Prijs vergelijking Audi e-Tron S

0

De eerste elektrisch ‘S’ van Audi S is een feit! De e-Tron is nu namelijk ook te koop in een sportieve uitvoering. De S modellen van Audi maken al sinds de jaren 90 onderdeel uit van het gamma. Met de komst van een dergelijke uitvoering van de e-Tron S toont het Duitse merk aan dat dit sub gamma de transitie naar elektrisch rijden niet links laat liggen.

Als ‘S’ is de e-Tron 503 pk en 973 Nm sterk. De introductie van dit model illustreert dat het merk met de 4 ringen dat het sportieve sub gamma toekomst heeft in het elektrische autotijdperk dat inmiddels is begonnen. De e-Tron S beschikt over liefst 3 elektromotoren: 2 op de achteras en 1 op de vooras. Die zijn goed voor een maximaal systeemvermogen van 503 pk en 973 Nm aan instant koppel.

Met die cijfers sprint de e-Tron S in 4,5 seconden naar 100 km/u. Daarmee is de nieuweling een mooie 2 seconden sneller dan de reguliere e-Tron 55. Maar toch valt deze score een beetje tegen, want de Tesla Model X Performance doet het in 2,8 seconden. De topsnelheid is begrensd op 210 km/u. Met die limiet is de e-Tron S het traagste Audi S model aller tijden (als het gaat om topsnelheid). Maar in een tijdperk waarin Volvo al haar auto’s begrensd op 180 km/u, ook de uitvoeringen met een benzinemotor onder de kap, is dat misschien helemaal niet zo erg.

De accu van 95 kWh moet de inzittenden maximaal 359 kilometer ver kunnen brengen (gemeten volgens de WLTP norm). De Sportback variant met schuinere achterzijde komt 4 kilometer verder. Audi noemt de e-Tron S de eerste in massa geproduceerde elektrische auto ter wereld met 3 elektromotoren. Daarmee hint het merk ongetwijfeld naar modellen met even veel exemplaren, maar die slechts in een kleine oplage gebouwd worden, zoals de Koenigsegg Regera en de Polestar 1.

De e-Tron 50 Quattro en 55 Quattro beschikken over 2 elektromotoren; op elke as zit een exemplaar. Volgens Audi is de S uitvoering de eerste productieauto die door 3 stuks wordt aangedreven. Bij de ’50’ en ’55’ versies drijft de sterkste elektromotor de achterwielen aan. Zij hebben een systeemvermogen van respectievelijk 313 pk en 408 pk. Ook bij de e-Tron S gaat de meeste kracht naar de achteras, maar dan door middel van 2 exemplaren. De derde elektromotor is op de vooras gemonteerd. Dat exemplaar is nieuw. Achter heeft de e-Tron S de elektromotor van de ’55’ in 2-voud. Je zou dus kunnen zeggen dat er bij de Audi een soort stoelendans heeft plaatsgevonden. Toen de muziek stopte, zat de achterste motor uit de gewone e-Tron plotseling voorin de S versie. En het voorste exemplaar uit de gewone e-Tron belandde juist achterin. Maar dan wel in 2-voud: 1 voor elk wiel.

Ongeacht de carrosserievorm kan de e-Tron S driften dankzij de 2 elektromotoren op de achteras. Men dient hiervoor het ESP in de Sport stand te zetten en het Audi Drive Select systeem in de Dynamic modus. Praktischer is wellicht het feit dat in een bocht het binnenste wiel iets wordt geremd. Elk exemplaar achter beschikt dus over zijn eigen elektromotor. Een mechanische link met de collega’s ontbreekt, wat betekent dat de koppelverdeling volledig elektrisch razendsnel kan geregeld worden. Het resultaat is een beter bochtengedrag. Onder normale omstandigheden wordt de e-Tron S alleen aangedreven door de achterste elektromotoren. Het exemplaar vóór schakelt bij als de bestuurder meer power vraagt en/of als de Audi grip dreigt te verliezen.

Bovengenoemd vermogen en koppel is alleen beschikbaar bij vol gas in tijdelijke (8 seconden) Boost modus. Is die koek op, dan blijft er nog steeds 435 pk en 808 Nm over. De aanwezigheid van 3 elektromotoren eist wel zijn tol bij het rij bereik, want als ’55’ komt de e-Tron respectievelijk 436 km en 446 km (Sportback variant) ver. De luchtweerstand waarde van de e-Tron S met standaard carrosserie is 0,28 en die van de Sportback 0,26. Door de gunstigere stroomlijn heeft de laatste een iets grotere actieradius.


In vergelijking met de reguliere e-Tron is Audi de S uitvoering zo maar eventjes 4,6 centimeter breder door de montage van dikkere wielkasten. Zeker de Sportback variant met schuinere daklijn krijgt daardoor een indrukwekkend voorkomen. Ondanks de bredere wielkasten zou de stroomlijn van de e-Tron even gunstig zijn dankzij een geoptimaliseerd design en slimme koelgaten voor de remmen die kunnen sluiten bij normaal rij gedrag. Die inlaten blijven zoveel mogelijk gesloten, zodat de lucht optimaal en nagenoeg zonder turbulentie over de motorkap stroomt. Ze worden alleen geopend als het echt nodig is. Andere speciale details zijn de zilveren inzetstukken voor en achter, en idem spiegelkappen, tenminste als jij niet voor de cameraspiegels gaat. Ook kan je nu het onderste deel van het koetswerk in een contrastkleur later uitvoeren. Net als bij andere Audi modellen is er ook een ‘Optiekpakket Black’ leverbaar, waarmee raamlijsten, grille en spiegelkappen in het zwart zijn uitgevoerd.

Standaard beschikt de e-Tron S over 285 mm brede banden rondom. De adaptieve luchtvering kan er voor zorgen dat jij met deze elektrische cross-over net zo dicht boven het asfalt blijft hangen als in bijvoorbeeld de Audi S5. De besturing is van het progressieve type. Verder kan de klant rekenen op en een speciaal sportonderstel. Afhankelijk van de rij stand varieert de rijhoogte 76 mm. De e-Tron S rolt standaard op 20 inch lichtmetalen wielen, maar 21 of 22 inch velgen zijn ook mogelijk (uiteraard tegen meerprijs). Op de voorwielen zijn extra krachtige remklauwen met 6 zuigers gemonteerd. Gelukkig maar, want de e-Tron S weegt meer dan 2 ton. De remklauwen zijn zwart, maar ook in oranje leverbaar.

Het interieur van de e-Tron S is voorzien van elektrisch verstelbare sportstoelen met S logo. Voor de gewone carrosserievariant betaal je 107.210 euro, terwijl de Sportback voor 109.610 euro in de prijslijst staat. Dat is afgerond 20 mille meer dan de e-Tron 55 kost.

AudiJaguarPorscheTesla
e-Tron SportbackI-PaceTaycanModel X
SEV400 HSE4SPerformance
109.610 euro96.975 euro111.045 euro107.010 euro

De marktintroductie staat gepland voor oktober. De orderboeken gaan per direct open.

Dit artikel is een prijs update van het nieuwsbericht van 27 juni 2020, 18.43 uur.

Reageren is niet mogelijk.