Hier zie jij de eerste afbeeldingen van de derde generatie Honda HR-V. De toekomstige editie zal in 2021 worden gepresenteerd. De eerste prototypes van de nieuwe HR-V laten zien dat Honda in vergelijking met het huidige model kiest voor een duidelijk sportiever design.
De huidige generatie HR-V is in Europa nu 5 jaar op de markt, maar is feitelijk een stuk ouder. In Japan is het model namelijk al sinds december 2013 te koop. Dit betekent dat de jaren beginnen te tellen, al hebben de verkopen nooit een hoge vlucht genomen. Toch was de HR-V in de eerste 8 maanden van dit jaar het populairste Honda model in Nederland. Al zegt dat eigenlijk meer over de aantrekkingskracht van de rest van het gamma.
Maar na 7 jaar is het in autoland hoog tijd voor een volgende generatie. In Japan kon een prototype van de nieuwe editie van de compacte SUV worden betrapt. Die oogt wat groter dan het huidige (4,29 meter lange) model. De volgende generatie HR-V kan daardoor nadrukkelijker in het C SUV segment worden gepositioneerd. Voor merkfans die een compacter stoer model zoeken, heeft Honda sinds kort de Jazz Crosstar in de aanbieding.
De nieuwe HR-V groeit vooral in de vorm van een imposantere achterbouw. In vergelijking met het huidige model zien we een meer horizontale achterruit. Die doet denken aan SUV modellen met de daklijn van een coupé. Ik weet echter niet zeker of het koffervolume echt baat heeft bij de grotere overhang achter, aangezien de achterruit veel schuiner lijkt te staan dan nu. Ook de derde generatie HR-V krijgt trouwens ‘verborgen’ achterportiergrepen.
In zijn huidige vorm heeft de HR-V een vrij druk en niet perse aantrekkelijk front. Honda lijkt bij de nieuwe editie te kiezen voor een vereenvoudigd design. De grille oogt vrij klassiek en de koplampen (dunner, waardoor zij de nieuwe HR-V de agressieve uitstraling van een roofdier geven, doorboren de voorste spatborden. De motorkap (vlakker) en de spiegels (lager op de deuren gemonteerd) veranderen ook aanzienlijk van uiterlijk.
Op één van de foto’s is te zien dat de nieuwe HR-V, al dan niet optioneel, geleverd gaat worden met dak dragers in Citroën C4 Cactus stijl. Wat (onderstel)techniek betreft blijft de Honda net als deze Fransman een typische B segment auto, want hij zal het hybride systeem van de jongste Jazz overnemen, inclusief de transmissie met vaste overbrengingsverhouding. De huidige HR-V wordt sinds de facelift in 2018 alleen in benzinevorm aangeboden.
Met standaard hybride techniek is de Honda beter in staat om de Toyota C-HR uit te dagen. De verwantschap met de jongste Jazz betekent dat een atmosferische 1,5 liter 4 cilinder, die werkt volgens de Atkinson, gecombineerd wordt met 2 elektromotoren, waarvan 1 exemplaar als generator fungeert en de andere ook voor aandrijving kan zorgen. De techniek is in staat om de HR-V maximaal 3 km af te laten leggen zonder een druppel benzine te verbruiken.
Op langere trajecten zal het hybride systeem de dorst van de Honda in bedwang houden. De stekkerloze techniek zal de nieuwe HR-V beter betaalbaar kunnen houden dan de nieuwe Captur E-Tech Plug-in, zal hij zal niet in staat om via het lichtnet opgeladen te worden. In diverse Europese landen (Duitsland, Frankrijk) betekent dat geen koopsubsidie, maar bij ons zal het nadelige effect op de verkopen geringer zijn. Een sexy design kan de doorslag geven!