Tesla komt met betaalbare elektrische auto

0

Tesla topman Elon Musk zegt zo snel mogelijk “een betaalbare” auto op de markt te willen brengen. Die zou niet meer dan 25.000 dollar moeten gaan kosten.

Volgens actuele koers wissel verhoudingen komt bovengenoemd bedrag overeen met 21.500 euro, maar dat is buiten de Nederlandse belastingen gerekend. Bij ons gaat deze instapper van Tesla 28 mille kosten, zo verwacht Autointernationaal.nl. Er valt voor de goedkope nieuweling alleen een businesscase te maken indien de kosten van de batterijen worden gereduceerd. Daar is Tesla nu druk mee bezig:

Musk heeft nieuwe batterijen voor zijn elektrische auto’s in het vooruitzicht gesteld die krachtiger zijn, langer meegaan en maar de helft kosten in vergelijking met de huidige exemplaren. De Tesla topman maakte dit bekend tijdens het Battery Day evenement in Fremont, waar hij in een soort van drive-in setting de aandeelhouders toesprak. Die zaten in een Model 3. De nieuwe, grotere en cilindervormige accu, ‘4680’ genaamd, is opgebouwd uit ‘cellen’ die door een ander materiaalgebruik een stuk efficiënter zijn, Hij zal 5 keer meer energie leveren, 6 keer meer vermogen hebben en voor een 16 procent hoger rij bereik zorgen, zo vertelde Musk. Een slimmere integratie van de batterijen in de auto’s zelf zal de prijs verder moeten drukken. Volgens Tesla is de prijs per kWh tussen 2010 en 2019 gezakt van $1.100 naar zo’n $150. Maar dat is nog niet laag genoeg, zo vindt Musk.

Tesla gaat de volgende generatie accu’s produceren in een nieuwe fabriek in de buurt van de faciliteit in Fremont in Californië, die tegen het einde van 2021 een geplande productie van 10 gigawatt uur per jaar moet bereiken. De autofabrikant heeft nu samen met de Japanse partner Panasonic een capaciteit van 35 gigawatt uur in de ‘giga fabriek’ voor batterijen in Nevada. Van het Chinese CATL betrekt Tesla exemplaren voor de in Sjanghai gebouwde Model 3. Door de batterijen in eigen beheer te gaan producteren denkt de fabrikant van elektrische auto’s fors op de kosten te kunnen besparen. Musk heeft vorige maand al laten doorschemeren dat hij in de fabriek die in aanbouw is nabij Berlijn mogelijk ook de een eigen batterijen wil gaan maken.

Musk heeft grote ambities met Tesla. Hij hoopt op den duur liefst 20 miljoen auto’s per jaar te produceren (en verkopen). Dat zou dan een kwart van de hedendaagse mondiale output zijn. De grootste autoproducenten van dit moment, de Volkswagen Groep en Toyota, kwamen vorig jaar op ongeveer 10 miljoen voertuigen uit, de vrachtwagens meegerekend (de alliantie van Mitsubishi, Nissan en Renault zat in 2019 ook op dit productieniveau, maar die partij zal dit jaar ver terugzakken in de statistieken). Tesla zelf kwam vorig jaar niet verder dan 367.500 auto’s. Dat is wel de helft meer dan in het voorafgaande jaar. Maar met de nieuwe Model Y en de in 2023 te introduceren instapper moet het hard kunnen gaan.

De nog naamloze nieuwkomer, waar Tesla nog nauwelijks informatie over vrijgeeft en aanvankelijk voor 2021 op de rol stond, moet in ieder geval over techniek beschikken die hem volledig autonoom laat rijden. Musk noemde eerder als doelstelling voor wat de actieradius “200 miles”. Dat komt overeen met 320 kilometer. Op welke basis het instapmodel komt te staan, is niet bekend. Verwacht echter geen compacte Tesla op de MEB basis van Volkswagen. Daarvoor is de topman van Tesla te eigenwijs. De topmannen van beide autoconcerns kunnen het prima vinden met elkaar, maar samenwerking zit er niet in, ook omdat de MEB architectuur van Volkswagen zich eerst nog als ‘commercieel succesvol’ moet bewijzen. Gelet op de vele kinderziektes in de software is dat geen vanzelfsprekendheid.

Ondertussen zijn er nog veel Tesla projecten die al wel zijn aangekondigd, maar die het productiestadium nog niet bereikt hebben. Denk aan de Semi vrachtwagen, de Cybertruck pick-up of de Roadster sportwagen. Er is nog voldoende te doen bij Tesla. Op dit moment is de Model 3 de goedkoopste Tesla die je nieuw kunt aanschaffen. In de Verenigde Staten most die 35.000 dollar. Bij ons begint het gamma bij de Standard Range Plus variant. Die kost in de Verenigde Staten 37.990 euro.

Reageren is niet mogelijk.