Citroën krimpt gamma in

0

Bij Citroën arriveert binnenkort de nieuwe C4 in de showrooms. Tegelijkertijd nemen 3 andere modellen afscheid: de elektrische stadsauto C-Zero, de korte versie van de C4 SpaceTourer en de C4 Cactus. Zij zijn namelijk niet meer leverbaar, tenzij jij nog een exemplaar op voorraad tegenkomt.

Voor zover hier tranen om gelaten zullen worden, dan zal dat vooral om de C4 Cactus zijn. Alhoewel: de autoconsument heeft deze Citroën nooit (helemaal) begrepen. De deels minimalistische uitrusting (zoals de klapramen in de achterportieren) vloekte met de flamboyante vormgeving. Bovendien was het ‘vlees noch vis’ gehalte van de C4 Cactus te hoog: hij was enerzijds geen volwaardige SUV zoals de Peugeot 2008 of Renault Captur, maar anderzijds ook geen serieus alternatief voor hatchback modellen als de 308 of Mégane. De facelift van de C4 Cactus was niet voldoende om de verkoop op te voeren. De derde generatie C4 zal nu de vrijgekomen plaats innemen. Citroën denkt dat die wel serieus genomen zal worden door consumenten die in de markt zijn voor een compacte middenklasser.

Het tweede Citroën model dat nu met pensioen gaat, is de C4 Picasso, waarvan de naam in 2018 veranderd werd in C4 SpaceTourer. Deze Fransman heeft zijn uiterste verkoopdatum bereikt, want sinds de restyling in 2016 is er amper nog wat veranderd. Maar meer nog dan het feit dat de jaren zijn gaan tellen, is deze Citroën slachtoffer geworden van het feit dat de autoconsument geen MPV meer blieft. Tegenwoordig moet het een SUV zijn. Citroën heeft zelf overigens driftig mee gegraven aan het graf van de C4 Picasso annex C4 SpaceTourer, door de C5 Aircross te lanceren. Dat kan je de Franse autofabrikant natuurlijk niet kwalijk nemen, want die past veel beter bij de tijdsgeest. En hoewel de C5 Aircross geen MPV is maar een SUV, beschikt hij ook over individuele en verschuifbare achterstoelen. Dat gaf de C4 Picasso annex C4 SpaceTourer het laatste zetje richting de afgrond.

In zijn korte versie is het model dus niet echt meer nodig, en sommige markten zoals het Verenigd Koninkrijk, hebben hem al een paar maanden geleden gesaneerd. De lange versie, Grand C4 SpaceTourer, heeft echter nog wel voldoende verkooppotentieel. Die biedt namelijk iets waar de C5 Aircross niet van terug heeft: een derde zit rij. Oftewel 7 zitplaatsen. Citroën lijkt van plan te zijn met dit model het MPV segment niet helemaal te verlaten, want de leverbare dieselmotoren (BlueHDi 130 en 160) voldoen sinds kort aan de Euro 6d emissienorm. Verder heeft men de PureTech 130 benzineversie lagere emissiewaarden weten te geven.

Het schrappen van de C-Zero symboliseert het einde van de samenwerking met Mitsubishi, tegenwoordig een alliantiepartner van ‘vijand’ Renault. Hoewel de C-Zero slechts een Mitsubishi i-Miev met eigen logo was, heeft Citroën dit model toch 10 jaar lang als elektrische stadsauto in het gamma gehad. Met de Ami, een vierwieler waarvoor geen rijbewijs nodig is, heeft Citroën nu een heel ander aanbod voor wie een klein elektrisch wil rijden. Of die zal aanslaan, moet de tijd nog leren. Voorlopig heeft Citroën voor de C-Zero in eigen land in de eerste helft van 2020 niet minder dan 1.472 exemplaren weten te slijten. Dat is meer dan het aantal reserveringen voor de Ami tot nu toe …

 

 

Reageren is niet mogelijk.