Prijzig, maar met een groot potentieel: test Volkswagen ID.4 prototype

0

Waarom de korte test?

Als de Volkswagen ID.3 een elektrisch alternatief voor de Golf is, dan kan de ID.4 worden gezien als een emissievrije Tiguan. De nieuweling uit Wolfsburg wordt officieel onthuld op 24 september, maar een select aantal autojournalisten mocht een dag doorbrengen met het technische team van VW om een ​prototype te testen.

 

Wat voor auto is het?

Ik kon rijden in de 1st Max uitvoering van de ID.4, oftewel de meest luxe First Edition, compleet met een 77 kWh batterij en een elektromotor met een vermogen van 204 pk die de achterwielen aandrijft. Voor een model als dit moeten kopers ongeveer 66.000 euro betalen. Verwijder de First Edition aankleding en alle bijbehorende tierlantijnen, en dat bedrag moet kunnen dalen naar een beter verteerbare 54.000 euro voor de basisversie met deze batterij en elektromotor.

Uiteindelijk zal de startprijs van de ID.4 uitkomen op ongeveer 41.000 euro voor de instapuitvoering die een 52 kWh batterij en slechts 150 pk heeft. Vierwielaandrijving en meer vermogen staan ​​echter ook op het programma voor 2021. De Skoda Enyaq heeft wat dit betreft al gras voor de voeten van de ID.4 weggemaaid (in Wolfsburg is men daar ‘not amused over’) zodat vrijwel zeker is dat er een 4Motion uitvoering met 265 pk komt, evenals een GTX versie met 306 pk.

 

Is het wat?

Voor mijn 204 pk sterke prototype claimt Volkswagen een actieradius van 530 kilometer bij een volle lading. Kopers kunnen een snellaadvermogen van 125 kW specificeren, en met het juiste laadpunt kan jij dan binnen een half uur een bereik van 320 kilometer toevoegen. Opladen met 50 kW is standaard en duurt 2 keer zo lang, terwijl de ID.4 met een thuislader van 7 kW volledig is opgeladen in 11 uur tijd.

Naast mij zit Dimitri Asmus, de ingenieur die zijn handtekening moet gaan zetten onder de definitieve productieversie van deze nieuwe elektrische SUV van Volkswagen. Het prototype is nog zeer licht vermomd. Het vorige project van Asmus was de Golf R; iets wat ik in mijn achterhoofd houd aangezien hij de manier waarop de ID.4 rijdt, omschrijft als “behoorlijk sportief”. Hij kan net zo veel licht terreinwerk aan als je zou verwachten van een SUV van deze omvang: onverharde wegen, zandige oppervlakken en steenachtige hellingen, dat soort dingen. Maar als ik de nieuwe elektrische Volkswagen op de testbaan uitprobeer, ontdek ik zijn grootste kracht: dat hij geweldig rijdt.

Met 310 Nm koppel dat naar de achterwielen wordt gestuurd, kan de vooras zich uitsluitend concentreren op het sturen. De installatie is dan ook volledig vrij van aandrijfkrachten. De carrosserie heeft een beetje de neiging om over te hellen, zoals te verwachten is bij een SUV, maar de ID.4 laat zich nauwkeurig plaatsen en voelt veel lichter en wendbaarder aan dan het officiële leeggewicht suggereert (2,2 ton vanwege de batterij en motor), Gelukkig zijn al die kilo’s allemaal laag in de autovloer gemonteerd, met als resultaat een laag zwaartepunt. Van het hoge gewicht heb je ook geen last tijdens het accelereren want dat gebeurt in een behoorlijk tempo: sprinten naar 100 km/u kan deze ID.4 in 8,5 seconden.

Er is mij verteld dat Volkswagen merkchef Ralf Brandstätter met de ID.4 reageert op de kritiek die het plastic interieur van de ID.3 heeft gekregen. Maar los van de goedkope uitstraling van dit debuutmodel, heeft zijn grote broer ook een andere levenstaak. Hij zal ook in China en de Verenigde Staten verkocht gaan worden. Volkswagen denkt / dacht dat de ID.3 in Europa weg kon komen met hard plastic, maar voor de ID.4 ligt de kwaliteit lat aanzienlijk hoger.

Het gevolg hiervan is dat het dashboardontwerp van de ID.4 sterk geïnspireerd is op dat van de ID.3, maar de kunststoffen zijn zachter en van hogere kwaliteit. Het Augmented Reality head-up display maakt hier ook zijn debuut, en het is indrukwekkend. Het infomedia systeem (met in mijn prototype het optionele 12 inch display) blijft echter rommelig en onhandig om te bedienen.

 

 

 

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

De ID.3 markeert het begin van het nieuwe elektrische hoofdstuk van Volkswagen, maar de ID.4 is aantoonbaar belangrijker gezien zijn wereldwijde relevantie in het snelgroeiende segment voor elektrische SUV modellen. Over het geheel genomen biedt hij een veelbelovend totaalpakket, ook gezien het enorme aantal geplande varianten, maar ik zal pas echt onder de indruk zijn als Volkswagen de instapprijs laat dalen naar circa 38.000 euro. Dan is er écht sprake van een auto die de wereld kan veroveren en die past bij een nieuw tijdperk voor de autofabrikant.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (42)
    3.2

Reageren is niet mogelijk.