Forse omzetdaling voor VDL Nedcar

0

VDL Nedcar heeft in het eerste halfjaar van 2020 een omzet van 903 miljoen euro gerealiseerd. Vorig jaar was dat nog 1,62 miljard euro. De autofabrikant maakte volgens moederbedrijf VDL Groep wel winst.

De omzetdaling bij VDL Nedcar is geen verrassing. Door de corona crisis moest het bedrijf in maart 6 weken de poorten sluiten. Ook heeft VDL Nedcar last van de malaise in de auto-industrie. Door strengere emissienormen worden fabrikanten (extra) op kosten gejaagd. Die worden deels doorberekend in de eindprijzen voor de consument. De overheid doet daar met de ongunstige WLTP meetcyclus, en specifiek in Nederland de BPM, nog een schepje bovenop. Het resultaat is dat de particulier afziet van de aanschaf van een nieuwe auto en voor een occasion gaat.

In de pers wordt ook de handelsoorlog tussen Verenigde Staten en China als oorzaak genoemd voor de malaise, maar dat is onzin. Althans, voor wat betreft de omzetdaling bij VDL Nedcar. Europa heeft met de Verenigde Staten noch China een conflict als het om auto’s gaat. Wel is de verkoop fors gedaald door de corona crisis. Dat is dan ook de primaire reden voor de omzetdaling bij VDL Nedcar. Verder helpt het niet dat de in Born gebouwde BMW X1 concurreert met de jongere Audi Q3 en sinds kort ook met de Mercedes-Benz GLB. Ook de verkopen van Mini stagneren. Naar de volledig elektrische variant is wel relatief veel vraag, maar dat type wordt exclusief in het Engelse Oxford gebouwd.

VDL Nedcar heeft na de corona lockdown inmiddels de productie weer hervat. Afgelopen maand rolde in de fabriek de 800.000ste auto in opdracht van BMW van de band. Nedcar is met het Duitse autoconcern nog steeds in gesprek over nieuwe orders. Eerder dit jaar werd bekend dat in de toekomst de volgende generatie BMW X1 niet meer in Born gemaakt zal worden. Nedcar is nog steeds op zoek naar een tweede opdrachtgever om minder afhankelijk te worden van het Duitse concern, maar in een markt die gekenmerkt wordt door overcapaciteit is dat niet gemakkelijk.

Moederbedrijf VDL Groep kon ondanks alle problemen het eerste halfjaar toch nog met winst afsluiten. Het nettoresultaat kwam uit op 25 miljoen euro vergeleken met 76 miljoen vorig jaar. De groepsomzet daalde met 32 procent naar rond de 2 miljard euro. Het bedrijf kon de personeelskosten drukken dankzij een overheidsbijdrage van 50 miljoen euro. “We kijken terug op een zwaar eerste halfjaar”, zo licht president-directeur Willem van der Leegte de situatie toe. “Bij een aantal bedrijven heeft de productie gedeeltelijk of in zijn geheel stilgelegen; nagenoeg al onze 104 bedrijven hebben op de één of andere manier met de crisis te maken gehad”.

Slecht gaat het ook bij de bussendivisie. Daar is de omzet met ruim 50 procent gedaald naar 146 miljoen. Doordat de reisbranche nagenoeg stil ligt, is de vraag naar touringcars nagenoeg nihil. Voor bussen voor het openbaar vervoer dreigt met name in Nederland uitstel van aanbestedingsprocedures, met alle gevolgen van dien voor de productie. VDL blijft bovendien zware kritiek hebben op de aankoop van bussen uit China: “Met name het gunnen van een order voor honderden elektrische bussen aan onze Chinese concurrent BYD maakt 2020 een moeilijk jaar voor de divisie. Wij blijven overheden oproepen om in Europees verband actie te ondernemen om ervoor te zorgen dat onze hoogwaardige maakindustrie niet verdwijnt, met alle gevolgen van dien voor de bijbehorende werkgelegenheid”. Van der Leegte vindt het terecht ‘niet kunnen’ dat Chinese bedrijven hier wel orders kunnen scoren, maar dat andersom hun thuismarkt gesloten blijft voor Europese ondernemingen. Maar het lijkt er op dat de Europese Unie liever lui is dan moe, en het gesprek met China over dit onderwerp niet aan wenst te gaan. In plaats hiervan steekt zij haar energie liever in het opleggen van regels aan de eigen bedrijven en bevolking.

 

Reageren is niet mogelijk.