Veiligheid Autopilot van Tesla onder vuur

0

Het Autopilot systeem van Tesla krijgt van veiligheidsinstituut EuroNCAP de kwalificatie ‘matig’. Dat blijkt uit de tweede serie zogeheten Highway Assist tests, waarin de rij hulp assistenten van 10 auto’s onder de loep werden genomen. Het ging daarbij om modellen van de fabrikanten Audi, BMW, Ford, Mercedes-Benz, Nissan, Peugeot, Renault, Tesla, Volkswagen en Volvo. De Highway Assist test is ontwikkeld om er voor te zorgen dat technologieën die de bestuurder ondersteunen veilig gebruikt kunnen worden.

EuroNCAP heeft gekeken naar het evenwicht tussen de technische competenties van de rij hulpsystemen en de mate waarin de bestuurder alert moet blijven. Ook heeft de testinstantie een oordeel gegeven over de veiligheid van de auto in gevaarlijke situaties. Daarnaast is gekeken hoe de rij hulpsystemen reageren als de bestuurder niet meer in staat is om te rijden. De Audi Q8, BMW 3-serie en Mercedes-Benz GLE kregen alle drie de beoordeling ‘zeer goed’ (4 balletjes) omdat er volgens EuroNCAP een goede balans is tussen assistentie en de rijtaak controle. Daarnaast beschikken deze 3 auto’s over een back-upsysteem waarmee een botsing vermeden kan worden. De Nissan Juke, Volkswagen Passat en Volvo V60 kregen de beoordeling ‘voldoende’ (3 balletjes). Volgens de testinstantie toont de geteste Zweedse auto aan dat er een snelle technologische vooruitgang bij rij hulpsystemen te realiseren is, mits er geregeld updates doorgevoerd worden.

Over het Autopilot systeem van Tesla is EuroNCAP minder te spreken. De duidelijke stuurstrategie van deze assistent geeft, volgens de crashtest organisatie, de bestuurder de indruk dat de auto zelf rijdt. Hierdoor maakt het rij hulpsysteem een ‘autoritaire’ indruk. De bestuurder wordt daardoor onvoldoende alert en betrokken bij het rijden gehouden. EuroNCAP geeft de Tesla Model 3 daarom de beoordeling ‘matig’ (2 balletjes). Wel geeft de testinstantie aan dat de Amerikaanse autofabrikant de mogelijkheid biedt tot updates ‘via de lucht’, waardoor de veiligheidsprestaties van het voertuig snel aangepast kunnen worden. De Model 3 scoort wel goed als het gaat om algehele botsveiligheid, zo bleek uit een eerdere test van EuroNCAP.

Volgens Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van EuroNCAP, bieden rij hulpsystemen uitkomst bij het verminderen van vermoeidheid en ondersteunen zij het veilig rijden. “Een assisterende rij technologie moet echter niet leiden tot meer schade. De beste systemen bieden een evenwicht tussen de hoeveelheid bijstand die zij bieden en de mate van betrokkenheid van de bestuurder. De resultaten van deze testronde tonen aan dat rij assistentie makkelijker beschikbaar wordt. Toch moet de bestuurder te allen tijden verantwoordelijk blijven”.

Rij hulpsystemen moet de bestuurder van een auto behoeden voor ongelukken. De assistentiemiddelen houden het voertuig op de snelweg binnen de rijbaan markering, voorkomen botsingen met plotseling afremmende voorliggers en kunnen in noodgevallen zelfs uitwijken. In de stad helpen ze (soms) om een plotseling overstekende voetganger of fietser te omzeilen. In potentie kunnen dit soort systemen de verkeersveiligheid dus enorm verbeteren. Rij hulpsystemen kunnen dus de veiligheid dus verhogen, maar ook juist averechts werken. Afgaande op de bevindingen van EuroNCAP, slaat deze balans bij Autopilot van Tesla niet in de goede richting uit.

