Autoverkopen juli: opleving in aantal registraties

0

Vorige maand zijn in Nederland 34.885 nieuwe personenwagens op kenteken gezet. Dat is 4 procent meer dan in juli 2019. Sinds de uitbraak van het corona virus stond de autoverkoop maandenlang onder druk, maar in juli veerde het aantal registraties weer op. Dat komt vooral doordat de levering van nieuwe personenwagens weer op gang is gekomen.

Maandenlang waren autofabrieken in de hele wereld gesloten. Reeds bestelde voertuigen konden daardoor niet afgeleverd worden. In juni daalde het aantal registraties in Nederland daardoor nog met 39 procent. Maar inmiddels draait de autoproductie weer en dat vertaalt zich in een hoger aantal registraties in juli. Ook de consument weet de showroom weer te vinden. Desondanks staat de branche op een flinke achterstand in vergelijking met 2019. In de eerste 7 maanden van dit jaar werden 192.868 nieuwe personenwagens op kenteken gezet, hetgeen 25,6 procent minder is dan een jaar geleden, toen er 259.319 registraties waren.

 

Merken

De 5 populairste automerken waren in juli achtereenvolgens Volkswagen (4.075 registraties en 11,7 procent marktaandeel), BMW (2.726 en 7,8 procent), Kia (2.511 en 7,2 procent), Skoda (2.380 en 6,8 procent) en Peugeot (2.336 en 6,7 procent). Van deze top 5 noteerde Volkswagen in juli een registratiedaling van 15,7 procent. BMW pluste 70,9 procent, Kia verkocht 25,5 procent meer auto’s, Skoda zette 36,2 procent meer personenwagens op kentenen en Peugeot trok 10,7 procent meer klanten.

Dat BMW afgelopen maand wist op te klimmen naar de 2de plek, kan niet los worden gezien van de overstap van de Belastingdienst van NEDC meetgegevens naar de eerlijkere WLTP waarden voor het bepalen van de BPM. Die wijziging pakte met name goed uit voor auto’s met een dikke motor. BMW deed zodoende afgelopen maand goede zaken met de X7 (26 registraties t.o.v. 8 stuks in juli 2019) en de X6 (26 t.o.v. 1). Andere merken profiteerden ook van de nieuwe werkwijze van de Belastingdienst. Porsche registreerde vorige maand 293 auto’s, terwijl de teller in juli 2019 nog bleef steken op 79 stuks. Wachten met het op kenteken laten zetten van een 911 Turbo scheelde namelijk minimaal 7.500 euro. Bentley zette vorige maand 16 Nederlandse kentekenplaten op haar auto’s; in juli 2019 bleef dat aantal steken op 6 stuks. Ferrari verkocht met 12 exemplaren 300 procent meer dan vorig jaar.

Buiten de top 5 eindigden de automerken Ford (2.101 registraties en 6,0 procent lagere verkopen), Renault (1.940 en 48,3 procent meer), Opel (1.832 en 35,5 procent minder), Volvo (1.656 en 31,0 procent meer) en Toyota (1.519 en 27,2 procent minder). Kia is het enige volumemerk dat op jaarbasis groei kent. Het aantal registraties nam de afgelopen 7 maanden met 4,2 procent toe, ondanks de corona crisis.

Automerken die in juli niet wisten te profiteren van de aantrekkende autoverkopen en hun afzet opnieuw zagen dalen, waren in alfabetische volgorde Alfa Romeo, Audi, Citroën, DS, Ford, Jaguar, Jeep, Opel, Suzuki, Tesla, Toyota en Volkswagen. Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich een aantal merken die minimaal dubbel zo veel klanten trokken. Dat zijn Fiat (de 500 Hybrid komt precies op tijd) en Porsche (de Taycan was na de 911 het best verkochte model van het merk).

