Autoverkopen augustus: misverstand over score Kia

0

Afgelopen maand werden in Nederland 26.461 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat waren er 21,5 procent minder dan in augustus 2019. Uit de registratiecijfers blijkt dat over de eerste 8 maanden gemeten de autoverkopen met een kwart (25,2 procent) achterlopen op die in dezelfde periode vorig jaar. De afzetdaling in augustus is een domper, omdat het er (even) op leek dat Nederland de gevolgen van de coronacrisis voor wat betreft de autoverkoop achter zich had gelaten. Na dalingen van meer dan 50 procent in april en mei, en bijna 40 procent in juni, steeg het aantal geregistreerde nieuwe auto’s in juli weer met 4 procent. Maar dat kwam puur door een inhaalslag in de leveringen. Van structureel herstel bleek geen sprake te zijn omdat augustus weer in mineur eindigde. Het resultaat is dat het totaal aantal personenauto registraties dit jaar tot nu toe 219.129 bedraagt. In dezelfde periode van 2019 waren dat er 293.043; een verschil van 25,6 procent. De achterstand is afgelopen maand dus niet of nauwelijks verkleind.

De BOVAG en RAI Verenging hebben de moed opgegeven dat er in de resterende maanden van 2020 nog een herstel in de autoverkopen zal optreden. Zij gaan er van uit dat er dit jaar 350.000 nieuwe personenwagens op kenteken gezet gaan worden. Ter vergelijking: in 2019 eindigde de teller op 446114 eenheden. Autointernationaal.nl is evenwel pessimistischer dan beide brancheverenigingen en verwacht dat het eindsaldo afgerond 335.000 nieuwe auto’s zal bedragen. Oorzaken zijn de vertraagde leveringen door fabrikanten en doordat de consument terughoudend is geworden bij de aanschaf vanwege alle economische doemscenario’s als gevolg van de corona crisis.

 

Merken

De populairste automerken waren in augustus achtereenvolgens KIA (2.457 registraties en 9,3 procent marktaandeel), Peugeot (2.222 en 8,4 procent), Volkswagen (2.074 en 7,8 procent), Toyota (1.821 en 6,9 procent) en Renault (1.516 en 5,7 procent). Daarna volgen Opel (1.441 registraties), BMW (1.337), Ford (1.307), Volvo (1.178) en Citroën (1.082).

Dat KIA in dit rijtje bovenaan eindigde, oftewel vóór de traditionele marktleider Volkswagen, werd door andere automedia breed uitgemeten, niet in de laatste plaats omdat men elkaar graag mag na papegaaien zonder zelf kritisch na te denken. Maar de media-aandacht voor het verkoop resultaat van KIA is onterecht, in die zin dat dit merk in juni ook al bovenaan de statistieken eindigde. En toen hoorde je er niemand over. Vooral omdat dit nieuwsfeit door andere automedia niet werd opgepikt en men elkaar toen over dit onderwerp niet kon na papegaaien. Op jaarbasis gaat Volkswagen evenwel nog onbedreigd aan kop met 23.996 registraties. Kia volgt op grote afstand met 18.614 verkopen. Dit gat is te groot om dit jaar nog te kunnen dichten.

Automerken die in augustus tegen de verdrukking in meer personenwagens op kenteken wisten te zetten, waren in alfabetische volgorde Dacia (de consument koopt, zo lang het nog kan, een Logan MCV), DS (met name de elektrische variant van de 3 Crossback was in trek), Fiat (hybride techniek, hoe mild ook, geeft de verkopen van de 500 een duw in de rug), Honda (sinds de generatiewisseling swingt de Jazz weer een beetje), Kia (de Niro is als cross-over met diverse aandrijfvormen de perfecte allrounder voor Nederland), Mini (de elektrische versie van de Hatch is een welkome aanvulling op het gamma), Nissan (de Qashqai is dood, lang leve de Juke), Peugeot (de elektrische varianten van de 208 en 2008 zijn een schot in de roos), Porsche (de Taycan gaat als een speer), Renault (de Zoé zorgt voor relatief de grootste verkoopstijging), Smart (de kater van het saneren van de benzineversies is uitgewerkt) en Volvo (de stekker hybride varianten doen de XC40 in de statistieken vooruit sprinten). Dat elektrische auto’s gewild zijn, bewijst ook MG met de ZS EV. Die is dit jaar al 1.430 keer verkocht.

