“Audi TT krijgt geen directe opvolger”

0

Markus Duesmann is sinds 1 april de CEO van Audi en tegelijkertijd lid van de Raad van Bestuur voor onderzoek & ontwikkeling bij de Volkswagen Groep. Op het hoofdkantoor in in Ingolstadt gaf hij een interview.

Duesmann laat weten dat in de toekomst de auto’s van Audi op een andere manier ontwikkeld gaan worden. In het verleden werd er besloten om bijvoorbeeld een nieuwe generatie A8 te gaan ontwikkelen en vervolgens werd die uitgerust met alle beschikbare techniek. Voortaan wordt gekeken wat er technologisch allemaal mogelijk is, met name voor wat betreft het elektrische systeem, en vervolgens wordt gekeken wat voor soort automodel dan het beste ontwikkeld kan worden om daar optimaal gebruik van te maken.

Dit betekent onder andere dat het Audi modellengamma gaat veranderen. Duesmann laat weten dat het aantal types ongeveer gelijk blijft, maar volledig elektrische voertuigen worden aan het portfolio toegevoegd. “Dit betekent dat wij conventionele modellen gaan schrappen. Ik ben mij er van bewust dat dit pijn gaat doen. Naar mijn mening kunnen wij sommige modellen absoluut missen. Wij scherpen ons gamma aan en positioneren het merk Audi duidelijker. Voor een premium label is het cruciaal dat het emotioneel geladen is. Elektrische auto’s zoals de e-Tron GT zullen dat ongetwijfeld doen. Maar modellen als de A4 en de A6 blijven ook in de toekomst de belangrijke volumedragers voor ons merk”.

Duesmann bevestigt evenwel eerdere berichtgeving van onder andere Autointernationaal.nl dat de rol TT is uitgespeeld. “Het sportwagen segment krimpt en staat onder grote druk. Dus wij moeten natuurlijk nadenken over hoe lang wij daar nog iets willen aanbieden en of we geen betere ideeën hebben voor andere segmenten. Daarom krijgt de TT waarschijnlijk geen directe opvolger”. Duesmann laat weten dat ook het concept van de R8 anders ingevuld gaat worden. “Wij gaan deze auto verder ontwikkelen. De manier waarop de auto nu is ontworpen, zal zeker niet zo blijven”. Duesmann erkent dat de beslissing om met de R8 een andere koers te gaan varen gevolgen zal hebben voor Lamborghini. Dit familielid ontkomt volgens hem evenmin aan het reduceren van de CO2 uitstoot. “Eigenlijk moeten wij binnen de Volkswagen Groep intensief bespreken hoe wij Lamborghini verder kunnen ontwikkelen en moderner kunnen maken”.

Over elektrische auto’s zegt Duesmann: “Ik geloof dat emissievrije mobiliteit niet meer te stoppen is. Wij moeten ‘groener’ worden. Dat verwachten klanten in elk segment en dat geldt ook voor de wetgevers. Daarom gaan wij in elk segment volledig elektrische modellen aanbieden. We komen op korte termijn met de e-Tron GT, een supersnelle auto, en daarnaast met de Q4 e-tron, een volumemodel in de compacte klasse. Wij introduceren nu jaar na jaar elektrische auto’s”. Naar aanleiding van de Tesla Battery Day en de plannen die topman Elon Musk op het gebied van de ontwikkeling van cel technologie en batterijproductie heeft, zegt Duesmann: “Het is geen geheim dat de batterij steeds meer een van de belangrijkste concurrentiefactoren wordt. Daarom maken wij daar een kerncompetentie binnen de Volkswagen Groep van. Het is cruciaal dat we intern uitgebreide knowhow opbouwen op het gebied van batterijcellen om op gelijke voet te kunnen handelen met de huidige grote accufabrikanten. In totaal stelt de Volkswagen Groep meer dan 1 miljard euro beschikbaar voor batterij cel activiteiten. Hiervan vloeit circa 900 miljoen euro naar de joint venture met Northvolt voor het opzetten van een accufabriek. Als eerste stap investeert de Volkswagen Groep meer dan 100 miljoen euro in de locatie Salzgitter in onze eigen ontwikkeling & productie vaardigheden”. Duesmann laat weten dat vanaf 2024 de productie van accucellen in de 16 gigawattuur accu cel fabriek start. Die wordt momenteel gebouwd als onderdeel van de joint venture met Northvolt.

Voor hetzelfde jaar (2024) kondigt Duesmann de uitkomst van het zogeheten Artemis project aan. Dit team heeft als taak de versnelde ontwikkeling van extra volledig elektrische automodellen. Duesmann belooft dat het eindresultaat baanbrekend zal zijn voor het luxe segment. “Wij gaan het met het Artemis project heel anders doen. Wij zetten nieuwe processen op voor software en hardware. En wat het team daar ontwikkelt, past natuurlijk in alle producten van de hele Volkswagen Groep”. Duesmann stelt dat de momenteel bijzonder goed verkopende modellen van Audi Sport GmbH niet zullen lijden onder de grotere focus op elektrische auto’s: “Wij hebben heel verschillende klanten. Het RS gamma is nog steeds erg populair. Maar natuurlijk is de CO2-uitstoot ook een groot probleem bij onze sportiefste auto’s. We werken er hard aan om ervoor te zorgen dat onze klanten zich ook in de toekomst op hun gemak kunnen blijven voelen in dergelijke modellen”.