EuroNCAP heeft de tests en het bijbehorende veiligheidsprotocol ontwikkeld met het oog op de zelf rijdende auto. Met behulp van Highway Assistance behoudt het voertuig een constante snelheid en blijft hij op veilige afstand van de voor hem rijdende auto. Hierbij zorgen adaptieve cruise controle (ACC) en Lane Centering (LC) er voor dat hij in het midden van rijstrook blijft. Maar essentieel is dat de bestuurder altijd de volledige controle over de auto heeft.

 

Reactie Tesla

De score ‘matig’ moet hard zijn aangekomen bij Elon Musk, de topman bij Tesla. Zijn Autopilot zou veiliger zijn dan de menselijke bestuurder, zo beweerde hij vaak. Niettemin gaat het in de praktijk geregeld mis. 3 jaar geleden concludeerde de National Transportation Safety Board (NTSB), de Amerikaanse onderzoeksraad voor de verkeersveiligheid, dat Autopilot deels schuld had aan het eerste dodelijke ongeval met een ‘zelf rijdend’ systeem. De assistent zag in 2016 een overstekende truck over het hoofd, terwijl de bestuurder niet oplette.

Dat is precies het probleem, zo vinden toezichthouders: de onfortuinlijke bestuurder waande zich zo veilig, dat hij in de 37 minuten dat het systeem ingeschakeld stond, het stuur slechts 25 seconden in handen had. Daarmee maakte hij misbruik van Autopilot, oordeelde de NTSB. Maar Tesla stond dat misbruik toe: bij geen enkel ander systeem kon een bestuurder het stuur zo lang loslaten als bij Autopilot. Tesla had meer moeten doen om misbruik te voorkomen, aldus de NTSB destijds. “Wij zullen nooit testen op gebruikers”, riepen BMW en Mercedes-Benz na het ongeval in koor, al was hun verbale stoerheid ook bedoeld om hun fikse achterstand op het gebied van autonome rij technologie te maskeren.

Tesla voerde verbeteringen door en regelde met software-updates dat het stuur nu nog slechts een paar seconden losgelaten kan worden. Maar nog altijd is de balans niet in orde, stelt EuroNCAP nu. Met het systeem op zich is weinig mis, zo benadrukt het gerespecteerde Europese instituut. Op dat gebied blinkt Tesla zelfs uit. Maar de bestuurder wordt onvoldoende bij de les gehouden, waardoor het gevaar bestaat dat die te veel op de elektronische hulpjes gaan vertrouwen.

Toch staat Tesla staat nog altijd achter haar claim dat Autopilot veiliger is. Het concern publiceert elk kwartaal ongevalscijfers. Volgens de jongste data is één ongeval met Autopilot gebeurd op 7,3 miljoen kilometer. Zonder veiligheidssystemen zou er een crash op elke 2,5 miljoen kilometer zijn geweest. Deze indrukwekkende cijfers zijn echter niet onomstreden omdat Tesla nauwelijks informatie geeft hoe zij tot deze berekening is gekomen, zo luidt de kritiek.

 

Lagere prijsklassen

EuroNCAP heeft ook auto’s getest uit lagere prijsklassen. Niet geheel verrassend is er een duidelijk verband te zien tussen hoe duur een model is en de score. De Peugeot 2008 en de Renault Clio kregen namelijk de laagste beoordeling (minimaal; 1 balletje). Dat komt volgens EuroNCAP vooral omdat de geboden assistentie niet voldoende verfijnd is. De test van EuroNCAP, die nu uitgebreider is dan in 2018, richt zich op 2 hoofdzaken bij de assistentiesystemen voor de snelweg. Allereerst bekijken de inspecteurs wat zaken als adaptieve cruisecontrole en rij baanassistentie in technisch opzicht kunnen en in hoeverre ze de bestuurder nog alert houden. Daarnaast neemt EuroNCAP het ‘vangnet’ van de auto onder de loep: hoe reageren de systemen wanneer zich een kritische situatie voordoet? Eén auto heeft van EuroNCAP de beoordeling ‘uitstekend’ (5 balletjes) gekregen: de Ford Kuga. Volgens het testinstituut laat de SUV zien dat goed gebalanceerde en effectieve systemen ook voor middenklasse modellen beschikbaar kunnen zijn.

Reageren is niet mogelijk.