Bijna een Urus voor de gewone man: test Cupra Formentor 2.0 TSI

1

Cupra mag zich nu een echt, zelfstandig automerk noemen. Het van Seat afgesplitste label moest zich tot nu toe zien te redden met snelle versies van de Leon en Ateca. Maar in de vorm van de Formentor beschikt Cupra over een uniek model.

De Volkswagen Groep, het moederbedrijf, laat zien de ambities van Cupra serieus te nemen. Nog niet zo lang geleden was het idee dat Seat zich zou moeten ontwikkelen tot het Spaanse alternatief voor Alfa Romeo, maar daar is nooit veel van terecht gekomen (alhoewel de Leon de Giulietta goed kan ‘hebben’). Nu mag Cupra het gaan proberen, al zal ook dit merk nooit modellen à la de Giulia en Stelvio met in lengterichting geplaatste aandrijflijn en in de basis achterwielaandrijving in haar gamma krijgen. Wel hebben de Spanjaarden nu de Formentor in productie genomen; een auto die voor cross-over begrippen erg laag is, hetgeen zijn sportieve uitstraling ten goede komt. Afgezien van de Lamborghini Urus is deze Cupra misschien wel de ‘wildst’ gelijnde 4 à 5-persoons auto van de hele Volkswagen Groep.

Je zou het daardoor misschien niet direct zeggen dat de Formentor de vooral van de Volkswagen Golf bekende MQB architectuur heeft. Dat is (dus ook) dezelfde bodemplaat als waarover de Cupra Ateca beschikt en in de hier geteste 2.0 TSI uitvoering is de nieuweling met 310 pk niet eens zo heel veel krachtiger (het gaat om 10 pk verschil). Maar de meerwaarde van de Formentor zit hem vooral in zijn veel lagere bouw. Hij steekt met 1,51 meter liefst 150 millimeter minder ver de lucht in dan de Ateca. En het hoogteverschil met de Leon bedraagt slechts 5 centimeter. Kort door de bocht zou je de Formentor dus ook kunnen omschrijven als een hoge hatchback, maar die term is sinds de geflopte Fiat Croma (en de zo mogelijk nóg meer aseksuele Opel Ampera-e) besmet. Toch: als Volvo nu nog een XC40 Cross Country in T6 configuratie zou verkopen, dan zou deze Cupra zijn directe concurrent geweest zijn.

De Formentor zal dus een heel andere kopersgroep aanspreken dan de Cupra Ateca. De laatste is een typische SUV met een hoge bouw en een relatief korte neuspartij. De Formentor is zoals gezegd veel lager, maar heeft ook een veel langere motorkap, met als gevolg dat de cabine verder naar achteren is geplaatst. Eigenlijk oogt hij nog het meest als een Mazda en dat is een compliment. Zouden de Japanners nu een CX-50 lanceren, dan zou die er niet radicaal anders uitzien. Betekent dit dat de Formentor geen eigen gezicht heeft? Toch wel. Wat de koperkleurige exterieur accenten en een merklogo in Transformer stijl zijn uniek.

Die bronzen dan wel koperkleurige accenten kom je ook in het interieur tegen. Dat de cockpit minder agressief oogt dan met name de neuspartij, komt doordat er natuurlijk verplicht gewinkeld moest worden in het onderdelenmagazijn van de Volkswagen Groep. Dat heeft zowel voordelen als nadelen. Pluspunten zijn een zitpositie die net zo foutloos is als die van de andere MQB modellen van de Volkswagen Groep en dat de ruimtebenutting prima is. Daardoor biedt de Formentor ondanks zijn relatief lage daklijn voldoende ruimte voor 4 volwassenen. Alleen de kofferbak capaciteit is met 420 liter voor cross-over begrippen misschien wat teleurstellend.

Maar het grootste minpunt van de verplichte winkelnering is dat de Formentor opgescheept wordt met een wel erg knoppen-arm dashboard. Dit betekent dat te veel rij functies via het touchscreen bediend moeten worden en dat kan de installatie, ondanks zijn 12 inch grote scherm, eigenlijk niet aan. Het probleem is dat het multimedia systeem zich niet voldoende intuïtief laat bedienen en dat je te vaak het display moet aanraken, zelfs voor de meest basale functies. Het dashboardontwerp oogt minder futuristisch dan de boordplank van de jongste Audi A3 en Q3, maar het bovenste gedeelte is wel stijlvol dankzij de leder look toplaag.

Verder komt de merk karakteristieke koperkleur terug in het stiksel werk van het meubilair. De startknop bevindt zich op het fraai ogende stuurwiel. Aan de andere zijde bevindt zich de rij modi toets. Als je die lang genoeg ingedrukt houdt, zal automatisch de sportiefste stand (Cupra) ingeschakeld worden.

