BMW bestelt meer auto’s bij VDL Nedcar

0

Autofabrikant VDL Nedcar heeft 150 productievacatures opengesteld en tuigt zo zijn zogeheten flexibele schil op. Dit als gevolg van een gestegen vraag van de BMW Groep, de klant uit München.

De auto-industrie veert langzaam op. Er worden meer nieuwe auto’s besteld door consumenten. Voor VDL Nedcar in Born is dat reden om per direct circa 150 nieuwe personeelsleden te werven. Daarmee kan voorkomen worden dat de werkdruk aan de productielijnen onnodig hoog oploopt. “Ons is gevraagd om extra te gaan produceren”, zo laat de woordvoerder van VDL Nedcar weten. Zoals bekend wordt in Born de Mini modellen Cabrio plus Countryman gemaakt (het is de enige productielocatie voor de hele wereld) en de BMW X1.

Nedcar spreekt van een ‘normale golfbeweging’ in het flexibele personeelsbestand. “Nu wil BMW extra productie, maar dat kan begin volgend jaar weer wijzigen”, aldus de woordvoerder. De fabriek in Born ‘ademt’ qua personeel mee met de vraag vanuit de wereldmarkt. Bij VDL Nedcar worden uitsluitend bestelde auto’s geassembleerd.

De Duitse opdrachtgever zou aan Born oorspronkelijk ook de productieorder voor de nieuw X1 toewijzen, die medio 2022 wordt verwacht, maar heeft daar een paar maanden geleden een streep door gehaald. De directie van de VDL Groep, de eigenaar van de autofabriek, benadrukt dat zij ter compensatie nog steeds op zoek is naar, en ook in onderhandeling is met, andere opdrachtgevers voor de Nedcar vestiging in Born.

De vraag dringt zich wel op of BMW aan VDL Nedcar nog wel de eerder afgesproken prijs betaalt. Duitse media meldden afgelopen week dat de autofabrikant uit München een aantal leveranciers heeft gevraagd hun prijzen te verlagen om zo mee te helpen de crisis het hoofd te bieden. BMW zou de betrokken bedrijven hebben voorgesteld per 1 januari de tarieven met 5 procent te verlagen. De berichtgeving wordt door een woordvoerster: “Naast leveranciers die zelf hulp nodig hebben, zijn er ook veel ondernemingen die economisch sterk staan en goed door de crisis komen. Het lijkt ons aanvaardbaar dat die bedrijven een bijdrage leveren aan ons herstel, waar uiteindelijk iedereen van profiteert”.

BMW belandde in het tweede kwartaal in de rode cijfers als gevolg van de impact van het corona virus. Op jaarbasis denkt het bedrijf wel winst te zullen maken, maar dan moet er geen sprake zijn van een nieuwe lockdown. Daar koersen diverse Europese landen, waaronder Nederland en Frankrijk, nu wel op af.

 

Reageren is niet mogelijk.