Autoverkopen Nederland: Tesla duwt markt diep in de min

0

Het aantal kentekenregistraties van nieuwe personenauto’s is in september met 21,9 procent gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2019 (naar 29.434 stuks). Dat blijkt uit de officiële cijfers van de BOVAG, RAI Vereniging en RDC. Betekent dit dat de Nederlandse consument vanwege de corona perikelen nog steeds geen zin heeft om een nieuwe personenwagen aan te schaffen?

Dat valt wel mee. Het verkoopsaldo lag in september 8.272 auto’s onder het niveau van dezelfde maand van 2019. Het gros daarvan (4.795 minder registraties, oftewel bijna 60 procent) komt op conto van Tesla. Dat wist niet te profiteren van een hausse in het aantal registraties voor de Model 3. Vorig jaar september werden daar 5.774 exemplaren van op kenteken gezet, maar afgelopen maand slechts 977 stuks. Het nieuwe is er bij deze elektrische auto nu wel van af, al kan de sterke daling van het registraties ook verklaard worden door een stokkende levering vanuit de Verenigde Staten.

Wat de reden ook is, feit is dat zonder de terugval bij Tesla de autoverkopen in Nederland in september met slechts 3.477 exemplaren gedaald zouden zijn, oftewel 9,2 procent. In augustus was er nog sprake van een terugval van 21,5 procent. Dus zo slecht gaat het niet met de belangstelling van de Nederlander voor een nieuwe personenwagen. En dat blijkt ook wel uit de scores op merkniveau. Alfa Romeo, Audi, Citroën, DS, Fiat, Jeep, Kia, Suzuki (dealer demonstratie exemplaren van de veel te dure Across meegerekend), Volkswagen en Volvo wisten afgelopen maand allemaal meer auto’s te verkopen dan in september 2019.

Maar Tesla is natuurlijk wel medebepalend voor het totaalbeeld. En 21,9 procent lagere verkopen voor de markt als geheel zorgt er voor dat de achterstand op 2019 nog steeds vrijwel even groot is als in augustus (24,9 procent versus 25,2 procent). Dus van herstel is niet of nauwelijks sprake. Na 9 maanden staat de teller nu op 248.362 nieuwe auto’s. De BOVAG en RAI Vereniging verwachten dat het jaarsaldo circa 20 procent onder het niveau van 2019 zal uitkomen, toen er 446.114 registraties waren. Als oorzaak wordt de corona crisis genoemd, dat diepe sporen nalaat in de autobranche. Het consumentenvertrouwen is laag en ondernemers zijn voorzichtig met het aangaan van nieuwe contracten voor auto’s van de zaak. De BOVAG en RAI Vereniging denken dat de verkoopteller daardoor op 31 december blijft steken op 350.000 stuks. Wordt die prognose realiteit, dan stevent de branche stevent af op een dieptepunt in het aantal registraties.

 

Merken

De populairste automerken waren in september achtereenvolgens: Volkswagen (2.472 registraties en 8,4 procent marktaandeel), Kia (2.451 en 8,3 procent), Toyota (2.280 en 7,8 procent), Ford (1.871 en 6,4 procent) en Peugeot (1.846 en 6,3 procent). Evenals in voorafgaande maanden vertoonde Kia een sterke groei in het aantal registraties. In september noteerde het merk een dikke plus van 28,3 procent. Maar Volkswagen voerde in september dankzij een plus van 10,9 procent dus de verkooplijst aan, al is de voorsprong op Kia zeer nipt. Tesla was vorig jaar nog met afstand marktleider. Maar in september zakte het aantal registraties dus flink: -81,3 procent. In totaal zijn er dit jaar 4.613 auto’s van het merk Tesla geregistreerd in Nederland; een daling van 67 procent in vergelijking met dezelfde periode van 2019. Mede hierdoor ontving het bedrijf al bijna 7 miljoen euro in het kader van de NOW1-regeling. Toyota leverde ten opzichte van september vorig jaar 11,7 procent in, Ford viel 14,1 procent terug en Peugeot kwam 27,8 procent lager uit.

