Audi plaagt met de e-Tron GT

0

Audi heeft een grote hoeveelheid plaagfoto’s verspreid van haar nieuwe elektrische topmodel, de e-Tron GT. Het zustermodel van de Porsche Taycan wordt nog dit jaar onthuld en zou uiterlijk niet al te sterk verschillen van de conceptstudie die de Duitsers in 2018 op de Los Angeles Auto Show presenteerden.

De e-Tron GT zal worden gebouwd in de Böllinger Höfe fabriek in Neckarsulm, waar ook de R8 van de band loopt. De Duitsers laten weten dat er ook een RS versie komt, wat niet verwonderlijk is als je weet dat het systeemvermogen van de Porsche Taycan Turbo S is: 761 pk. Het alternatief van Audi wordt vermoedelijk iets minder sterk, maar zal nog steeds indrukwekkend krachtig zijn.

In conceptstudie vorm had de e-Tron een 90 kWh accupakket; goed voor een actieradius van 400 kilometer volgens de WLTP norm. De 2 elektromotoren (elke as beschikt over een eigen exemplaar) leverden samen 590 pk. Op papier sprint het studiemodel daarmee in 3,5 seconden naar 100 km/u. Als topsnelheid geeft Audi 240 km/u op. Het 800 Volt systeem waar ook de Porsche Taycan gebruik van maakt, zal eveneens zijn weg naar de productieversie van de e-Tron GT.

Marc Lichte, de designchef van Audi heeft in het verleden toegegeven dat de e-Tron GT en de Taycan qua karakter dicht bij elkaar liggen (zo is het zogeheten J1 platform identiek), maar dat de eerste “totaal andere dynamische rijeigenschappen” krijgt dan zijn neef uit Stuttgart-Zuffenhausen, terwijl er ook uiterlijke verschillen zijn. De Porsche kenmerkt zich door vloeiende, ronde vormen. De Audi e-Tron GT is scherper gelijnd.

Audi zegt ook een specifieke geluidsbeleving voor de e-Tron GT te hebben ontwikkeld, die aan het Drive Select systeem voor de rij modi gekoppeld wordt en waarvoor inspiratie is opgedaan bij een voorbijvliegende helikopter. Daarmee wil het merk met de 4 ringen zich (ook) onderscheiden van Porsche. Zomaar een gezoem om kwetsbare verkeersdeelnemers te waarschuwen voor de naderende e-Tron GT voldeed dus niet.

Standaard heeft de Audi e-Tron GT aan de voorkant 1 speaker voor het geluidssysteem. Wie bijbetaalt, krijgt ook achter een exemplaar. In het interieur is een set speakers verantwoordelijk voor een “emotionele geluidsbeleving”. Het geluid van de Audi e-Tron GT wordt dan aangepast op basis van de snelheid en de stand van het gaspedaal, om zo een sportief gevoel te creëren.


De e-Tron GT gaat eind dit jaar in de verkoop. Op dit moment rollen de laatste pre productie modellen van de band, zodat eind dit jaar met het noteren van orders kan worden gestart. Audi heeft heel wat geld in de Böllinger Höfe fabriek gestoken om hem klaar te stomen voor het nieuwe elektrische model. Zo passeert elk exemplaar 2 keer langs de carrosserieafdeling en wordt er intensief gebruik gemaakt van robots op de productielijn om ruimte te besparen: er was namelijk geen uitbreidingsruimte voorhanden.

Begin 2021 moeten de eerste exemplaren van de 4,96 meter lange, deels van aluminium vervaardigde e-Tron GT bij de Nederlandse dealers in de showroom arriveren. Volgend jaar breidt Audi zijn elektrische modelfamilie ook uit met de productieversies van de conceptstudies Q4 e-Tron en Q4 Sportback e-Tron. Die staat op de inmiddels bekende MEB basis van de Volkswagen ID.3 plus ID.4 en Skoda Enyaq. Het J1 platform gaat in de toekomst ook gebruikt worden voor de opvolger van de R8. Dat de e-Tron GT in dezelfde fabriek gebouwd gaat worden, is dus begrijpelijk.

Wij moeten het nu nog doen met een e-Tron GT die voorzien is van camouflage print stickers. Desondanks is goed te zien dat aan de vorm van de conceptstudie niet getornd is en dat nagenoeg elk designelement terugkeert op de productieversie. Zo is het zwarte ‘masker’ intact gebleven. Ook de lichtunits maken nagenoeg ongewijzigd de overstap naar de productie versie.

Toekomstige luxe modellen met een volledig elektrische aandrijflijn van Audi en Porsche zullen worden gebouwd op een andere basis, namelijk het nieuwe PPE platform. Die vervangt de MLB bodemplaat dat nu nog als basis dient voor de gewone e-Tron (en de e-Tron Sportback). Naar verwachting komen zullen in de toekomst ook de elektrische versies / opvolgers van bijvoorbeeld de A6, A7, A8, Q7 en Q8 op het PPE platform te staan. Porsche gaat deze basis gebruiken voor nieuwe elektrische modellen als de tweede generatie Macan. Het J1 platform blijft voorbehouden aan de sportwagens van de Volkswagen Groep.

Reageren is niet mogelijk.