Ook dit jaar spannende eindsprint bij Nederlandse autoverkopen

0

Op 1 januari aanstaande worden de bijtelling regels voor elektrische leasewagens opnieuw verder aangescherpt. Dat maakt het interessant om een dergelijke ‘auto van de zaak’ nog dit jaar op kenteken te laten zetten. Dit betekent dat er wederom een spetterende eindsprint zal voordoen bij de Nederlandse personenwagen verkopen. Het is voor de dealers zaak om uiterlijk 31 december nog zoveel elektrische auto’s aan de klant af te leveren.

Een importeur die zich momenteel samen met haar dealers daarop voorbereidt, is die van Volkswagen. Dit merk moest in een aantal maanden Kia voor laten gaan in de verkoopstatistieken, waardoor haar marktleiderschap niet meer vanzelfsprekend is. Ook is Volkswagen geen hofleverancier meer van de best verkochte auto van Nederland. Vorig jaar wiel die eer de beurt aan Tesla met de Model 3. De importeur wil voorkomen dat dit nog een keer gebeurt en voert momenteel enorme hoeveelheden auto’s van het type ID.3 aan. Die moeten nog dit jaar aan de klant worden afgeleverd. Volkswagen kan daarmee twee vliegen in een klap slaan: enerzijds voorkomen dat de Tesla Model 3 opnieuw de best verkochte auto van Nederland wordt en anderzijds Kia tonen dat er niet te spotten valt met het marktleiderschap van de Duitsers.

In de wandelgangen valt te vernemen dat Volkswagen dit jaar nog 8.000 tot 10.000 stuks van de ID.3 op kenteken wil laten zetten. In september werden de eerste 609 exemplaren geregistreerd maar dat is slechts kinderspel. Na 9 maanden staat de verkoopteller van de Tesla Model 3 op 4.302 exemplaren. Daarmee is de race om wie dit jaar de best verkochte auto gaat leveren nog allerminst gestreden, want andere kanshebbers zijn de Ford modellen Fiesta plus Focus (respectievelijk 4.829 en 5.969 registraties in de eerste 9 maanden van dit jaar), de Hyundai Kona (4.829), de Kia Niro (8.686), de Kia Picanto (5.478), de Opel Corsa (5.813), de Peugeot 108 (4.426), de Peugeot 208 (4.736), de Renault Clio (5.577), de Toyota Aygo (4.445), de Volkswagen Golf (5.300), de Volkswagen Polo (7.414) en de Volvo XC40 (4.390).

Als het aan Volkswagen ligt, gaat zij dus de strijd om wie in 2020 de best verkochte auto van Nederland mag leveren winnen. Dit betekent dat de dealers alle zeilen bij zullen moeten zetten om bovengenoemde 8.000 tot 10.000 stuks op tijd te registreren en af te leveren. Met name in december zullen er overuren gedraaid moeten worden, zo is de verwachting. Gelukkig zijn er maar 3 smaken 1st Edition waar de klant uit kan leveren. De reguliere uitvoeringen, met meer keuze in batterijcapaciteit, volgen pas in 2021. Indien het Volkswagen lukt om dit jaar nog 8.000 tot 10.000 stuks van de ID.3 af te leveren, dan zal zij op merk niveau min of meer op hetzelfde jaarsaldo uitkomen als in 2019. In de als gevolg van het corona virus sterk gekrompen totaalmarkt zou dat een bijzonder knappe prestatie zijn.

Maar vlak Tesla niet uit. Ook deze autofabrikant maakt zich in Nederland op voor een flitsende eindsprint. Er zijn grote hoeveelheden van de Model 3 onderweg. Wellicht zelfs meerdere schepen vol. De 12.053 stuks die vorig jaar op kenteken werden gezet in de decembermaand, zullen dit jaar waarschijnlijk niet gehaald worden, maar stel dat het er 7.000 zijn. Dan heeft Volkswagen een probleem want dan zal de registratieteller voor de Model 3 eindigen op 11.302 exemplaren. Een aantal dat Volkswagen volgens haar eigen planning niet zal halen, want voor de ID.3 ligt de prognose op 10.609 eenheden. Een andere kaper op de kust is de Kia Niro. Dat is weliswaar geen volledig elektrisch model, maar dat maakt voor de status van ‘best verkochte auto van Nederland’ niet uit. Op 30 september waren er 8.686 eenheden van de Niro op kenteken gezet. Dus Kia hoeft nog maar afgerond 2.000 stuks aan de klant af te leveren om voor chagrijn bij de Volkswagen importeur te zorgen. En dat zou moeten lukken, want in september bedroeg het aantal registraties voor de Niro 671 exemplaren. Vermenigvuldig dit aantal met 3 (maanden) en je zit op 2.013 registraties …

Kortom, ook in 2020 zal er dus een inmiddels al bijna traditionele ‘eindejaar run’ plaatsvinden. Polestar zit vermoedelijk nog niet stevig genoeg in het verkoopzadel om de komende maanden te kunnen profiteren van de op 1 januari ongunstigere bijtelling regels, al zijn 478 registraties voor de 2 in september natuurlijk helemaal niet slecht. De BMW iX3 en de Ford Mustang Mach-E komen sowieso te laat om dit jaar nog te kunnen oogsten. Ook Skoda zal met de Enyaq geen vuist meer kunnen maken. Dus de strijd gaat tussen Kia, Tesla en Volkswagen. Drie merken vechten om een been en een gaat er mee heen. Op 31 december weten wij wie dat geworden is …

 

Reageren is niet mogelijk.