Audi is de voorsprong door techniek kwijt. En dat laat zich voelen.

0

Audi komt eind dit jaar eindelijk met een antwoord op de BMW X4 (uit 2014) en de Mercedes GLC Coupé (die in 2016 debuteerde): een Sportback versie van de Q5. Deze uitvoering met schuine achterzijde moet autoconsumenten aanspreken die een dynamisch gelijnde SUV zoeken.

In de basis is de Q5 Sportback gelijk aan de afgelopen juni vernieuwde reguliere uitvoering. Dit betekent dat een markanter vormgegeven front, OLED achterlichten en een nieuw infomedia systeem met 12,3 inch aanraakscherm bij de prijs zijn inbegrepen. Voor de schuine achterzijde moet circa 2.000 euro extra betaald gaan worden.

In Nederland zal de Q5 Sportback alleen leverbaar worden in stekker hybride uitvoering. Dat is een wat armzalig motorprogramma, maar illustratief voor het feit dat Audi haar beroemde ‘voorsprong door techniek’ kwijt is. Dat vertaalde zich direct in lagere verkoopcijfers. Natuurlijk is de corona crisis de primaire oorzaak, maar bij Audi daalde de afzet in het tweede kwartaal met 53,7 procent, terwijl BMW en Mercedes de schade beperkt wisten te houden tot 45,6 respectievelijk 46,5 procent. De omzet liep op mondiaal niveau met 28,2 procent terug tot 20,5 miljard euro. Door die forse daling belandde Audi in de rode cijfers: er werd in het tweede kwartaal 643 miljoen euro verloren. Voor een merk dat binnen de Volkswagen familie normaliter de grootste winstbijdrage levert, is dat een blamage.

De nieuwe topman Markus Duesmann belooft het hele jaar met zwarte cijfers af te kunnen sluiten. Volgens hem was de orderportefeuille in juni bijna net zo dik als in dezelfde maand van 2019. Maar dat was vooral aan de Chinese markt te danken. In Europa zal Audi met name in technisch opzicht beter aan de weg moeten gaan timmeren. Ook met de Q5 Sportback.

Reageren is niet mogelijk.