Deze Ram Rebel TRX lust de Ford F-150 Raptor rauw

0

Menigeen vindt de Amerikaanse president Donald Trump een plaag. Met name in Europa krijgt hij een slechte pers. In eigen land is de situatie minder zwart/wit. Dat komt omdat Trump ‘traditionele waarden’ hoog in het vaandel heeft staan. Minderheden zullen daar niet blij mee zijn, maar het betekent dat de lokale auto-industrie anders dan die van ons niet gedwongen wordt om (storinggevoelige) stekker hybride auto’s te bouwen. In de Verenigde Staten gaan ze gewoon lekker door met het vervaardigen van huizenhoge pick-ups met dikke 8 cilindermotoren. Lange tijd sprak de Ford F-150 Raptor het meest tot de verbeelding, maar de absolute ‘daddy’ is voortaan deze Ram Rebel TRX. Hij heeft namelijk de 6,2 liter grote compressor V8 van de Dodge Challenger Hellcat onder de kap.

Ram omschrijft de Rebel TRX als “de snelste en krachtigste pick-up ooit gebouwd”. En dat zou best wel eens kunnen kloppen. Zijn motor is namelijk goed voor 712 pk en 880 Nm. De Ford F-150 Raptor biedt ‘slechts’ 456 pk uit een V6 motor. Met 712 pk en 880 Nm kan deze loodzware pick-up in 4,5 seconden naar 96 km/u (60 mijl) accelereren. Spelbreker is de wind, want die zorgt er voor dat de topsnelheid van het apparaat slechts 190 km/u bedraagt. Naast een compressor V8 beschikt de Ram Rebel TRX over een 8-traps automaat en, uiteraard, vierwielaandrijving. Ook niet onbelangrijk: de krachtige pick-up kan 3.600 kilo trekken en achterin de bak kan men voor 600 kilo aan bagage kwijt.

De Rebel TRX is voorzien van 18 inch lichtmetalen velgen met daaromheen 35 inch Goodyear Territory terreinbanden. Om ruimte te bieden aan het enorme rubber, heeft de Ram van zijn ontwerpers bredere wielkasten gekregen. Daardoor is de Rebel TRX uitvoering 20 centimeter forser dan de andere Ram 1500 varianten. De nieuwe modelreeks topper is het makkelijkst te herkennen aan de voorzijde. De Rebel TRX is namelijk getooid met een agressief ogende zwarte omlijsting van de grille en de koplampen.

Verder zien we een uit de kluiten gewassen RAM logo en een functionele luchthapper (mét LED verlichting!) in de gewichtsbesparende aluminium motorkap. Die is de grootste in zijn klasse om er zeker van te zijn dat de motor geen zand hapt. Aan de achterzijde is het eigenlijk alleen de TRX badge die verraadt van welke auto jij zojuist de stoplicht sprint hebt verloren.

Nou ja, er zitten ook 2 blaffers met een dikte van 127 mm per sierstuk. Met een reeks accessoires kan men de RAM verder aankleden naar eigen smaak.

Ram heeft het interieur van de Rebel TRX voorzien van sportstoelen, een afgeplat stuurwiel met aluminium afwerking, schakel flippers en contrasterende stiksels voor de stoel- en dashboard- bekleding. Nieuw is de schakelpook tussen de stoelen.

Bij de andere Ram 1500 uitvoeringen bedien je de transmissie met een draaiknop op de middenconsole. Die plek wordt nu ingenomen door de rij modus selector. Die kent ook een Launch Control optie. De Rebel TRX beschikt ook over een Baja modus om mee door de woestijn te raggen.

De Ram Rebel TRX is echter vooral bedoeld voor extreem terreingebruik. Hij heeft een verstevigd ladder chassis met grotere veerwegen en Bilstein performance schokdempers met externe reservoirs. De V8 motor wordt afgeschermd van stof, zand en water door 2 ‘heavy duty’ luchtfilters. Volgens Ram kan de Rebel TRX door 81 centimeter water waden en heeft hij een aan- en afloophoek van 30,2 respectievelijk 21,9 graden.

Zonder meer apart is het Jump Detection systeem. Dat bepaalt aan de hand van wielsnelheid, rijhoogte en versnelling of de pick-up volledig in de lucht hangt (bij een sprong in het terrein) en past dan binnen enkele milliseconden de aandrijflijn en het onderstel aan. Dit om de Rebel TRX optimaal op weg te helpen als hij weer is geland.

Later dit jaar gaat de Ram Rebel TRX, waarvan 4 jaar geleden al een conceptversie werd getoond, in productie. En zoals dat gaat in de Verenigde Staten is de prijs echt een lachertje. De 712 pk sterke pick-up krijgt een instaptarief van 69.995 dollar. Dat is omgerekend slechts 59.000 euro, maar inclusief de Nederlandse belastingen (en dan vooral de gigantische BPM boete) zal er in ons land al snel 1,6 ton voor de Rebel TRX betaald moeten worden (tenzij je hem als ‘bedrijfswagen registreert). Maakt dat hem bij ons onverkoopbaar? Vermoedelijk wel, want de Ford F-150 Raptor is in Nederland meer dan de helft goedkoper. Toch gaat importeur AEC Europe het proberen. Die verwacht dat de pick-up in december in Europa arriveert.

 

Reageren is niet mogelijk.