De ontwikkeling van software is voor alle merken van de Volkswagen Groep gebundeld in de zogeheten Car.Software organisatie. Maar er zijn twijfels of Audi zich in de toekomst op dit gebied nog wel kan onderscheiden van de zustermerken bij een dergelijke organisatiestructuur. Dat kan een risico betekenen aangezien steeds meer autoconsumenten zich bij hun aankoop laten leiden door de hoeveelheid en de soort hightech uitrusting aan boord. Duessmann stelt echter dat Audi zich zal kunnen blijven onderscheiden van de andere merken van de Volkswagen Groep: “De onderliggende elektronica-architectuur en de meeste functies zullen hetzelfde zijn, maar de mens-machine-interface verschilt per merk, namelijk de gebruikersinterface. Daarom heeft zo’n overkoepelende organisatie veel zin voor de Volkswagen Groep: wij creëren er enorme synergieën mee. Audi moet het merk zijn dat als eerste sterk geautomatiseerde rij functies aanbiedt, bijvoorbeeld bij het model dat nu in het kader van het Artemis project ontwikkeld wordt en dat in 2024 verkoop klaar is. Daarna zal deze technologie voor alle segmenten op maat worden doorgegeven”.

Anders dan het Daimler concern, dat samenwerkt met specialisten als Nvidia, geeft Duesmann aan dat hij geen externe ontwikkelingspartner wil die diep in de keuken van Car.Software kan / mag kijken. “Wij moeten het zelf kunnen. Daarom breiden we onze softwarecompetenties enorm uit. Maar jezelf meer ontwikkelen, betekent niet alles zelf doen. De Car.Software organisatie zal ook zijn competenties versterken door middel van nieuwe technologische partnerschappen. Het gaat daarbij om specifieke samenwerkingsverbanden met technische spelers op vakgebieden die voor ons belangrijk zijn”. De in het kader van het Artemis project in 2024 te lanceren volkomen nieuwe Audi zal de eerste auto van het merk zijn dat (optioneel) autonoom kan rijden op niveau 3. Eigenlijk was dergelijke techniek al voor de A8 in 2017 aangekondigd, maar het wettelijk kader ontbrak toen. Nu is het volgens Duesmann niet meer de moeite om de huidige A8 nog aan te passen aan deze technologie. “Dat is vanwege onze eigen kwaliteit- en veiligheidseisen niet meer mogelijk. Wij plannen nu een stap verder. Het Artemis project neemt hier duidelijk de voortrekkersrol op zich”.

Tussen de regels door lezend, kan er twijfel rijzen of de A8 nog wel een opvolger krijgt. Is dat één van de conventionele modellen die Audi gaat schrappen? Opvallend is dat Duesmann aangeeft dat de A4 en de A6 ‘veilig’ zijn, maar over de volgende generatie A8 doet hij totaal geen uitspraken. Sanering van het huidige topmodel zou niet onlogisch zijn. De A8 wordt immers volkomen overschaduwd door de Mercedes S klasse. Niet alleen in technologisch opzicht of op het gebied van comfort, maar ook in de verkoopstatistieken. Er is dus wat voor te zeggen als Audi met een schone lei begint voor het topsegment. Bijvoorbeeld in de vorm van het genoemde Artemis project. De daaruit resulterende auto zal dus op niveau 3 autonoom kunnen rijden, maar daar zal het volgens Duesmann niet bij blijven: “Op termijn zal het zeker ook zo zijn dat een auto zelf naar het laadstation rijdt. De echte meerwaarde voor de klant zit hem in tijdwinst omdat hij niet meer zelf hoeft op te laden. Als wij dit in de toekomst mogelijk kunnen maken, dan is hij bereid daar geld aan uit te geven”. Duesmann sluit in dit kader niet uit dat Audi een eigen laadinfrastructuur netwerk gaat ontwikkelen, buiten de samenwerking met Ionity om. “Dat is een van de vele ideeën. De infrastructuur van laadstations is momenteel nog niet zo geavanceerd als zou moeten. Daarom hebben wij wellicht ook een eigen laadinfrastructuur nodig om de klant tevreden te stellen”. Doel daarbij is dat de klant geen kaart of app meer hoeft te gebruiken bij een laadstation. Duesmann: “Ons doel is om handigere oplossingen aan te bieden. Daarom introduceren wij de komende maanden de nieuwe Plug and Charge service voor de e-Tron. Hierbij meldt de auto zichzelf aan bij geschikte laadpalen. Een kaart is dan niet meer nodig. Opladen is voor mij de sleutel tot succes op het gebied van elektromobiliteit”.

Duesmann geeft aan geen prioriteit te geven aan de ontwikkeling van auto’s die geschikt zijn voor synthetische brandstoffen. Als de olie-industrie dat gaat doen, dan zal daar op termijn op worden ingespeeld met het gamma maar voor Audi ligt de prioriteit momenteel volledig bij elektrische aandrijving. “Ik denk dat synthetische brandstoffen vooral een rol gaan spelen in het lucht- en scheepvaartverkeer en bij zwaar transport over lange afstanden. In de personenautosector zullen synthetische brandstoffen de uitzondering blijven”.

Reageren is niet mogelijk.