Nissan en Renault gaan samenwerken met Uber. Het doel is de ritten van Uber in Europa te elektrificeren. Dit hebben de 3 bedrijven deze week aangekondigd. Uber wil dat in 2025 de helft van alle gereden kilometers in 7 Europese hoofdsteden in een elektrische auto wordt afgelegd.
Uiteindelijk wil Uber een emissievrij mobiliteitsplatform worden. “Vanaf 2025 zal 50 procent van de kilometers die in 7 Europese hoofdsteden (Amsterdam, Berlijn, Brussel, Lissabon, Londen, Madrid en Parijs) via Uber plaatsvinden in een elektrische auto worden afgelegd. Dit betekent dat passagiers tegen eind 2021 een emissievrije auto kunnen kiezen in 80 procent van de Europese steden waarin Uber bedrijven actief zijn”, zo laat een woordvoerder van het mobiliteitsplatform weten.
Jordi Vila, Divisional vicepresident Sales & Marketing bij Nissan Europa, voegt daar aan toe: “Op basis van 10 jaar ervaring met de Leaf weten wij dat mensen dol zijn op elektrisch rijden. Door samen te werken met Uber in het Verenigd Koninkrijk, hebben we het bewustzijn en de acceptatie rondom emissievrije auto’s al kunnen vergroten en wij kijken er naar uit om te onderzoeken hoe wij dat verder in Europa kunnen uitrollen”.
Het doel van Uber is om tegen 2030 alle ritten in elektrische voertuigen uit te voeren. Om de chauffeurs te helpen bij de transitie naar emissievrij rijden, trekt het mobiliteitsplatform omgerekend 679 miljoen euro uit. Uber heeft hiervoor enkele ambitieuze doelen geformuleerd. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de gehele bedrijfsvoering in 2040 volledig klimaatneutraal is, waarbij alle ritten plaatsvinden in elektrische voertuigen. De genoemde 679 miljoen euro is bestemd om de Uber chauffeurs te ondersteunen bij de aanschaf van een emissievrije auto. Het bedrijf gaat in Europa samenwerken met Nissan en Renault met als doel korting op de aanschaf van een Leaf respectievelijk Zoé. Daarnaast gaan chauffeurs die de overstap naar een elektrische auto maken, meer verdienen per rit. Op deze manier moet emissievrij rijden voor hen financieel aantrekkelijk worden. Het idee is dat dit de transitie uiteindelijk zal versnellen.
Dat Uber bezig is met een duurzaamheidsoffensief is niet nieuw. De taxidienst introduceerde eind juni Uber Green in Nederland, waarmee klanten via de app kunnen opteren voor een rit die volledig elektrisch geschiedt. De bij het bedrijf aangesloten chauffeurs krijgen een laad pas via Vandebron. Daarmee heeft Uber een samenwerkingsverband. Het Nederlandse initiatief van het bedrijf is in zekere zin een voorbode op wat er in de rest van de wereld komen gaat, want Uber geeft aan dat het actief wil samenwerken met overheden en gemeenten om de klimaatdoelen te realiseren en de transitie naar elektrisch rijden voor de aangesloten chauffeurs gemakkelijker te maken. Daarmee kan het mobiliteitsplatform haar niet optimale imago oppoetsen. Voor Nissan en Renault heeft de samenwerking ook voordelen omdat de taximarkt zo een extra afzetkanaal wordt voor emissievrije auto’s van beide alliantiepartners.