnen gaan terugvinden. Een interessante concurrent voor de iX3 is onder andere de Mercedes-Benz EQ C. Die is er vanaf 77.935 euro. Ook qua lease is de EQ C wat duurder. Het nadeel is dat deze elektrische Duitser maximaal 2 fase kan laden.

BMW heeft geen plannen om de iX3 te gaan leveren met een groter accupakket en/of met vierwielaandrijving. “Wij hebben geen grotere batterijen set nodig, want wij vinden de iX3 in zijn huidige vorm qua actieradius een goed aanbod”, zo legt Wieland Bruch van BMW uit tegenover verschillende automedia. Voorlopig zitten er dus nog geen andere keuzes qua accu’s in het vat. Ook voor een xDrive variant (met een extra motor op de vooras) ziet BMW vooralsnog geen noodzaak. Bruch: “Er is nog geen definitief besluit genomen. Wij hebben al een brede keuze bij de X3 met vierwiel aangedreven uitvoeringen, waaronder de stekker hybride xDrive30e. Bij het testwerk met de iX3 in Arjeplog bleek bovendien dat de elektrische SUV met enkel achterwielaandrijving meer dan prima functioneert”. Op die Zweedse locatie test BMW hoe haar modellen zich op een gladde ondergrond gedragen.

BMW heeft evenmin plannen voor een op zichzelf staand elektrisch model. Dat blijft voorlopig ook zo. BMW kiest daarmee voor een andere aanpak dan bijvoorbeeld de concurrenten Audi en Mercedes-Benz. Die komen wél met speciaal als elektrische auto ontwikkelde, losstaande modellen. BMW kiest daarentegen voor elektrisch aangedreven varianten op basis van bestaand repertoire. Dat is bij deze iX3 het geval en zoals gezegd zal de aankomende i4 in de basis een elektrisch aangedreven versie van de 4-serie Gran Coupé zijn. Een nieuw specifiek EV platform, zoals bij de i3 het geval is, zit er volgens BMW voorlopig niet aan te komen. “Dergelijke onderstellen laten wij achter ons liggen. Dat de i3 wel over een specifiek elektrisch platform beschikt, komt doordat de verwachtingen toen anders waren dan nu”, zo verklaart Bruch.

Volgens Bruch was de verwachting in 2013 dat elektrisch rijden mondiaal sneller door zou breken en dat het daarom zou renderen om de investeren in specifieke EV modellen. “Destijds dachten wij en velen anderen (waaronder Nissan en Renault) dat elektrische mobiliteit een hoge vlucht zou nemen. Onze ervaringen leren dat echter dat deze versie van vervoer zich per markt met verschillende snelheden ontwikkelt. Zelfs binnen Europa zijn er grote onderlinge variaties”. BMW is daarom van mening dat het voorlopig beter kan investeren in een tussenvorm. Bruch: “Wij hebben onze aanpak aangepast en geloven dat flexibele platformen vooralsnog de sleutel tot succes zijn. Dit betekent niet dat er nooit meer een specifiek onderstel voor volledig elektrische auto’s komt, maar niet al in 2021 of 2022”. De iNext, de enige nieuwe BMW die voorlopig wél alleen in emissieloze uitvoering op de markt komt, zal dan ook worden gebaseerd op het flexibele CLAR platform waar alle grotere modellen van het merk gebruik van maken.

Reageren is niet mogelijk.