Hongqi komt met een hyper sportwagen van 1,85 miljoen

0

Het is gedaan met goedkope koekblikken van Aliexpress kwaliteit: het Chinese Hongqi brengt een heuse hyper sportwagen van 1.400 pk op de markt. Met een prijskaartje van omgerekend 1,85 miljoen euro is hij direct de duurste Chinese auto ooit.

September vorig jaar stond er op de IAA van Frankfurt (weten jullie nog wat dat zijn, autotentoonstelling?) onverwachts deze S9 in conceptvorm te blinken, een hyper sportwagen uit China met 1.400 pk. Het bleek geen luchtkasteel te zijn, zo blijkt, want Hongqi (dat al sinds 1958 auto’s bouwt) gaat 70 exemplaren van dit model produceren. Qua design kunnen de Chinezen dit keer niet van kopieergedrag worden beschuldigd. Met de loep in de hand zijn er heus wel wat Koenigsegg, Porsche en McLaren invloeden te vinden, maar dat is bij hyper sportwagens haast onvermijdelijk. Het resultaat is in ieder geval opvallend, tamelijk uniek en niet verkeerd ogend.

Zijn vermogen, dat bijna zo hoog is als dat van de Bugatti Chiron, is afkomstig van een 4,0 liter grote, geblazen V8 die assistentie krijgt van een elektromotor van 550 pk. De vier wiel aangedreven S9 kan in 1,9 seconden naar 100 km/u sprinten. Met dit cijfer kan de Hongqi gemakkelijk de Bugatti Chiron (2,4 seconden) overschaduwen en dient hij in een adem genoemd te worden met de nog te introduceren elektrische Rimac C_Two. Die is met 1.915 pk in staan om in 1,97 seconden naar 100 km/u te accelereren. Qua topsnelheid zou de S9 in staat moeten zijn om de ​​McLaren Speedtail bij te benen en de grens van 400 km/u te overschrijden.

De Chinese hyper sportwagen heeft een volledig van koolstofvezel vervaardigd onderstel, wat het gewicht binnen de perken moet houden, maar Hongqi noemt nog geen precieze cijfers. Het gaat tenslotte om een conceptversie. Volgend jaar moet de S9 in productie gaan, maar export naar Europa zit er waarschijnlijk niet in. Op de IAA kondigde Hongqi overigens nog een prijs van omgerekend 2,7 miljoen euro aan. Ter vergelijking: de Bugatti Chiron kost 3,5 miljoen euro.

Hongqi was oorspronkelijk een Chinees staatsbedrijf dat auto’s produceerde die voorbehouden waren aan hoge functionarissen van het communistische regime. De fabrikant heeft daarom een tamelijk elitair imago, al zijn de modellen die men sinds een paar jaar op de markt brengt veel toegankelijker geworden. De grote H9 limousine is stilistisch bijvoorbeeld geïnspireerd op de Rolls-Royce Phantom, maar kost minder dan een Mercedes E klasse. Om het imago te verbeteren, gaat Hongqi nu bedacht om een heuse hyper sportwagen in de strijd te gooien.

Autointernationaal.nl schreef al eerder dan Hongqi een automerk is dat in de gaten moet worden gehouden. De Chinezen hebben als doel om nog dit decennium door te groeien naar 1 miljoen verkopen. De hiervoor benodigde oorlogskas wordt gevuld door FAW, dat onder andere goud geld verdient met het assembleren van auto’s voor de Volkswagen Groep. De 1 miljoen verkopen zullen vooral in eigen land gerealiseerd gaan worden, waar inmiddels ruim 1,5 miljoen miljonairs wonen. Die rijden nu nog in een auto van een Westers premium merk, maar dat zou wel eens kunnen veranderen als de nationalistische stemming in China toeneemt. Dan zullen Audi, BMW en Mercedes ongetwijfeld een toontje lager moeten gaan zingen …

Reageren is niet mogelijk.