Heeft Audi ook met benzinemotoren geknoeid?

0

Volgens onderzoek van de SWR zou autofabrikant Audi ook een uitschakel apparaat hebben geïnstalleerd in modellen met een benzinemotor. In een oordeel van de rechtbank, dat is opgesteld in het kader van een juridische procedure tegen Audi voor de regionale rechtbank in Offenburg, valt namelijk te lezen dat er een dergelijk ontkoppelingsapparaat vanaf het bouwjaar 2015 in de 2.0 TFSI uitvoering van de Q5 is gemonteerd.

Een expert van de SWR stelt dat er uit tijdonafhankelijke tests is gebleken dat de uitlaatgaswaarden aanzienlijk veranderen als het stuur vóór de meting wordt verdraaid. Als een emissietest met de Audi wordt uitgevoerd op een rollenbank zonder stuurbeweging, schakelt de motorregeling over naar een ‘schone’ modus. In dit specifieke geval kwam de deskundige tot de conclusie dat bij het draaien van het stuur de stikstofoxiden met 24 procent stegen en het koolmonoxide gehalte zelfs met 60 procent. De stikstofoxidemeting toonde een waarde van meer dan 80 mg/km, hetgeen ver boven de classificatie van de Euro6 emissienorm is. Die limiet bedraagt voor benzinemotoren namelijk 60 mg/km. Bovendien lag de uitstoot volgens de expert 300 procent boven de fabrieksopgave van Audi.

Ook de Amerikaanse milieuagentschap onderzoekt sinds 2017 een vergelijkbare zaak. Audi modellen met de automatische S-tronic transmissie vielen toen in de context van het dieselemissieschandaal al op. Volgens informatie van de SWR heeft het moederbedrijf Volkswagen reeds aandacht besteed aan de kwestie in een intern document met de titel “Legal Assessment Warm-up Phase”. Dit bevestigt het vermoeden dat bij benzinemodellen met een S-tronic automaat een cyclusdetectiesysteem is ingebouwd.

Als het stuur niet werd gedraaid tijdens de emissietest, zou de transmissie overschakelen naar een andere modus, aldus de SWR. Dat zou de uitstoot van verontreinigende stoffen tijdens de meting verminderen. Volgens een uitspraak van het Federale Hof van Justitie zijn proefopstellingen illegaal als die tot doel hebben de uitlaatgaswaarden te veranderen. Concreet betekent dat dat deskundigen in een oordeel van de rechtbank tot de conclusie gekomen zijn dat in een Audi Q5 TFSI 2.0 met automatische versnellingsbak een illegale uitschakel inrichting is geïnstalleerd. Volgens een intern document is moederbedrijf Volkswagen dus ook van op de hoogte van deze ‘cyclusherkenning’.

Reageren is niet mogelijk.