Een bijzondere plek neemt MG in. Vorig jaar juli kwam dit merk nog niet op de verkoopradar voor, maar afgelopen maand waren er liefst 501 registraties. En die komen allemaal op conto van de ZS EV. Deze scherp geprijsde elektrische compacte SUV valt zeer goed in de smaak bij particulieren. Die werden enerzijds over de streep getrokken met de overheid subsidie en anderzijds door de korting die MG zelf geeft. Het gevolg was dat de ZS EV in juli in Nederland de op 1 na populairste elektrische auto was. Alleen de Kia e-Niro trok met 648 registraties meer klanten. Op plek 3 eindigde de Volkswagen e-Golf, die goed was voor 488 verkopen. De top 5 bestond voor de rest uit de Hyundai Kona Electric (362 registraties) en de Renault Zoe (241). Met 501 registraties is MG inmiddels Dacia, Fiat en Mitsubishi voorbij gestreefd in de maandelijkse verkoopstatistieken. Het subsidiepotje van de overheid is inmiddels leeg, maar MG zelf geeft tot 16 augustus nog een korting van 4.000 euro op de ZS EV.

 

Modellen

De 5 populairste automodellen waren in juli achtereenvolgens de Volkswagen Polo (1.371 registraties en 3,9 procent marktaandeel), de Kia Niro (1.126 en 3,2 procent), de Opel Corsa (973 en 2,8 procent), de Volvo XC40 (941 en 2,7 procent) en de Volkswagen Golf (930 en 2,7 procent). Modellen die afgelopen maand minder vaak over de toonbank gingen, maar wel 200 registraties haalden, waren in alfabetische volgorde de BMW 1-serie (833), de BMW 2-serie Gran Coupé, de BMW 3-serie (494), de BMW 5-serie (249), de Citroën C1 (250), de Citroën C3 (299), de Fiat 500 (363), de Ford Fiesta (709), de Ford Focus (624), de Ford Kuga (287), de Ford Puma (321), de Hyundai i10 (284), de Hyundai Kona (713), de Kia Ceed (207), de Kia Picanto (597), de Kia Stonic (219), de Mazda CX-5 (224), de Mazda CX-30 (228), de Mercedes A klasse (466), de MG ZS (501), de Mini Hatch (570), de Mitsubishi Space Star (244), de Nissan Juke (285), de Nissan Leaf (216), de Opel Astra (316), Opel Crossland X (286), Peugeot 108 (481), Peugeot 2008 (339), Peugeot 208 (740), Peugeot 308 (201), Peugeot 5008 (283), Renault Captur (647), Renault Clio (549), Renault Mégane (245), Renault Zoé (244), Seat Arona (219), Seat Ibiza 277), Skoda Fabia (233), Skoda Karoq (328), Skoda Kodiaq (652), Skoda Octavia (495), Suzuki Swift (242), Suzuki Vitara (282), Toyota Aygo (437), Toyota Corolla (381), Toyota RAV4 (207), Toyota Yaris (255), Volkswagen T-Cross (474), Volkswagen T-Roc (375), Volkswagen Tiguan (371), Volkswagen Up (388) en Volvo V60 (328).

 

Prognose

De brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging pasten onlangs hun prognose voor de autoverkopen in heel 2020 naar beneden bij, namelijk van 425.000 naar 350.000 stuks. In hun glazen bol is te zien dat in de tweede jaarhelft ruim 191.000 nieuwe auto’s een eigenaar zullen vinden. Op basis van het in juli gerealiseerde verkoopresultaat zou dat aantal haalbaar moeten zijn. “De eerste tekenen van herstel zijn zichtbaar nu de levering van nieuwe auto’s weer op gang komt en leasemaatschappijen weer auto’s in bestelling nemen. Hiermee komt het totaal aantal registraties over heel 2020 uit op 350.000 stuks; een daling van 17,7 procent ten opzichte van de eerste voorspelling van 425.000”, aldus de beide brancheorganisaties.

Reageren is niet mogelijk.