Veelbelovend: test nieuwe Fiat 500e

0

Na 63 jaar en meer dan 6 miljoen verkopen is het (pas) tijd voor de derde generatie Fiat 500. Dit keer zal het modeltype echter alleen beschikbaar zijn in elektrische vorm, wat zeer geschikt lijkt voor ‘s werelds meest modebewuste stadsauto. Autointernationaal.nl is naar de kraamkamer van de 500 in Turijn geweest om een proefrit te maken in een prototype van de nieuwe Fiat.

Het is een aangename terugkeer naar de beroemde Mirafiori fabriek van Fiat voor de 500; het resultaat van een investering van meerdere miljoenen euro’s in de productiefaciliteit die grenst aan het hoofdkantoor van Fiat Chrysler Automobiles in Turijn. De straten van de beroemde Italiaanse stad zijn ook ideaal om de nieuwe 500 te testen.

Maar eerst geeft Klaus Busse, hoofd ontwerp voor Fiat, Abarth, Lancia, Alfa Romeo en Maserati, mij een rondleiding door de auto. “We moesten heel voorzichtig zijn met wat wij konden doen met de derde generatie van 500”, vertelt Busse. Het resultaat is een auto die duidelijk een zorgvuldige, maar slimme evolutie is. “Het heeft een heel uniek silhouet”, vervolgt Busse. “Het was belangrijk om ook de derde generatie direct herkenbaar te maken”.

En dat is precies wat hij heeft gedaan. De nieuwste 500 is nog schattiger dan voorheen, met enkele mooie details, zoals de gesplitste LED koplampen waar de motorkap dwars doorheen loopt. Er zijn veel knipoogjes naar het verleden, zoals het ontbreken van een traditionele grille aan de voorkant; de originele 500 had de motor achterin dus had geen frontkoeling nodig, en deze elektrische versie ook niet.

Zet de nieuwe 500 naast een oude en hij ziet er groter uit, hoewel hij slechts ongeveer 60 mm langer en breder is. Busse en zijn team hebben ook goed werk verricht door de krachtbron en het bijbehorende accupakket van de elektrische Fiat te verhullen; het dak is slechts 29 mm hoger.

Binnenin bevindt zich een 2-spaaks stuurwiel, een cirkelvormig instrumentarium met een 7 inch digitaal display en een 10,25 inch infomedia touchscreen dat bovenop het dashboard zit, waar vroeger de achteruitkijkspiegel zat. Het is een leuk detail als de achteruitrijcamera het zicht naar achteren weergeeft. Mijn test auto is een cabriolet versie, die 3.000 euro duurder is dan de gesloten 3-deurs uitvoering, maar vanwege het mooie weer is deze carrosserie variant heel toepasselijk als ik de Fiat vestiging verlaat om de kennismaking te vervolgen in de straten van Turijn.

Als ik de parkeergarage uit ben, hoor ik het geluid dat Fiat heeft gekozen voor zijn elektrische auto om voetgangers in de buurt te waarschuwen; het is een elektrische versie van de beroemde Italiaanse Amarcord melodie van Nino Rota. Het leuke karakter van de nieuwe 500 wordt duidelijk vanaf het moment dat ik mijn voet op het gaspedaal zet en de directe kracht van 220 Nm aan koppel van de 115 pk sterke elektromotor ervaar. Ik spring vooruit door het verkeer in Turijn, waarna het al snel noodzakelijk blijkt om het rempedaal te gebruiken om geen brokken te maken. Dan merk ik dat de dosering daarvan heel goed is.

Als ik wegrijdt, staat de 500e in de normale modus, die volgens Fiat is ontworpen om jou het gevoel te geven van een auto met verbrandingsmotor. Schakel over naar Range en je kunt met één pedaal rijden, maar ik raad aan dat Fiat het regeneratieve remmen een beetje dimt; het is nu te heftig en kan rijders die geen ervaring hebben met elektrische auto’s afschrikken. Sherpa is de meest milieuvriendelijke modus, waarbij de klimaatregeling wordt uitgeschakeld en het bereik wordt geoptimaliseerd.

