De nieuwe norm in stekker hybride rijden: test Skoda Octavia iV

0

Waarom de korte test?

De importeur van Skoda heeft besloten om de Octavia RS iV niet naar ons land te halen. De 245 pk en 400 Nm sterke sportieve Tsjech zou prijstechnisch te dicht tegen de stekker hybride uitvoering van de Superb aan gaan schurken. En de afzetmarkt voor zogeheten PHEV personenwagens mag dan groeiende zijn, Skoda beschouwt het afzetpotentieel voor dit soort auto’s vooralsnog als onvoldoende voor 2 modellen in dezelfde tariefklasse. Daarom komt alleen de gewone Octavia iV naar Nederland. Daarvan publiceert Autointernationaal.nl nu exclusief de eerste test.

 

Wat voor auto is het?

Skoda gaat de stekker hybride Octavia iV leveren als liftback en als Combi. Getest werd de laatste carrosserievariant. Hij is er als Business Edition vanaf 37.190 euro (liftback: 35.690 euro) en als luxueuzere Business Edition Plus vanaf 39.690 euro (liftback: 38.190 euro). De meerprijs ten opzichte van de 1.5 First Edition met handbak bedraagt in het geval van het eerste uitrusting niveau iets meer dan 2,5 mille. En aangenaam laag bedrag, want Citroën rekent voor de upgrade stekker hybride techniek in het geval van de C5 Aircross liefst 7.800 euro. Bij dat merk is de vermogen winst weliswaar groter, maar het aandrijftype is identiek. Op deze site heb jij al eerder kunnen lezen dat de merken van de PSA Groep erg hoge meerprijzen rekenen voor stekker hybride techniek. Daardoor delven de betreffende modellen van dit concern in vergelijkingstests vaak het onderspit, ondanks dat er met het prestatie niveau niks mis is.

Na de Superb is de nieuwe Octavia de tweede Skoda die leverbaar is met stekker hybride technologie. In de zogeheten iV uitvoering gaat de 1.4 TSI krachtbron, die goed is voor 150 pk, een samenspel aan met een 116 pk sterke elektromotor. Een 6-traps DSG automaat is standaard. Het systeemvermogen komt uit op 204 pk en het maximale koppel bedraagt 350 Nm. De 37 Ah accu, die 13 kWh aan energie levert, maakt het mogelijk om tot 60 km (gemeten volgens de WLTP norm) volledig elektrisch aangedreven (emissievrij) te rijden. Met deze aandrijflijn accelereert de Octavia Combi in 7,8 seconden (liftback: 7,7 tellen) naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 220 km/u. De Octavia iV Combi laat een gemiddeld benzineverbruik van 1,1 liter per 100 km (CO2 uitstoot: 24 gram/km) voor zich optekenen (liftback: 1,0 liter en 22 gram). De aansluiting voor het opladen van de accu van de Octavia iV zit op het linker voorspatbord.

 

Is het wat?

De kennismaking met de stekker hybride Octavia iV was kort, maar de eerste les was toch interessant. Om te beginnen is er het vlotte prestatieniveau dat vooral wordt veroorzaakt door het krachtige elektrische gedeelte van de aandrijflijn. Die maakt het mogelijk om bij elke herstart te profiteren van een royaal koppel, dat goed beheerd wordt door de 6-traps DSG automaat.

Net als de krachtigere benzineversies en alle dieselvarianten beschikt ook de iV uitvoering van de Octavia over een multi-link achteras. Die kan goed overweg met het forse prestatiepotentieel, maar het rijden in deze Skoda geeft geen grote kick: de gekozen afstelling bevordert het comfort, waardoor de vering een beetje zweeft en je hebt te maken met de extra massa van het voertuig. Het elektrisch gedeelte weegt namelijk ongeveer 200 kg. Deze stekker hybride Octavia komt daarom vooral tot zijn recht met een relaxte rijstijl. Dan kan er het meest worden genoten van de soepelheid, het comfort en de stilte tijdens het rijden.

Het relais tussen de 2 motoren wordt zeer goed beheerd: de omschakeling tussen de elektrische en thermische modi is vloeiend en nauwelijks merkbaar. Met de Hybrid Auto rij modus ingeschakeld, waarmee de Skoda de energiestromen zelf kan beheren, rijdt de Octavia iV elektrisch op lage snelheid en wekt hij zijn benzinemotor pas rond de 45 à 50 km/u tijdens accelereren tot leven (de TSI unit gaat weer slapen zodra de rechtervoet wordt opgetild). De testroute was te kort om een betrouwbaar beeld van het praktijkverbruik vast te stellen, dus besloot ik om over te schakelen naar de EV modus om het volledig elektrisch rijden te testen. Dat overtuigt met goede tussen acceleraties en een topsnelheid van 140 km/u. Tijdens de kennismaking leek de beloofde actieradius van 60 km op de batterijen realistisch, maar eigenlijk is daarvoor een langere test nodig. Het elektrische rij bereik lijkt in ieder geval voldoende voor dagelijkse ritten, mits de accu elke dag wordt opgeladen.

