Mercedes haalt de broekriem aan en verlegt de focus

0

Daimler gaat meer banen schrappen. Dat blijkt uit de strategische visie die topman Ola Källenius heeft opgesteld. Het moederbedrijf van Mercedes-Benz zet vol in op elektrische mobiliteit, hetgeen betekent dat enkele fabrieken anders ingericht gaan worden.

Mercedes-Benz is langzaam maar zeker bezig met het uitfaseren van de verbrandingsmotor. Dit heeft gevolgen voor het huidige personeelsbestand in de fabrieken. In de strategische visie valt te lezen dat er de komende 5 jaar 4.000 banen gaan verdwijnen in de productiefaciliteit in Untertürkheim, vlakbij het hoofdkwartier van Mercedes-Benz in Stuttgart. In Berlijn staan 1.000 banen op de tocht. Deze inkrimping van het personeelsbestand komt bovenop de in 2019 aangekondigde 10.000 ontslagen. Als gevolg van de corona crisis kwam daar begin dit jaar een even grote banenreductie bovenop.

De fabrieken in Duitsland dienen zich meer te richten op de productie van batterijen en elektrische auto’s. Meer dan nu het geval is wil Mercedes-Benz de fabricage van verbrandingsmotoren concentreren in Oost Europa. Daar is het personeel namelijk goedkoper. Het betekent dus dat Mercedes-Benz niet direct afscheid zal nemen van benzine en diesel motoren. Källenius (foto) aat er van uit dat het wagenpark in 2030 nog steeds voor een groot deel zal bestaan uit auto’s met een verbrandingskrachtbron. Maar elektrificatie gaat vanaf nu bij de investeringen van het Daimler concern wel de boventoon voeren. Dit betekent dat het aandeel van verbrandingsmotoren in het aanbod van aandrijfvarianten gestaag kleiner wordt. En omdat er voor de productie van elektrische handen minder mensen nodig zijn, is het logisch dat er op termijn banen zullen verdwijnen.

De plannen hebben ook tot gevolg dat er op termijn modellen van Mercedes-Benz zullen verdwijnen. Van de S klasse Coupé en Cabriolet is al bekend dat zij geen opvolger krijgen. Welke modellen nog meer het veld moeten ruimen, is nog niet officieel bekend gemaakt, maar Mercedes-Benz wil haar gamma wel gaan upgraden. Dat heeft niet alleen als voordeel dat daarmee het imago van luxe merk (verder) versterkt kan worden, maar ook dat de winstgevendheid van het Daimler concern wordt verbeterd.

Mercedes wil niet alleen haar modellenportefeuille naar een hoger niveau tillen, maar ook de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen en autosoftware versnellen. Concreet betekent dit dat de sub merken AMG, Maybach, G en EQ een belangrijke groeidoelstelling krijgen en met name (high performance) emissievrije auto’s dienen te lanceren. Mercedes-AMG zal volgend jaar al een sportieve elektrische personenwagen presenteren. Maybach krijg een luxe variant van de EQS; het volledig emissievrije alternatief voor de S klasse. Källenius wil op deze manier de klantenbasis voor de sub merken verbreden.

Tegelijk wil Mercedes-Benz de kosten de komende 5 jaar met meer dan 20 procent terugdringen. Dat moet gebeuren in de vorm van lagere vaste uitgaven, aanpassingen aan de capaciteit en lagere personeelskosten. Ook de investeringen worden met 20 procent teruggedraaid. Dat moet resulteren in een verbetering van de winstgevendheid van het automerk en verhoging van de kasstroom. “De gebeurtenissen van 2020 hebben bevestigd dat ons break even punt te hoog is en dat actie nodig is”, aldus Källenius. Hij laat ook weten dat Mercedes haar marketingstrategie gaat verbeteren en opnieuw wil kalibreren. Groei is geen topprioriteit meer.