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich automerken die hun afzet in augustus minimaal zagen halveren. In alfabetische volgorde gaat het daarbij om Alfa Romeo (elk model is uit de gratie), Jaguar (idem), Jeep (met name de Compass is het noorden kwijt), Lexus (de kwaliteit is top, maar de verkopen zijn kruimelwerk), Mitsubishi (alleen de Space Star voorkomt dat het licht nu al uit gaat bij de dealers), Opel (vorig jaar werden nog 1.002 exemplaren van de Karl op kenteken gezet, nu kent niemand dit kereltje meer), Subaru (Nederlandse autoconsumenten willen elektrisch rijden; vierwielaandrijving kan hen gestolen worden), Suzuki (de facelifts van de Ignis en Swift is lapwerk: dit merk heeft een kraakvers nieuw model nodig!), Tesla (de leveringen moeten deze maand weer een impuls kunnen krijgen want er is een nieuwe scheepslading auto’s gearriveerd, maar zo goed als in 2019 wordt het niet meer) en Volkswagen (Skoda stopt met de Citigo en dat kan Volkswagen, kijkend naar de verkoopresultaten van zustermodel Up, gerust ook doen).

Koploper bij de Duitse 3 premium merken is BMW. Dit jaar staat de teller na 8 maanden op 13.234 verkopen. Dat waren er weliswaar een kleine 2.300 stuks minder dan in dezelfde periode van 2019, maar BMW deed het toch beter dan de markt als geheel. Mercedes blijft met 8.942 registraties flink achter. Dit premium merk wist het niet beter te doen dan de markt als geheel. Dat geldt ook voor Audi dat bleef steken op 6.970 registraties. In augustus wist het premium merk met de 4 ringen de collega met de ster wel dicht te naderen in de statistieken.

Volvo nestelt zich op jaarbasis nipt voor Mercedes met 9.083 registraties. Ook in augustus was dit premium merk populairder dan de Duitse concurrent. Crisis is er niet voor Porsche. De Duitsers plussen er vrolijk op los. Porsches verkocht in 2019 in de eerste 8 maanden 850 auto’s en dit jaar al 1.455 stuks. De Cayenne blijkt een verkooptopper, want daar gingen er 550 van over de toonbank. Ook de elektrische Taycan is met 299 verkochte exemplaren erg succesvol. Ook Bentley doet het beter dan vorig jaar, al is het verschil bij dit zustermerk marginaal (63 versus 61 verkopen). Als geld geen rol speelt, dan is het resultaat van Ferrari indrukwekkender: het aantal registraties in de eerste 8 maanden steeg van 31 (2019) naar 41 (2020).

 

Modellen  

De populairste automodellen waren in augustus achtereenvolgens de KIA Niro (1.164 stuks en 4,4 procent marktaandeel), de Volkswagen Polo (781 en 3,0 procent), de Opel Corsa (711 en 2,7 procent), de Peugeot 208 (645 en 2,4 procent) en de Toyota Corolla (618 en 2,3 procent). Daarna volgen de Kia Picanto (604 registraties), de Hyundai Kona (553), de Renault Clio (532), de Volkswagen Golf (529), de Peugeot 108 (421) en de Ford Focus (352).

Modellen die in augustus minimaal 200 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A3/S3/RS3 (246 registraties), de BMW 1-serie (202), de BMW 3-serie (211), de Citroën C1 (357), de Citroën C3 (335), de Fiat 500 (236), de Ford Fiesta (379), de Ford Focus (352), de Ford Kuga (245), de Hyundai i10 (207), de Hyundai Kona (553), de Kia Ceed (220), de Kia Niro (1.164), de Kia Picanto (604) de Kia Stonic (206), de Mazda CX-5 (206), de Mercedes A klasse (378), de MG ZS EV (498), de Mini Hatch (440), de Nissan Juke (210), de Nissan Leaf (220), de Nissan Micra (427), de Opel Corsa (711), de Opel Crossland X (347), de Peugeot 108 (421), de Peugeot 2008 (499), de Peugeot 208 (645), de Peugeot 3008 (228), de Renault Captur (334), de Renault Clio (532), de Renault Zoé (290), de Seat Ibiza (227), de Skoda Octavia (224), de Tesla Model 3 (609), de Toyota Aygo (487), de Toyota C-HR (225), de Toyota Corolla (618), de Toyota Yaris (325), de Volkswagen Golf (529), de Volkswagen Polo (781), de Volkswagen Tiguan (225), de Volvo V60 (208) en de Volvo XC40 (554).

 

Reageren is niet mogelijk.