Dacia neemt groot risico met Spring deelauto project

0

Dacia heeft vorige week de spotgoedkope Spring gepresenteerd. Volgens de Renault Groep past dit model prima in het elektrische autoaanbod van het autoconcern, dat ook de eveneens nieuwe Twingo Electric en de bekende Zoé omvat.

De productieversie van de Spring, een elektrische cross-over voor het A-segment, is afgeleid van de City K-ZE, het identieke stadsautootje dat door Renault exclusief voor de Chinese markt wordt vervaardigd. Voor de aandrijving zorgt een motor die goed is voor 45 pk en 125 Nm. Die haalt zijn stroom uit een accupakket met een capaciteit van 26,8 kWh, dat op exact dezelfde plek zit waar de benzineversie zijn brandstoftank heeft (de Kwid). Dacia geeft een rij bereik van 220 kilometer op, of 295 kilometer, indien de Spring enkel kilometers in een stedelijke omgeving maakt.

Met een dergelijke actieradius is de Spring een typische stadsauto. Die omschrijving geldt ook voor de gisteren geteste Renault Twingo Electric. Het Franse autoconcern denkt niet dat beide modellen elkaar zullen beconcurreren omdat de Dacia Spring een stuk goedkoper is en een meer basic uitstraling heeft. De elektrische variant van de Twingo valt amper van de benzine-uitvoering te onderscheiden en ziet er dus een stuk hipper en meer trendy uit. “Wij verkopen ook al jaren de Sandero, terwijl Renault met succes de Clio aanbiedt”, zo laat Denis Le Vot, marketingdirecteur van Dacia, weten. “De Dacia klant is erg pragmatisch en wil het leven simpel houden. De Spring is een goedkope oplossing voor duurzame mobiliteit. Tot nu toe kon Dacia daar niet aan voldoen. Dit betekent dat Dacia met de Spring een hoop nieuwe klanten kan aantrekken. Het Roemeense automerk maakt elektrische mobiliteit met de Spring namelijk erg simpel bereikbaar”.

So far, so good. Dacia kan met de nieuwe Spring inderdaad een compleet nieuwe groep autoconsumenten gaan bedienen. Maar het Roemeense merk gooit zijn eigen glazen in door de eerste (witte en grijze) exemplaren, die in de lente van 2021 beschikbaar komen, voor een Europees deelproject te reserveren, Zity genaamd. Pas in het najaar gaat Dacia de Spring ook leveren aan de Europese particulier. Maar de vraag is of die dan nog trek heeft in een voertuig die oogt als een deelauto. Je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken en voor de Dacia Spring lijkt dat die van een personenwagen te worden die bestemd is voor mensen die geen eigen exemplaar kunnen veroorloven. Hoe sexy is dat?

Niet dus. Onder regie van het Franse moederbedrijf is Dacia op een destructieve manier eigenwijs. Deelname aan een deelautoproject hoeft niet schadelijk te zijn voor het imago van een bepaald model. Dat weten wij bijvoorbeeld van de Smart Fortwo (Car2Go) en de Peugeot 107 plus Volkswagen Up (Greenwheels). Maar die auto’s kenden wij eerst uit het ‘normale leven’ en pas daarna gingen zij dienst doen als deelauto. Oftewel: de eerste indruk van de Smart, Peugeot en Volkswagen was die van een leuk, door particulieren goed betaalbaar, sympathiek wagentje dat vooral handig is in de stad. De Dacia Spring gaan wij straks leren kennen in een carrosseriekleur waarbij elke sjeu ontbreekt met interieurmaterialen die niet ‘gezellig’ ogen omdat ze makkelijk afwasbaar moeten zijn als de autodeel klant er een bende van heeft gemaakt. Probeer dat maar eens aan een vrouw te verkopen.

En haar man zal direct twijfels hebben bij de waardevastheid van de Dacia Spring. Want al die deelauto exemplaren worden na een paar jaar op de occasion markt gedumpt. Dat komt de inruilwaarde niet ten goede. Het is een stereotype gedachten gang, maar de man zal wel 2 keer nadenken voordat hij voor zijn vrouw een Dacia Spring aanschaft. En die echtgenote zal denken: “Hè gatsie, nee! Zo’n wit of grijs blik op wielen wil ik niet!”

Dus Le Vot (bovenste foto): hou op met dat eigenwijze gedoe en conformeer je aan de lessen die andere fabrikanten met deelauto’s jou kunnen leren. Op zich kan je prima én de particuliere markt én bedrijven met de Dacia gaan bedienen, maar wacht met dat tweede afzetkanaal totdat de Spring een imago heeft opgebouwd dat niet meer stuk kan. Dus eerst de gewone consument gaan bedienen en dan pas de deelauto firma’s. Niet andersom.

Reageren is niet mogelijk.