Skoda start marketingcampagne voor elektrische modellen

0

Skoda wil zijn eigen gezicht in het tijdperk van elektrische mobiliteit naar de buitenwereld laten zien. “Recharge Life” is de naam van de wereldwijde marketingcampagne waarmee het Tsjechische automerk haar elektrische voertuigen van het e-mobility submerk Skoda iV wil presenteren.

De Enyaq iV is de eerste in serie gebouwde auto van de Tsjechische autofabrikant op basis van de modulaire elektrificatie bouwkast (MEB) van de Volkswagen Groep. Naast de Enyaq iV maakt “Recharge Life” ook reclame voor de iV versies van de Skoda Octavia. Die zal onder meer verkrijgbaar zijn als de Octavia RS iV, waarvan de stekker hybride aandrijving een vermogen heeft van 245 pk.

 

Prijs vergelijking Enyaq iV

De Enyaq iV kan eind september in Nederland worden besteld. De instapprijs bedraagt 39.990 euro. Voor dit bedrag levert Skoda de versie met 62 kWh accupakket. De Enyaq iV 60 dus. Zijn tarief betekent dat de Skoda in 2021 in aanmerking komt voor de verlaagde bijtelling (12 procent) én voor de koopsubsidie voor particulieren.

In 2021 volgt er een coupéachtige variant van de Enyaq met een schuine achterzijde en, daaruit volgend, een lagere luchtweerstand. Dat vertaalt zich in een grotere actieradius.

SkodaHyundaiKia
EnyaqKona Electrice-Soul
iV 6039 kWh Fashion64 kWh Dynamic+
39.990 euro39.580 euro41.995 euro
NissanPeugeotVolkswagen
Leafe-2008ID.3
40 kWh N-Connecta50 kWh Active58 kWh 1st
38.940 euro40.930 euro37.990 euro

Om het productieproces minder complex te maken, stapt Skoda af van de reguliere uitrusting niveaus. Daarvoor in de plaats komen er ‘Design Selections’, waarbij het interieur bij iedere versie een andere sfeer moet ademen. Binnen die Design Selections valt er alsnog het nodige te spenderen aan opties, maar dat zal vaak samengevoegd zijn in pakketten. Het gaat hierbij om luxe aankleding als zonneschermpjes, ventilatieroosters, achterbank verwarming en zelfs een ‘Sleep Package’ met een deken en speciale hoofdsteunen achterin.

 

Skoda wordt niet het nieuwe Dacia

Skoda gaat niet terug naar het maken van budgetauto’s en wordt dus niet een soort Dacia. “Wij zullen ons niet alleen op het lage prijzen segment concentreren”, aldus Thomas Schäfer, de pas benoemde CEO van het Tsjechische automerk in een interview.

Herbert Diess, de CEO van de Volkswagen Groep, stelde onlangs dat Skoda “niet agressief genoeg opereert op de volumemarkt om de concurrentie van Franse en Zuid Koreaanse merken aan te kunnen”. Daaruit werd afgeleid dat de Tsjechen terug moesten keren naar de periode van goedkope modellen als de Favorit en Felicia. Maar Schäfer, die ruim een maand geleden de overstap maakte van Zuid-Afrika naar de Tsjechische Republiek, ontkent dat ten stelligste. Skoda zal onder meer ook duurdere SUV modellen blijven verkopen. Daar heeft het merk op dit moment behoorlijk veel succes mee. Schäfer onthulde verder dat hij het besluit om de Combi variant van de nieuwe Fabia te schrappen, heeft teruggedraaid.

Skoda heeft in de eerste 7 maanden van dit jaar 535.300 nieuwe auto’s verkocht. Dat is een kwart minder dan in dezelfde periode van 2019. In augustus kwam het merk met een afzet van 108.500 auto’s echter bijna 6 procent hoger uit dan vorig jaar. Daarmee was Skoda op Porsche na het best presterende merk binnen de Volkswagen Groep. In ons land verkocht Skoda tot en met augustus 10.834 auto’s. In dezelfde periode vorig jaar werden 12.599 exemplaren verkocht. Daarmee hield Skoda de schade op de Nederlandse markt beperkt tot een afzetdaling van 14 procent.

Reageren is niet mogelijk.