Lotus doet voor SUV een beroep op Volvo. En dat betekent veel kilo’s!

0

In december 2017 berichtte Autointernationaal.nl al over de komst van een SUV van Lotus. Toen werd al gemeld dat de Britten het betreffende wiel niet helemaal opnieuw zouden gaan uitvinden. Immers, Lotus was net lid geworden van de Geely familie, waar ook Volvo deel van uit maakt. En die heeft veel SUV knowhow in huis. Zoveel zelfs dat de productie van het eerste hoge model uit de geschiedenis van het Britse merk nog dit jaar van start gaat. Alleen niet in de thuisbasis van Lotus, Hethel, maar in China.

Chinese media bevestigen nu dat voor de SUV van Lotus inderdaad gebruik gemaakt gaat worden van bekende techniek van Volvo. Zij laten weten dat het model Lambda gaat heten, maar dat vindt Autointernationaal.nl niet logisch. Automodellen van Lotus hebben doorgaans een naam met de beginletter ‘E’ en daar zal vermoedelijk niet van af worden geweken. Wel aannemelijk is dat de dik 1,60 meter hoge SUV ongeveer 4,9 meter lang en 2 meter breed wordt. Qua formaat wordt de Lotus dus een concurrent van onder de Audi Q8, de BMW X6, de Mercedes-Benz GLE Coupé en de Porsche Cayenne Coupé. Dit betekent dat de SUV niet bepaald een lichtgewicht wordt. Bedrijf oprichter Colin Chapman zal zich met dit vooruitzicht nu waarschijnlijk omdraaien in zijn graf, maar Chinezen (de primaire doelgroep voor het model) zullen Lotus daar niet op afrekenen. Zij hebben niet zoveel notie van de historie van het merk.

Grote kans dat Chapman überhaupt niks van SUV modellen moet hebben. Maar Aston Martin heeft de DBX, Ferrari werkt aan de Purosangue, Lamborghini doet inmiddels uitstekend zaken met de Urus dus Lotus zou wel gek zijn als zij haar omzetvleugels niet ook uitslaat. De SUV zou nog dit jaar in de Chinese stad Wuhan in productie gaan. Dat is nogal vlot voor een auto die nog niet eens in prototype vorm tijdens tests op de openbare weg is betrapt, maar vooruit. Omdat het voor de hand ligt dat Lotus gebruik gaat maken van het SPA platform dat wij onder meer kennen van de Volvo modellen XC90, S90, S90, XC60, S60, V60 én de Polestar 1, kan het zo maar zijn dat die tests op het openbare weg wel degelijk reeds plaatsvinden, maar dan met een Zweedse carrosserie als ‘mule’. Daaronder zullen wij in eerste instantie stekker hybride techniek aantreffen. Bijvoorbeeld de aandrijflijn van de Polestar 1. Dat betekent 609 pk en 1.000 Nm. Daarmee wordt in ieder geval de Aston Martin DBX afgetroefd.

In Chinese media wordt ook gespeculeerd over een uitvoering met alleen een benzinemotor, maar dat ligt niet voor de hand. Enerzijds omdat de dagen van dat aandrijftijdperk langzaam maar zeker geteld zijn, niet in de laatste plaats in China, maar ook omdat de 2,0 liter 4 cilinder motor van Volvo (die als basisunit fungeert bij de Polestar 1) onvoldoende krachtig is om voor prestaties op Lotus niveau te kunnen zorgen. Een volledig elektrische aandrijflijn is wel denkbaar, maar daarop zullen de Britten moeten wachten tot men in Zweden dergelijke techniek voor de nieuwe Volvo XC90 en de Polestar 3 klaar heeft. In China zal overigens niet alleen de SUV gebouwd gaan worden, maar vanaf 2023 en 2024 ook nog 2 andere nieuwe modellen voor Lotus. Die worden sowieso volledig elektrisch. Dat Wuhan de productielocatie wordt, is logisch. Daar staat namelijk een fabriek van Geely.

Chapman vond kilo’s de grootste vijand van een sportwagen (vandaar dat omdraaien in het graf), maar een SUV staat bij Lotus niet verder van de merkwaarden af dan de Urus bij Lamborghini. Of de eerste generatie Cayenne indertijd bij Porsche. Dit besef maakt het makkelijker om te pruimen dat de SUV van Lotus minimaal 2.350 kilo gaat wegen. Dat is namelijk hoever de Polestar 1 de weegschaalnaald doet uitslaan. En dan hebben wij het over een 4,58 meter korte en slechts 1,35 meter hoge coupé … Gelukkig melden dezelfde Chinese media dat de volledig elektrische versie van de Lotus SUV liefst 737 pk en 1.140 Nm sterk wordt. Merk fans die geen warme gevoelens krijgen bij dit toekomstperspectief, worden wellicht gerustgesteld met de mededeling dat de Britten in Hethel gewoon sportwagens blijft bouwen.

Reageren is niet mogelijk.