Ondanks een algehele marktkrimp van 21,9 procent waren er dus een aantal merken die tegen de verdrukking in meer auto’s wisten te verkopen. Die zijn in de derde alinea opgesomd. Andere merken leverden in september weliswaar in absolute verkoopaantallen in, maar wisten hun marktaandeel wel op te voeren. Dat waren BMW, Ford, Honda, Mazda, Mini, Nissan, Porsche, Seat, Skoda en Toyota. Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich de merken die in september hun afzet minimaal zagen halveren. Dat waren Jaguar, Smart, Subaru en Tesla. Een relatief minder groot verlies was er voor Hyundai, Land Rover, Lexus, Mitsubishi, Opel, Peugeot en Renault. Citroën en Mercedes wisten hun marktaandeel min of meer vast te houden.

Over de eerste 9 maanden van dit jaar gemeten, registreerde Volkswagen de meeste auto’s, namelijk 26.468 exemplaren. Dat waren er 27,3 procent minder dan vorig jaar. De andere 2 podiumplaatsen zijn voor Kia (21.052 registraties, oftewel 8,7 procent meer) en Peugeot (17.673 stuks, hetgeen 24,4 procent is dan in dezelfde periode van 2019).

 

Modellen

De populairste automodellen waren in september achtereenvolgens: de Kia Niro (1.255 registraties eb 4,3 procent marktaandeel), de Tesla Model 3 (977 en 3,3 procent), de Volvo XC40 (807 en 2,7 procent), de Ford Fiesta (791 en 2,7 procent) en de Toyota Aygo (763 en 2,6 procent). Daarna volgen de Opel Corsa (744 registraties), de Toyota Yaris (736), de Hyundai Kona (689), de Ford Focus (683) en de Peugeot 208 (671). Bij de modellen valt op dat de eerste Volkswagen pas op de 11de plek te vinden is. Daar staat de ID.3, waarvan de uitlevering nu begonnen is. Van een andere elektrische auto, de Tesla Model 3, kwam het aantal registraties in september 83,1 procent lager uit. Andere modellen die in vergelijking met 2019 afgelopen maand minder in trek waren, waren de Ford Fiesta (-15,9 procent) en de Toyota Aygo (-2,8 procent). De rest van de auto’s uit de top-10 wisten allemaal te plussen: de Kia Niro met 53,2 procent, de Volvo XC40 met 101,8 procent, de Opel Corsa met 322,7 procent, de Toyota Yaris met 22,7 procent, de Hyundai Kona met 14,1 procent, de Ford Focus met 0,2 procent en de Peugeot 208 met 116,5 procent.

Modellen met minimaal 10 registraties die afgelopen maand minimaal 50 procent vaker over de toonbank gingen dan in september 2019, waren de Alfa Romeo Giulia, de Audi A1, A4/S4/RS4, Q2, Q3, en Q8, de BMW 2-serie Gran Coupé, X5 en X6, de Citroën C4 SpaceTourer, de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV, de DS 3 Crossback, de Fiat 500 en Panda, de Ford Puma, de Honda E en Jazz, de Jeep Compass, de Kia Niro, Picanto, Proceed, Sorento en Soul, de Land Rover Defender, de Mazda CX-30 en MX-30, de Mercedes EQC, GLB en GLC, de MG ZS, de Nissan Juke en X-Trail, de Opel Corsa, Insignia en Vivaro, de Polestar 2, de Peugeot 208 en 2008, de Porsche Taycan, de Renault Zoé, de Seat Leon en Mii, de Skoda Citigo en Kamiq, de Suzuki Ignis en Vitara, de Volkswagen ID.3 en T-Roc en de Volvo XC40.

 

 

Reageren is niet mogelijk.