BMW laat na 2023 geen auto’s meer bouwen bij VDL Nedcar

0

VDL Nedcar krijgt na 2023 geen vervolgorders meer van de BMW Groep. Het autoconcern uit München gunt niet alleen de bouw van de volgende generatie X1 aan de eigen fabrieken, maar ook die van de Mini Countryman. Dit betekent dat de VDL Nedcar fabriek in Born vanaf eind 2023 vooralsnog zonder werk zit. Hierdoor staan 4.600 banen op de tocht.

Volgens een woordvoerder van VDL gaat het bedrijf op zoek naar andere opdrachtgevers in de auto-industrie in de hoop zoveel mogelijk werkgelegenheid te behouden. Met het stoppen van de productie van Mini modellen is men in Born de hele BMW order kwijt. In juni werd al duidelijk dat de Duitsers wilden stoppen met het uitbesteden van een deel van de productie van de X1 aan de fabriek in Limburg. De lopende band zou, zo was contractueel vastgelegd, eigenlijk nog 10 jaar doorlopen, maar BMW heeft zich niet aan die afspraak gehouden.

Minister Wiebes (Economische Zaken) noemt het verdwijnen van de productielijn “in de eerste plaats een harde klap voor de circa 5.000 medewerkers van VDL Nedcar in Born”. Hij voegt er aan toe: “Voor hen breekt nu een periode van onzekerheid aan”. De bewindsman laat verder weten: “Ook is dit een tegenslag voor de regionale economie van Limburg”. Het kabinet zegt het bedrijf alle steun toe. Wiebes: “VDL Nedcar was al actief op zoek naar een tweede klant, naast BMW. Die zoektocht zal het bedrijf nu intensiveren. Het kabinet zal hier haar volle medewerking aan verlenen, bijvoorbeeld via de inzet van onze ambassades en consulaten, of door middel van hulp van het investeringsagentschap Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA), met het doel de werkgelegenheid en bedrijvigheid in Born en de regio langjarig zeker te stellen”.

“Deze deur gaat dicht, maar er gaat altijd toch weer ergens een raam open”. Hoewel in het verleden behaalde resultaten geen garantie bieden voor de toekomst, blijft VDL Nedcar directeur Paul van Vuuren optimistisch. “Natuurlijk, het is een teleurstellend bericht van BMW. Maar ik respecteer en accepteer het. We blijven de komende 3 jaar nog de BMW X1 en de Mini modellen Countryman en Cabrio bouwen. In die tijd zullen wij nieuwe klanten aan ons moeten binden. En daar zijn wij nu al heel hard mee bezig”. “Om de werkgelegenheid jarenlang veilig te stellen, zullen wij onze zoektocht naar de invulling van de vrijkomende productiecapaciteit intensiveren”, zo laat VDL topman Willem van der Leegte weten.

BMW zegt nadrukkelijk dat de kwaliteit, leverbetrouwbaarheid en competitiviteit van VDL Nedcar niet aan de basis liggen van het besluit. De beslissing is ingegeven door de huidige marktomstandigheden (corona virus) en de transitie (elektrificatie) trend die de manier van zaken doen die gisteren nog logisch leek, vandaag niet meer vanzelfsprekend maakt. Vrijwel alle autofabrikanten zijn zich aan het herpositioneren in de wereld en hebben al veel medewerkers moeten ontslaan. Over het vertrek van BMW als klant, zegt Van der Leegte: Wij hebben er alles aan gedaan om BMW met een nieuwe vervolgorder langer dan 10 jaar aan ons te binden. Maar vanwege de tijdgeest was deze wedstrijd helaas niet te winnen”. De productie van de volgende generatie van de Mini Countryman gaat, in tegenstelling tot eerdere verwachtingen, dus aan de neus van VDL Nedcar voorbij. De werkzaamheden voor deze BMW dochter houden op nadat de huidige generatie modellen van dit merk uitgefaseerd zijn.

Van Vuuren laat weten het nieuws “heftig en zorgelijk” te vinden. Inmiddels is een speciaal team van VDL Nedcar op zoek naar nieuwe partijen die auto’s willen laten bouwen in de fabriek in Born die een productiecapaciteit heeft van circa 200.000 auto’s per jaar. Het zou daarbij vooral gaan om “Aziatische startende bedrijven”, die elektrische personenwagens willen produceren in Europa. Volgens Van Vuuren is er, ondanks deze klap, “groot vertrouwen” dat er ook na 2023 nog auto’s worden gebouwd in Born. Maar voor de 5.000 werknemers van VDL Nedcar breekt helaas de zoveelste onzekere periode aan. In Born, waar de enige grote autofabriek van Nederland staat, zijn sinds de opening in 1967 ruim 5,5 miljoen personenwagens (van de merken DAF, Volvo, Smart, Mitsubishi, Mini en BMW) geproduceerd.

 

Reageren is niet mogelijk.