“We moeten denken en handelen als een luxe merk”, aldus Källenius. “In de afgelopen jaren hebben wij veel dingen goed gedaan: wij kunnen trots zijn op onze ontwerp, onze product engineering, de verjonging van het klantenbestand en hogere verkopen. Daardoor staat Mercedes weer aan de top in het premium segment. Maar we hebben niet ons volle potentieel om volumegroei om te zetten in hogere winsten waargemaakt. Daarom gaan wij ons opnieuw focussen en lanceren wij dus een nieuwe strategische visie. Wij zijn van plan om de meest gewilde auto’s ter wereld te bouwen. Het gaat er om onze krachten als luxe merk aan te wenden om de economische waarde op te voeren en de mix plus positionering van ons productengamma te versterken. Tegelijkertijd gaan wij onze structurele kosten verlagen met als doel een sterkere en duurzame winstgevendheid”.

Het is echter nu al duidelijk dat de elektrificatie van het gamma niet zonder slag of stoot zal verlopen. De ondernemingsraad van Daimler wil namelijk niet dat Mercedes zich volledig op emissievrije auto’s stort. Dat laat voorzitter Michael Brecht in een interview weten. Volgens hem is elektrische mobiliteit “belangrijk”, maar hij spreekt ook van een “hype die wordt veroorzaakt door politici “. Met andere woorden: Brecht, die van zichzelf zegt geen ‘klimaatprobleem ontkenner’ te zijn, vraagt aan Källenius en zijn managers om zich daar niet te veel door te laten beïnvloeden. “Investeringsplannen waarin de verbrandingsmotor niet voorkomt, zijn een grote klap voor alle werknemers van Mercedes die al decennia uitstekend werk leveren op dit gebied en die gemotiveerd zijn om deze technologie te blijven verbeteren”.

Brecht stelt zelfs dat Mercedes zich als vaandeldrager op het gebied van technologie voor verbrandingsmotoren moet gaan profileren. Het is volgens hem belangrijk dat het automerk oplossingen kan bieden omdat het type aandrijflijn er het meeste toe doet. Misschien niet meer in Noorwegen, maar wel in andere landen. Brecht ziet de elektrische auto dan ook niet perse als een wondermiddel. Hij neemt hiermee een enigszins controversieel standpunt in omdat steeds meer autofabrikanten kleine dieselmotoren uit hun gamma halen. Bovendien heeft het Daimler concern bij het streven om haar gamma te vergroenen de schijn tegen. Mercedes-Benz komt namelijk nog steeds regelmatig negatief in het nieuws vanwege (vermeende) frauduleuze software in haar dieselmotoren. Volkswagen, de grootste boosdoener op dit vlak, heeft hierop gereageerd door haast buitenproportioneel te investeren in elektrische auto’s, en tegelijkertijd het doek te laten vallen voor de 4.0 TDI dieselmotor. Ook zal het 1,6 liter blok niet verder ontwikkeld worden.

Maar Källenius lijkt zijn keuze al gemaakt te hebben: de investeringen in de ontwikkeling van verbrandingsmotoren zal in de komende 10 jaar met 70 procent worden teruggebracht. De submerken Maybach, AMG, G en EQ zullen in de toekomst zoals gezegd een belangrijkere verkooprol krijgen, maar evengoed blijft het Daimler concern goedkopere modellen, al zal de productie van Smart naar China worden verplaatst. De keuze om dit stadsauto merk zich te laten focussen op louter elektrische aandrijving pakt tot nu toe verkooptechnisch dramatisch uit, maar Källenius is niet van plan om die beslissing terug te draaien. Wel trok Daimler eerder al de stekker uit de ontwikkeling van een waterstofauto.

Daimler heeft als streven om in 2039 volledig CO2 neutraal te zijn. De overgang naar elektrisch rijden heeft dus als consequentie dat de investeringen in benzine en diesel motoren dalen. “In 2030 moet van de wereldwijde verkoop van Mercedes voor de helft bestaan uit geëlektrificeerde modellen”. Aan het eind schrijft Källenius in zijn strategische visie: “Mercedes-Benz is toegewijd om levenslange relaties met haar klanten te koesteren. Het doel is te bewerkstelligen dat consument verliefd worden op het bezitten van een Mercedes-Benz en zo tevreden zijn over de relatie met ons bedrijf dat zij gedurende lange tijd, ideaal gesproken levenslang, trouw blijven aan ons merk”.

 

Reageren is niet mogelijk.