Volkswagen moet in Nederland nog 40 duizend dieselauto’s aanpassen

0

Ruim 107.000 zogeheten dieselauto’s van de Volkswagen Groep waarmee gefraudeerd was, hebben inmiddels een software update gekregen. Maar 5 jaar nadat de terugroepactie werd gestart, moeten nog 40.540 auto’s met TDI badge terug naar de garage. Dat blijkt uit cijfers van de RDW.

In totaal werden 147.905 dieselauto’s van de Volkswagen Groep (van de merken Audi, Seat, Skoda en Volkswagen) teruggeroepen. Het is voor bezitters van een personenwagen niet verplicht om gehoor te geven aan een verzoek om voor aanpassingen naar de garage te gaan. De RDW constateerde in 2018 dat een kwart van de terugroep verzoeken genegeerd wordt.

Er werd naar aanleiding daarvan op voorspraak van de RDW een wetsvoorstel ingediend waardoor het wel verplicht wordt om terugroepacties uit te laten voeren. Als autobezitters binnen een bepaalde termijn geen gehoor geven aan een verzoek om de auto aan te laten passen, mag de betreffende personenwagen niet meer de weg op. Het voorstel werd in januari gepresenteerd en moet nog door de Tweede Kamer worden aangenomen.

Het Volkswagen fraudediesel verhaal begon in 2015. Dat is alweer 5 jaar geleden. In de tussenliggende jaren heeft Volkswagen en haar dochter merken miljardenboetes moeten betalen en auto’s moeten updaten. Dit laatste vereist ook een stukje medewerking van de eigenaar. De auto moet immers naar de dealer om de gemanipuleerde software te laten verwijderen.

Dat de RDW er voor pleit om in alle gevallen het gehoor geven aan een terugroepactie verplicht te stellen, komt doordat er in sommige gevallen sprake is van potentieel brandgevaar. Ook kan een onderdeel van de auto afbreken met letsel of erger tot gevolg. De oproep van de RDW is in dit kader dus zo gek nog niet.

Reageren is niet mogelijk.