Tot zover geen haren in de soep, maar die worden wel zichtbaar zodra je het onderste gedeelte van het dashboard inspecteert. Daar kom je veel goedkoop ogend plastic tegen. In het geval van een maximaal 30.000 euro kostende Seat zou je dan een oogje toeknijpen, maar de Formentor krijgt in 2.0 TSI uitvoering waarschijnlijk een prijskaartje van 63.000 euro, terwijl de hier geteste introductieversie vermoedelijk zelfs afgerond 72,5 mille gaat kosten. Bij een premium prijsstelling mag je ook echt een bijbehorende materiaal kwaliteit verwachten en die biedt deze Spanjaard niet. Jammer.

Toch hoef je niet met een chagrijnige kop in de Formentor rond te rijden, integendeel. Mede dankzij standaard adaptieve dempers biedt de Cupra een prima compromis tussen comfort en rij dynamiek. De bestuurder kan bovendien kiezen uit diverse rij modi: Comfort, Sport, Cupra, Individual en Off-Road. Daarmee kan niet alleen het karakter van de dempers aangepast worden, maar ook de stuurbekrachtiging, het schakelgedrag van de automaat en de gaspedaal respons.

Ook als de Comfort modus niet is ingeschakeld, is de vering voldoende vergevingsgezind en worden oneffenheden heel behoorlijk geabsorbeerd. In dit opzicht verschilt de Formentor hemelsbreed van de Cupra Ateca, die spijkerhard geveerd is. En dat is een knap resultaat, want de nieuweling is voorzien van kloeke 235 / 40 R19 banden. De snelste versies van de Cupra Formentor krijgen de afkorting VZ achter hun naam, afgeleid van ‘veloz’, het Spaanse woord voor snel.

De besturing is over het algemeen voldoende nauwkeurig en snel, maar de installatie is niet gezegd met overmatig veel feedback. Ook niet in de modi Sport of Cupra, al wordt het sturen dan wel merkbaar zwaarder. Dat zie je bij meer auto’s van de Volkswagen Groep. Het gaat te ver om het bochtgedrag van de Formentor als ‘gretig’ te omschrijven, maar de Spanjaard laat dan wel zien zeer capabel te zijn. Al met al is het weggedrag van de Cupra niet bijzonder spannend, maar wel vertrouwenwekkend, goed in balans en voldoende rij plezier genererend. Ook bij 1,51 meter hebben wij het tenslotte over een auto die hoger is dan een hete hatchback. Overhellen doet de Cupra in bochten voor SUV opvallend weinig en de 19 inch wielen bieden veel grip.

Ook met zijn aandrijflijn scoort de Formentor 2.0 TSI meer dan voldoende punten. Dat mag natuurlijk ook wel met 310 pk en een acceleratietijd van 4,9 seconden. De motor maakt graag toeren zonder rauw te worden (waardoor je aangemoedigd worden de meter naald richting het rode gebied te brengen) en de DSG automaat voert verzet wisselingen snel uit. Alleen in Comfort modus kan de transmissie een beetje talmen, maar vermoedelijk is dat karakter bewust geprogrammeerd om op papier zo gunstig mogelijk verbruik cijfers te kunnen laten zien.

Akoestisch genot is er ook, met name in de eerder genoemde Cupra modus. Het motorgeluid daalt dan met een paar octaven, waardoor de Formentor ineens een stuk spannender klinkt. Gelukkig hebben de Spanjaarden afgezien van speakers, maar is er sprake van ouderwets luisterplezier, namelijk alleen afkomstig van de uitlaat zelf. Ploffen en knallen doet de Cupra niet, maar hij kan wel op een beschaafde manier grommen en dat gaat eigenlijk nooit vervelen.

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

De fantastisch ogende Formentor rijdt voorspelbaar en relaxt. Wat dit betreft doet zijn karakter meer aan de Audi A3 denken dan aan de Volkswagen Golf R. In vergelijking met de Cupra Ateca is de Formentor een veel prettigere allrounder: minder hardcore, maar aanmerkelijk comfortabeler. Met deze omschrijving is het misschien geen gedoodverfde Alfa Romeo rivaal, maar dat is niet erg. De Formentor is een sympathieke, snelle, sportieve en praktische allrounder met tassenvol grip. Voor veel mensen zal dat voldoende zijn.

Circuitverslaafden dienen hun plezier echter elders te zoeken. Dat geldt ook voor diegenen die voor 63.000 à 72.500 euro met minder dan premium kwaliteit interieurmaterialen geen genoegen nemen, of mensen die snel in de stress schieten als zij voor elk wissewasje het touchscreen moeten bedienen.          

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (17)
    5.4

1 reactie