De eerste test vond plaats onder ideale omstandigheden voor de Octavia iV: de batterij is vol bij de start, de Hybrid Auto modus is ingeschakeld en op de kennismakingsroute doen zich geen stremmingen voor. Daardoor zijn er op wegen buiten de bebouwde kom snelheden van 80 tot 100 km/u en doorkruis ik dorpen met 50 km/u. Na 86 km, waarin de Skoda vrijwel al zijn elektrische energie consumeerde (de batterij vertoonde bij aankomst een laadniveau van 5 procent), was het benzineverbruik 3,1 liter per 100 km en het stroomverbruik 10,8 kWh per 100 km. De tweede test vond plaats op een vergelijkbare route, nog steeds in Hybrid Auto modus, maar met de batterij bij de start bijna leeg. Na 65 km was het verbruik 5,9 liter benzine per 100 km en 0,2 kWh stroom. Dit illustreert het voordeel van vaak rijden met opgeladen accu’s. Dat zal echter niet mogelijk zijn tijdens langere ritten op de snelweg. In dat geval zal het verbruik minder gunstig.

Het dashboard van de nieuwe Octavia maakt indruk met zijn vloeiende design en een aantrekkelijke presentatie. In de cabine onderscheidt niets de iV versie van de andere uitvoeringen, afgezien van een paar speciale schermen. Er zijn verschillende weergave modi voor de digitale meters. Over het algemeen zijn die beter leesbaar dan bij de concurrentie. Het touch screen in het midden wordt gebruikt voor alle voertuigfuncties (GPS, airconditioning, audio enz.). De functietoetsen zijn erg praktisch.

De Octavia staat bekend om zijn royale ruimteaanbod achterin. De stekker hybride versie verandert niets aan die reputatie. Wel levert je in aan kofferbak capaciteit. Die wordt met 150 liter verminderd vanwege de batterijen set. Gelukkig blijft er in de geteste Combi uitvoering nog 490 liter over. Menig gezin zal daar mee uit de voeten kunnen.

De Octavia zal ook in stekker hybride iV vorm de klassieke familiestrijd om de kopersgunst gaan voeren met zijn technische zusters Seat Leon en Volkswagen Golf. Die worden eveneens leverbaar met stekker hybride technologie. Maar tussen de Octavia iV, de Leon e-Hybrid en de Golf e-Hybrid / GTE, zijn de territoria qua voorkeuren vaak goed gedefinieerd. Aan de Franse wedstrijdzijde zit de Octavia Combi iV tussen 2 kampen in. De minder krachtige Renault Mégane Estate E-Tech (160 pk), uitgerust met een batterij met een lager vermogen (9,8 kWh) is er vanaf 33.090 euro. Dan krijg je de Zen uitvoering. Voor de Intens en R.S Line versies rekent Renault 35.090 euro respectievelijk 37.090 euro. De Mégane Estate E-Tech is dus in alle gevallen goedkoper. De Peugeot 508 SW Hybrid, die officieel in een hoger segment opereert, maar niet ruimer is, is krachtiger (225 pk) en voorzien van een vergelijkbare accu (13,2 kWh). Deze Fransman is echter veel duurder: voor de Allure uitvoering dient liefst 50.340 euro afgerekend te worden, oftewel ruim 13 mille meer dan voor de Skoda! Veel goedkoper ben je uit bij Kia, die de Ceed Sportwagon PHEV aanbiedt voor 34.495 euro (DynamicLine) of 38.995 euro (ExecutiveLine). Keerzijde van de Koreaanse medaille is dat je dan genoegen moet nemen met een systeemvermogen van 141 pk en een accu met een capaciteit van 8,9 kWh.

 

 

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

Deze Octavia iV gaat zonder meer ​​bijdragen aan de democratisering van stekker hybride technologie, tot dusver veel te duur en niet overtuigend op grote SUV modellen. Ook in het geval van de Peugeot 508 Hybrid is de prijsdrempel (te) groot. De tarieven waarvoor Skoda haar Octavia iV aanbiedt, zijn ook aantrekkelijk in vergelijking met de prijzen die Kia en Renault voor vergelijkbare modellen hanteert. Waarom zou de importeur nog een dieselversie aan het gamma van de Octavia toevoegen? Die kost al snel 39 mille en dan moet je het doen met 150 pk. De wegenbelasting is in dat geval veel hoger. Qua brandstofkosten ben je met de Octavia iV ook goedkoper uit, mits je gedisciplineerd oplaadt. Als je thuis of op kantoor geen stekker in het stopcontact kunt steken, is het zoeken naar laadpalen het meest onaangename deel van de oefening. Bij de oliegestookte uitvoering blijft jou die stress bespaard. Die heeft bovendien als voordeel een duidelijk grotere kofferbak, maar je moet niet vergeten dat diesels als eerste in aanmerking gaan komen voor rijverboden in stadscentra.

Los van dit soort overwegingen weet de Octavia iV te plezieren met zijn soepele bediening en het goede comfort. De elektrische actieradius zal in de meeste gevallen voldoende zijn voor dagelijks gebruik en de prijs is ten opzichte van andere stekker hybride modellen zondermeer aantrekkelijk. Maar het onderstel van de iV uitvoering is er eentje zonder veel charme. Zoals gezegd verlies je 150 liter aan kofferbakcapaciteit. En het benzineverbruik loopt snel op als de Octavia niet voldoende is opgeladen.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (28)
    5.1

Reageren is niet mogelijk.