Europese auto-industrie slaat alarm

0

De Europese auto-industrie dreigt haar internationale koppositie definitief te verliezen zonder ingrijpen van de overheid, zo waarschuwt de brancheorganisatie ACEA. Om dat te voorkomen, moet ‘Brussel’ haar subsidiebeleid verruimen en miljarden euro’s in extra laadpalen investeren. Alleen daarmee kan de verkoop van stekker hybride en volledig elektrische auto’s worden significant aangejaagd, en kunnen de Europese fabrikanten de investeringen die zij momenteel moeten doen vanwege de gestaag strenger wordende CO2 normen terugverdienen.

De verkoop van nieuwe auto’s is in Europa hard geraakt vanwege de corona crisis. Volgens ACEA fungeren Europese overheden een sleutelrol bij het herstel van de industrietak. “De automobielindustrie is één van de weinige terreinen waarin Europa nog echt leidend is. Het zou heel erg zijn als bijvoorbeeld China deze positie overneemt. Dat kost namelijk miljoenen banen”, aldus de directeur-generaal van ACEA, Eric-Mark Huitema (foto). Het beleid moet er volgens hem op zijn gericht om de verkoop van nieuwe elektrische auto’s zoveel mogelijk aan te jagen. “Dat doe je door subsidieregelingen voor elektrische auto’s te verlengen in plaats van af te bouwen”. Sommige landen, waaronder Nederland, zouden zelfs hun stimuleringsbeleid moeten verruimen, zo vindt Huitema.

Chinese autofabrikanten krijgen van hun overheid wél financiële steun. Dat geld is bedoeld om een voet tussen de deur te krijgen op de Europese automarkt. Hij noemt het van oorsprong Zweedse automerk Volvo, dat sinds 2010 in Chinese handen is. “In het land van het moederbedrijf geeft de overheid wél subsidies en mede daardoor herstelt de auto-industrie nu ook sneller”, aldus de ACEA topman. Huitema ziet echter over het hoofd dat China de corona crisis grotendeels achter de rug heeft. Dat is de echte reden waarom de economie zich aldaar (sneller) kan herstellen. In Europa is de corona crisis nog allesbehalve achter de rug, mede doordat ‘onze’ bevolking minder gezeglijk is.

Enigszins dubbel is ook de waarschuwing voor ‘het Chinese gevaar’ als Europese autofabrikanten over elkaar heen buitelen met het onderbrengen van productie opdrachten in dit land. Volvo was de eerste met het centraliseren van de bouw van de S90 in China. BMW gaat vanuit dit Aziatische land de iX3 aanvoeren, DS de 9 en Dacia de Spring Electric. Verder zullen in China de nieuwe generatie Mini en Smart modellen het levenslicht gaan zien. Hetzelfde geldt voor de elektrische Volvo XC20 die medio 2023 debuteert. De vrees over Chinese dominantie van de automarkt is niet onterecht, maar het laatste wat je dan moet doen is de industrietak aldaar versterken met het verlenen van allerlei productie opdrachten.

Huitema heeft evenwel een punt als hij zegt dat forse investeringen nodig zijn om de laadinfrastructuur uit te kunnen breiden. “Daar is echt veel geld voor nodig, namelijk zo’n 3 miljard euro. Een ruim aanbod aan laadpalen maakt de aanschaf van een elektrische auto aantrekkelijk. Het is eigenlijk een schande dat er nog plekken in Europa zijn zonder oplaadpalen”. Momenteel worstelen autofabrikanten met de strengere CO2-doelstellingen. Een deel van hen zal daar niet aan kunnen voldoen, waardoor forse boetes dreigen. Er gaan stemmen op om de uitstoot normen in de Europese Unie nog verder aan te scherpen. Huitema: “De huidige normen zijn al zo streng dat autofabrikanten ze niet halen, maar Brussel wil er nog een schepje bovenop doen. Maar dit is het verkeerde moment voor een dergelijke aanscherping. Daarmee maak je de industrie dood. Fabrikanten stoppen nu al hun geld in het aan het werk houden van werknemers en in het lanceren van (deels) elektrische modellen”. Volgens de directeur-generaal van ACEA is er eerst financiële ruimte nodig om te herstellen. Het uitdelen van boetes werkt dan contraproductief.

Michael Manley, de voorzitter van ACEA en de topman van Fiat Chrysler Automobiles (foto), steunt Huitema in zijn oproep: “De corona pandemie is de grootste uitdaging waar de auto-industrie ooit mee te kampen heeft gehad. Onze hoogste prioriteit is om de markt nieuw leven in te blazen door de productie weer op het normale niveau te herstellen en banen te behouden. De corona crisis zet de autosector enorm onder druk op een moment waarin die sowieso al veel op zijn bordje heeft in de vorm van fundamentele technologische veranderingen en de vooruitzichten van een no-deal Brexit. We moeten zo snel mogelijk manieren zien te vinden om onze industrietak weer gezond te maken, zodat de schade voor de werkgelegenheid beperkt blijft en investeringen die noodzakelijk zijn in verband met de klimaatuitdaging kunnen doorgaan”.

Ook Manley wil dat het herstel van de Europese auto-industrie vooral gebaseerd wordt op elektrisch rijden. Maar daar heeft de branche dan wel de steun van Brussel bij nodig.”De sector zelf besteedt al een groot deel van haar jaarlijkse budget van 60,9 miljard euro voor ontwikkeling en onderzoek aan het verlagen van de CO2 uitstoot, maar alleen onze investeringen zullen niet voldoende zijn. Het Klimaatplan van de Europese Commissie voor 2030 eist enorme extra investeringen van onze kant. Maar er is meer nodig. Om van nulemissie een reële optie te maken, hebben we ook een groot netwerk aan laadpunten en stations nodig in alle EU landen in combinatie met economisch duurzame stimuleringen. Ik doe een beroep op de beleidsmakers om met ons samen te werken om er zo voor te zorgen dat het auto ecosysteem in Europa, dat aan meer dan 14,6 miljoen mensen werk biedt, kan overleven, herstellen en zich kan voorbereiden op de toekomst”.

Reageren is niet mogelijk.