Mijn feedback aan de enthousiaste ingenieurs van Fiat is om de bekrachtiging van de besturing te wijzigen. De installatie is nu een beetje te licht en voelt aan als de oude 500 in City modus. Het is oké om te parkeren, maar ik zou graag wat meer gewicht willen tijdens de dagelijkse ritten. Mijn testauto staat redelijk dichtbij de La Prima introductie editie met 17 inch wielen; de meeste exemplaren zullen geleverd worden met kleinere velgen. Toch is de vering redelijk goed. Een beetje stevig, maar dat kan ook aan de slechte wegdek kwaliteit in Turijn liggen. Toch zou de vering met kleinere wielen (nog) beter moeten zijn. De combinatie van instant elektrisch vermogen, een redelijk beschaafde vering en een kleine draaicirkel (9,7 meter) zorgen er voor dat de 500e een bijna perfecte stadsauto is.

Het is alleen jammer dat het dak van de cabriolet versie het zicht naar achteren nog steeds beperkt wanneer deze is opgevouwen. De kap gaat snel en gemakkelijk op en neer, en de verfijning is indrukwekkend als het dicht is, maar ik denk dat ik zelf de voorkeur geef aan de goedkopere gesloten uitvoering met een panoramisch glazen dak.

De ruimte binnenin is voorin het best voor elkaar, geholpen door een toename van de interne breedte van 42 mm en hoogte met 10 mm. Maar achterin is de 500e vrij krap, ook al zijn er slechts 2 zit plekken.

De kofferbak blijft met 185 liter ongewijzigd van formaat, maar er zijn wel opbergvakken in de cabine. Alle bedieningselementen, inclusief de drukknoppen voor de versnellingskeuze, werken goed en zien er fraai uit, terwijl er ook knoppen zijn (plus een handmatige functie) om de deuren te vergrendelen.

De huidige 500 eigenaren zullen blij zijn te horen dat het voelt alsof je IN de auto zit in plaats van er OP zoals in het oude model 500. De rijpositie is daardoor redelijk goed. Het touchscreen werkt goed en is voorzien van het nieuwste UConnect infomediasysteem van Fiat, dat kan worden aangesloten op een smartphone app en zelfs via de ether kan worden bijgewerkt met een update.

Fiat zegt dat dit een auto is voor de komende 10 jaar, dus de nieuwste autonome technologie van niveau 2 is aan boord, die voor jou de 500e laat accelereren, remmen en sturen op de snelweg. Voor deze assistentie moet echter wel worden bijbetaald en dat geldt ook voor andere chique functies, waaronder een Keyless Entry & Start systeem.

De 42 kWh batterijen set zitten onder de stoelen, terwijl aan de achterkant het laadcontact zit; op de plek waar je normaliter de tank vulopening zou verwachten. Fiat zegt dat de 500e officieel 320 kilometer zal rijden tussen de oplaadbeurten, hoewel dat kan worden verlengd tot 400 kilometer als jij alleen in de stad rijdt; ik denk dat die cijfers redelijk realistisch zijn. Als het nodig is, kan je snel opladen met 85 kW, waarmee jij in slechts 35 minuten 80 procent oplaadt. Na 5 minuten aan de stekker heb jij weer genoeg voor 50 kilometer extra rij bereik. Men kan ‘s nachts de 500e natuurlijk ook volledig opladen.

Het speciale editie model La Prima kost 38.900 euro in het geval van de hier geteste Cabriolet versie of 3 mille minder als jij opteert voor de gesloten uitvoering. Fiat zegt dat het hoopt dat er geen enorme tariefkloof zal zijn tussen het bestaande model dat in de verkoop blijft en de nieuwe 500; de geruchten dat de startprijs van de reguliere versies bij ongeveer 27.900 euro gaan beginnen, zou heel goed nieuws zijn. Dat zou betekenen dat de nieuwe Fiat 500 op een enkele lading verder gaat dan een Mini Electric of Honda E en beide concurrenten prijstechnisch onderbiedt. Je zult echter moeten beslissen welke de wedstrijd ‘wat is de leukste elektrische auto?’ wint.

 

 

80%
80%
Awesome

Ik ben behoorlijk onder de indruk na mijn vroege kennismakingsrit met de nieuwe 500. Hij is leuk en gemakkelijk te besturen, zoals je van een volledig elektrische stadsauto zou verwachten, en zit boordevol met de nieuwste technologie. De cijfers kloppen goed wat betreft bereik en opladen, en het laatste herontwerp maakt de Fiat schattiger dan ooit. Het voelt als een zeer weloverwogen upgrade voor die 500 eigenaren die op een elektrische auto willen overstappen.

De prijs zal bepalend zijn, maar als Fiat het goed doet (en het ziet er naar uit dat het zal gebeuren), dan lijkt het erop dat de Italianen een nieuwe verkoop hit in handen hebben.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (32)
    8.5

Reageren is niet mogelijk.