Ontevreden Tesla klanten dreigen met rechtszaak

0

Een groep Nederlandse Tesla eigenaren bereidt een rechtszaak tegen de autofabrikant voor. De reden: er zouden veel problemen zijn met de elektrische personenwagens van de Amerikaanse producent. Volgens Stichting Tesla Claim ondervinden klanten veel problemen.

Tesla is al langere tijd berucht vanwege het feit dat haar auto’s in gebrekkige staat bij klanten worden afgeleverd, maar het is nu voor het eerst dat die een collectieve claim voorbereiden. “Tesla verkoopt elektrische auto’s met de belofte dat deze vrijwel onderhoudsvrij zijn en profileert zichzelf als service georiënteerd merk”, aldus de Stichting Tesla Claim. “Op beide gebieden staat de ervaring van veel Tesla rijders haaks op de beloften”. Hoeveel mensen zich bij de stichting hebben aangemeld, is niet duidelijk.

Volgens de ontevreden klanten zijn onder meer aandrijfassen al na een aantal ritten aan vervanging toe en gaan deuren soms uit zichzelf open. Het kan ook zijn dat de portieren juist helemaal niet meer geopend kunnen worden. Verder wordt onder meer melding gemaakt van een slecht functionerende AutoPilot. Die kan er voor zorgen dat de Tesla plotseling remt op de snelweg. Verder wordt er geklaagd over kapotte ruitenwissers, een hard klapperend geluid bij het optrekken, schermen met gele randen, een computer die kapot is, een niet werkende carkit en problemen bij het laden. Ook zouden het beloofde motorvermogen en de actieradius in de praktijk niet worden gehaald. Ook werken koplampen, ramen en het computerscherm vaak niet naar behoren.

Een woordvoerder van de Nederlandse stichting schat in dat de helft van de verkochte Tesla’s kampt met een of meerdere van de genoemde problemen. Wanneer de klant zich vervolgens met een mankement bij de autofabrikant meldt, dan blijkt het bedrijf nauwelijks bereikbaar te zijn. “Tesla belooft contact met jou op te nemen, maar je hoort nooit wat”, zo stelt de stichting. Ook duurt het soms een maand voordat een afspraak kan worden ingepland voor een reparatie. Bovendien zouden lang niet altijd alle klachten tijdens de serviceafspraak worden opgelost.

De collectieve rechtszaak is sinds dit jaar mogelijk via de Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie (WAMCA). Voorheen kon een aansprakelijkheid stelling wel algemeen bindend worden verklaard, maar moesten gedupeerden individueel naar de rechter voor een schadevergoeding. De zaak van Stichting Tesla Claim is één van de eerste die inspeelt op de nieuwe wetgeving. De stichting wil niet zeggen hoe groot de geëiste schadevergoeding per auto is. “Onderhandelingen zijn tot dusver niet vruchtbaar gebleken”. Tesla was niet bereikbaar voor commentaar. In een voorbereidende zaak is de autofabrikant al bij verstek veroordeeld tot het terugnemen van 2 voertuigen. Tesla heeft een laatste poging tot schikken geweigerd en is een verzet procedure gestart.

“Wij zien dat Tesla niet wil meewerken aan oplossingen voor de klant”, zegt secretaris en persvoorlichter Sieger Suurbier. Klanten die zich met problemen melden, komen volgens Stichting Tesla Claim van een koude kermis thuis. Voorzitter Hans van Waning, zelf Tesla rijder, moest naar eigen zeggen in de eerste 6 maanden na levering van zijn auto 10 keer terug naar de garage. “Tesla is nauwelijks bereikbaar. Eerst was er een telefoonlijn waar je minimaal een half uur in de wacht stond. Nu kun je alleen nog appen en kan een reparatie-afspraak vaak pas een maand later worden ingepland. Gaan er tussen het moment van inplannen en de werkelijke afspraak nog andere zaken kapot, dan kunnen die niet worden toegevoegd aan de afspraak en krijg je de auto dus terug zonder alle benodigde reparaties”.

Tesla is de belangrijkste nieuwkomer op de automarkt in de afgelopen 10 jaar. Sterker nog: het is misschien wel de meest significante merkintroductie ooit in de geschiedenis van de auto-industrie. In korte tijd heeft de Amerikaanse fabrikant van elektrische personenwagens zich ontpopt tot serieuze speler op de markt. Het feit dat er dit jaar waarschijnlijk 500.000 auto’s gebouwd gaan worden, betekent dat het merk groter is dan iconen als Alfa Romeo, Infiniti of Jaguar. Tesla groeit dus enorm hard en dat blijkt ten koste van de kwaliteit van de auto’s te gaan. Op dit moment is het bedrijf van Elon Musk met afstand de slechtste fabrikant als het gaat om de afwerking. Hierbij moet de kanttekening worden geplaatst dat het niet echt in het bloed van Amerikanen lijkt te zitten om auto’s met een hoogwaardige bouwkwaliteit te maken. Een ander voorbeeld daarvan is de Ford Explorer die de interieurambiance van het niveau Fiesta heeft. Ook Cadillac is het nog steeds niet gelukt om bijvoorbeeld Audi te evenaren qua afwerking van haar auto’s.

 

Tesla stopt met retourrecht van 7 dagen

Vanwege het online aankoopproces en mogelijk defecten die het geleverde voertuig kunnen teisteren, konden Tesla klanten tot nu toe hun auto binnen de 7 dagen retourneren zonder daarvoor een argument te geven. Dat is nu voorbij. Tesla heeft deze retour mogelijkheid geschrapt op haar Amerikaanse website en stuurt ontevreden klanten nu door naar zijn servicedienst.

De mogelijkheid was aantrekkelijk en gedeeltelijk gerechtvaardigd vanwege het bij Tesla ‘verplichte’ online aankoopproces en het besef dat geleverde auto’s (om het zachtjes uit te drukken) niet altijd perfect afgewerkt zijn. Maar een reden voor het schrappen van de retour regeling wordt door de fabrikant niet gecommuniceerd, al lijkt het een veilige gok dat de clausule het Amerikaanse bedrijf te veel geld kostte. Klanten kunnen nog steeds een retour verzoek indienen binnen de 7 dagen na levering, maar zij zullen dat voortaan moeten doen bij de servicedienst, die elk geval apart zal beoordelen om te zien of het verzoek voldoet aan de betreffende criteria.

 

Reageren is niet mogelijk.