Volkswagen betaalde Amerikanen al 9,5 miljard dollar schadevergoeding

0

Volkswagen heeft sinds 2016 al bijna 9,5 miljard dollar uitbetaald aan gedupeerde Amerikaanse automobilisten. Dat heeft de Federal Trade Commission, de dienst voor consumenten bescherming in de Verenigde Staten gemeld. In de auto’s van de gedupeerden was het mechanisme ingebouwd waarmee de uitstoot tests gemanipuleerd werden.

De Duitse autobouwer kampt nu al jaren met een slecht imago vanwege dit internationale schandaal, dat in de volksmond bekend raakte als ‘dieselgate’. In september 2015 werd Volkswagen er toe gedwongen om toe te geven dat er wereldwijd met 11 miljoen voertuigen gesjoemeld was. “Wij hebben de eigenaren van een Volkswagen en/of Porsche de keuze gelaten: of hun auto teruggeven, of de auto in orde maken volgens de juiste normen”, zo meldt de Federal Trade Commission in haar slotrapport over wat de overheidsorganisatie “het grootste schadevergoeding programma voor consumenten in de Verenigde Staten” noemt. “Bijna 9 van de 10 van de Volkswagen en Porsche klanten kozen ervoor hun voertuig terug te geven”.

Tegen Volkswagen lopen wereldwijd nog verschillende rechtszaken over dit schandaal. Rupert Stadler, voormalig topman van dochter merk Audi, wordt op 30 september in een Duitse rechtbank verwacht in een van de belangrijkste juridische processen. Het totale kostenplaatje van ‘dieselgate’ wordt voor Volkswagen geraamd op meer dan 30 miljard euro.

 

Groener imago

Inmiddels is de autofabrikant druk bezig om zichzelf een beter (lees: groener) imago te bezorgen. In dit kader komt Volkswagen met een eigen laaddienst. De introductie daarvan vindt tegelijk met het marktdebuut van de ID.3 plaats. Via de eigen laaddienst, We Charge genaamd, kunnen bezitters van een elektrische Volkswagen bij meer dan 150.000 openbare laadpunten in heel Europa laden. Toegang wordt verkregen via een speciale laadkaart.

Gebruikers kunnen uit 3 tarieven kiezen, die onder meer exclusieve voorwaarden voor het snelle laadnet Ionity bevatten. “Met de toename van elektromobiliteit op onze wegen wordt het openbare laden steeds belangrijker. Met het aanbod van We Charge biedt Volkswagen de klanten de juiste oplossing om in Duitsland en elders in Europa snel en probleemloos vooruit te komen”, zegt Richard van Tatenhove, manager digital charging services bij Volkswagen.

Ionity, waar Volkswagen een partner van is, beschikt momenteel over 250 snelle laadparken, verspreid over 20 landen. Op dit moment zijn er nog eens 50 locaties in aanbouw. Alles bij elkaar zijn er tot nu toe ongeveer 400 laadparken gepland. “Daarmee ontstaat het meest kwalitatieve en beste laadnetwerk voor elektrische auto’s langs het Europese snelwegennet”, stelt van Tatenhove. We Charge kan vanaf half augustus geboekt en gebruikt worden.

 

Niet zonder slag of stoot

De lancering van de ID.3 is evenwel een moeilijke bevalling. Dat leidt tot rooie koppen en slaande deuren in de directieburelen van Volkswagen. Met als gevolg een aanhoudende uittocht van hoog geplaatste managers. Hoewel de Volkswagen Groep zich in stilzwijgen hult, melden Duitse automedia in koor dat Jürgen Stackmann, bestuursvoorzitter en directeur marketing van het merk Volkswagen personenauto’s, een nieuwe baan mag gaan zoeken.

Stackmann zou in ongenade gevallen zijn wegens de zwaar teleurstellende verkoopcijfers van de nieuwe Golf en de herziene Passat. Hij zou groepschef Herbert Diess wel hebben gewaarschuwd voor de softwareproblemen bij de Golf VIII, maar die wimpelde de kinderziektes weg. Nadat media, waaronder Autointernationaal.nl , er aandacht aan begonnen te besteden, kon de hoogste baas de problemen niet langer ontkennen. Diess lijkt nu Stackmann als zondebok te hebben aangewezen. Hij wordt daarnaast verantwoordelijk gehouden voor een in brede kringen als racistisch bestempelde reclamespotje voor die nieuwe generatie Golf.

Als het vertrek wordt bevestigd, dan is Stackmann (foto) de zoveelste hoge manager bij de Volkswagen Groep die in korte tijd gedwongen of ‘vrijwillig’ moet vertrekken. Andere hotemetoten die al eerder het veld hebben moeten ruimen, zijn de CEO van vrachtwagendivisie Traton Andreas Renscher, de directeur van truckmerk MAN, Joachim Drees, topman Bernhard Maier van Skoda, zijn collega Thomas Sedran van Volkswagen bestelwagens en hoofd software ontwikkeling Christian Senger.

Er zijn bovendien aanhoudende geruchten dat er ook aan de poten van Diess’ stoel wordt gezaagd. De topman heeft vorige maand zelf zijn ontslag aangeboden, maar dat is door de Raad van Toezicht van Volkswagen geweigerd. Diess is echter niet langer de hoogste baas van het hoofdmerk. Die functie wordt nu vervuld door de steeds vaker als ‘coming man’ omschreven Ralf Brandstätter.

Reageren is niet mogelijk.