Maakt Spyker wéér een comeback? Net nu je dacht dat Victor Muller er voorgoed de brui aan geeft, komt er nu het nieuws dat er 2 nieuwe investeerders zijn gevonden om het Nederlandse luxemerk een doorstart te laten maken. Spyker is dus niet kapot te krijgen. Steeds als het doek definitief lijkt te vallen, richt het automerk zich weer op.
Nulla tenaci invia est via: voor volhouders is geen weg onbegaanbaar. Het motto van Spyker is zo toepasselijk dat het ironisch is geworden, want na het faillissement in 2015 (waarbij de deurwaarders momenteel op zoek zijn naar alle, door Muller achterovergedrukte eigendommen) lijkt het luxemerk zich opnieuw klaar te stomen voor een comeback. Die wordt mogelijk gemaakt door 2 gerenommeerde investeerders: de Russische miljardair Boris Rotenberg, eigenaar van SMP Racing en BR Engineering (actief in de autosport), en diens zakenpartner Michail Pessis, eigenaar van Milaon Morady (een marketingbureau) en van de R-Company (tuning en specialist in carbon). Naast hun status als ondernemer binnen de auto-industrie hebben deze 2 mannen nog iets gemeenschappelijks: zij hebben allebei al meer dan 10 jaar een Spyker in hun bezit en daardoor dus een persoonlijke voorliefde hebben voor het merk. Vandaar dat zij bereid zijn om hun knip te trekken en daar tientallen miljoenen euro’s uit te halen.

Veel is er niet meer geproduceerd bij Spyker sinds het (mislukte) Saab avontuur, dat spaak liep in 2011. Nu is het idee dat het merk een nieuwe productielocatie krijgt in het Duitse Trier. Er is sprake van een gamma van 3 modellen. Het gaat daarbij niet om compleet nieuwe ontwerpen, maar om opgewarmde kliekjes die al enige tijd in de koelkast staan: de C8 Preliator (3 jaar geleden al onthuld in Genève), de B6 Venator (zie fotoserie) en het SUV model D8 Peking-to-Paris. De Russen nemen niet alleen een zak geld mee, maar ook kennis waar Spyker iets aan heeft. Zo wordt het automerk gelieerd aan BR Engineering en SMP Racing. Voor de nodige promotie stelt Milan Morady haar diensten ter beschikking.

Spyker zou ook haar eerste internationale ‘Flagship store’ willen openen in Monaco als aanvulling op het dealernetwerk (al is de vraag of dat nog bestaat). Bovendien worden de 265 eigenaren van een Spyker gerustgesteld met de mededeling dat de service wordt gegarandeerd vanuit de Duitse fabriek in Trier. Dankzij de investeerders kunnen ook de schuldeisers van dochterbedrijf Spyker Services hun centen alsnog terugzien. Voor de schadeloosstelling van de schuldeisers van dit onderhoudsbedrijf, dat in maart op de fles ging, is ruim 800.000 euro nodig.

Rotenberg is een bekende Russische oligarch met belangen in de bouw, chemie en banken sector, die naar verluidt bevriend is met de Russische president Vladimir Poetin. Het Amerikaanse zakenblad Forbes schat zijn vermogen op 1,2 miljard dollar. “Spyker zal een belangrijke speler in de markt voor supersportwagens worden”, zo belooft Muller. Volgens hem zijn er al 80 exemplaren van de C8 Preliator besteld. Het merk wil ook een comeback gaan maken in de autosport. Hopelijk met meer succes dan de luchtkastelen van Spyker…
