Aston Martin Valkyrie zal misschien nooit het daglicht zien

0

Er is iets aan de hand bij Aston Martin dat de productiestart van de Valkyrie zonder meer zou kunnen blokkeren.

Een paar maanden geleden besloot Aston Martin om de ontwikkeling van de raceversie van de Valkyrie stop te zetten vanwege de vele veranderingen in de LMDh klasse van het World Endurance Championship. Tegelijkertijd bleef het Britse merk werken aan de wegversie van de hyper sportwagen, onder andere in de vorm van tests op het circuit van Silverstone.

Maar sinds maart is er veel veranderd voor Aston Martin. De corona virus heeft de verkoopproblemen met de bestaande sportwagens verergerd. Als een soort financiële reddingsboei werd de Canadese multimiljonair Lawrence Stroll als uitvoerend voorzitter en aandeelhouder binnengehaald omdat deze ondernemer bereid was om enkele honderden miljoenen dollars in Aston Martin te investeren. Helaas voor de Britse autofabrikant betekent dit niet dat de problemen nu voorbij zijn. Volgens een Italiaanse tijdschrift hebben de eerste testritten van de Valkyrie veel betrouwbaarheidsproblemen aan het licht gebracht. Bovendien blijkt de nieuwe hyper sportwagen erg moeilijk om te besturen.

Dit zou Aston Martin er toe kunnen aanzetten om een beslissing te nemen die klanten die reeds een exemplaar van de Valkyrie niet zal plezieren: de Britse autofabrikant zou kunnen overwegen om het gebruik van de sportwagen tot het circuit te beperken door de homologatie voor op de openbare weg op te geven. Daarmee kunnen de ontwikkelingskosten nog enigszins worden terugverdiend. Maar in het ergste geval zou zelfs door Aston Martin overwogen kunnen worden om simpelweg te besluiten om alle uitgaven aan het Valkyrie project te stoppen.

De Britten zouden zich dan vervolgens kunnen concentreren op de productie van de DBX. Een dergelijke beslissing zou Stroll dan met een bloedend hart moeten nemen omdat hij een groot fan is van (hyper) sportwagens met de motor midscheeps achter. Hij is van mening dat Aston Martin zich op dergelijke auto’s dient te focussen (naast de DBX). Om deze reden heeft hij de ontwikkeling van een elektrisch repertoire voor submerk Lagonda gestopt. Maar voor wat betreft de door hem gedroomde Valkyrie zou Stroll wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen.

De Valkyrie had hét paradepaardje van Aston Martin moeten worden: een atmosferische 6,5 liter V12, elektrische assistentie, bijna 1.200 pk, 900 Nm, uitstekende aërodynamische eigenschappen dankzij Formule 1 knowhow (ook bedoeld om maximale neerwaartse druk te genereren) en veel carbon om het gewicht laag te houden. Oftewel een bizarre hyper sportwagen waarmee de Britse autofabrikant en Red Bull wilden laten zien waartoe zij in staat zijn. Maar de praktijk blijkt dus weerbarstig te zijn. “Niet heel makkelijk om in te rijden”, “geluidsproblemen” en “onbetrouwbaar” zijn kwalificaties die van toepassing zijn op het prototype. Niet bepaald omschrijvingen die je wil horen over een prestigeproject.

Maar alle hoop is nog niet verloren. Aston Martin is immers de Valkyrie nog aan het testen. Juist nu hebben de Britten dus de tijd om alle tekortkomingen op te sporen en op te lossen. De kwalificatie ‘onbetrouwbaar’ kan je zien als een vorm van kinderziektes. Die zijn relatief makkelijk op te lossen. Geluidsproblemen kan Aston Martin verhelpen met meer isolatie. Maar als structurele (aërodynamische) ontwerpfouten de oorzaak zijn van het feit dat de Valkyrie niet makkelijk is om mee te rijden, dan heeft Stroll een groot probleem. Met name met bijna 1.200 pk kan je het als kiespijn missen als een auto duivels moeilijk is om mee te rijden.

Het plan was dat Aston Martin de Valkyrie, die de terugkeer van de Britten naar de koningsklasse van de autosport had moeten inluiden (met als hoogtepunt een deelname aan de Formule 1), eind dit jaar in productie zou nemen. Voor de straatversie hebben zich al 150 klanten gemeld. Hopelijk laat Aston Martin zich daar niet door verblinden en zet zij de ontwikkeling van de Valkyrie niet ten koste van alles door. Soms is het beter om eieren te kiezen voor jouw geld. En in het geval van Aston Martin heet dat ei ‘DBX’.

Reageren is niet mogelijk.