BMW overtreft verwachtingen

0

De BMW Groep heeft in het derde kwartaal met haar autodivisie een vrije kasstroom (dat wil zeggen het vrij beschikbare vermogen waarover een onderneming kan beschikken nadat noodzakelijke investeringen gedaan zijn) van 3,07 miljard euro gerealiseerd. Vorig jaar was dat bedrag ‘slechts’ 714 miljoen euro. Die kasstroom is hoger dan wat marktanalisten hadden verwacht.

In een tussentijdse verklaring laat BMW weten dat de fors hogere kasstroom “met name te danken is aan een sneller herstel op sommige markten (ook Daimler en Volkswagen maakten daar melding van, red.), wat leidde tot een sterkere groei van de verkopen”. Daarnaast kon een “gefocust management” zorgen voor een optimalisering van het werkkapitaal en een verdere verlaging van de vaste kosten en kapitaaluitgaven. De eerder afgegeven winstverwachtingen voor de BMW Groep en haar afzonderlijke divisies blijft ongewijzigd, maar een woordvoerder laat wel weten: “Als gevolg van de economische verstoring door de corona pandemie, blijft het bijzonder moeilijk om voorspellingen te doen”. Voor de autodivisie blijft BMW uitgaan van een operationele marge vóór belastingen en rente van 0 tot 3 procent van de omzet.

BMW deelde eerder al mee in het derde kwartaal 675.680 voertuigen verkocht te hebben, hetgeen 8,6 procent meer was dan in dezelfde periode vorig jaar. Van het lucratieve hoofdmerk werden zelfs 9,8 procent meer personenwagens verkocht. In Europa werden met 375.618 exemplaren 7,1 procent meer auto’s verkocht, vooral dankzij een groei van ruim 12 procent op de Duitse thuismarkt. In China kwam de afzetgroei in het derde kwartaal uit op ruim 31 procent en over de eerste 9 maanden op 6,4 procent. Alleen in de Verenigde Staten werd ten opzichte van vorig jaar slechter gepresteerd. Daar werd BMW geconfronteerd met 15,7 procent lagere verkopen in de afgelopen 3 maanden.

Met de op 4 november te presenteren gedetailleerde kwartaalcijfers zal BMW uitleggen wat de recente goede ontwikkeling van de vrije kasstroom betekent voor de vooruitzichten voor het hele jaar. Recentelijk zei financieel directeur Nicolas Peter dat de groep er alles aan zou doen om op jaarbasis een positieve vrije kasstroom te genereren en vooral in het vierde kwartaal een aanzienlijk betere waarde te behalen dan in de eerste helft van het jaar. Die vooruitzichten zijn nu een stuk concreter geworden.

Op de financiële markt won tijdens de corona pandemie de ontwikkeling van de kaspositie van de autofabrikanten aan belang. Het kengetal geeft aan hoeveel geld er in of uit de kassa stroomt en hoe hoog de huidige financiële draagkracht is. Zelfs in normale tijden is dit vaak de doorslaggevende factor geweest om te bepalen of investeerders tevreden zijn met de bedrijfscijfers of niet, omdat het vermogen om een ​​hoog dividend uit te keren ook afhangt van de kaspositie.

In tijden van crisis geeft de vrije kasstroom echter ook een indicatie van hoe capabel een bedrijf is om zich aan te passen aan bijzondere situaties. Met de lockdown in het voorjaar dreigden de autofabrikanten geconfronteerd te worden met minder geld in de kassa omdat er wekenlang geen auto’s verkocht mochten worden, maar de kosten bleven grotendeels doorlopen. De bedrijven stopten met de productie, bestelden geen onderdelen bij leveranciers meer en, last but not least, stuurden tienduizenden personeelsleden met werktijdverkorting naar huis om geld te besparen.

Tijdens de Corona crisis hadden de Duitse autofabrikanten Volkswagen en Daimler in het tweede kwartaal miljarden verloren. BMW kwam er toen echter beter mee weg. Daimler maakte vorige week bekend dat het derde kwartaal beter was verlopen dan verwacht, mede dankzij kostendiscipline.

Reageren is niet mogelijk.