Prijs verlaging voor BMW iX3

0

BMW komt met een nieuwe prijsstelling voor de iX3. Met de aanpassing reageert de fabrikant op het feit dat zij met de oorspronkelijke tarieven te hoog in de boom zat. Er kan nu worden ingestapt vanaf 67.500 euro. Dat is 3,5 mille minder dan voorheen.

Met het oorspronkelijke tarief van 71.000 euro zat de achterwiel aangedreven iX3 prijstechnisch te dicht tegen de Audi e-Tron en Mercedes-Benz EQC aan die beide over vierwielaandrijving beschikken, zonder dit te compenseren met een significant hoger motorvermogen. Bovendien zit de BMW ‘verpakt’ in een carrosserie van de X3 die inmiddels 3 jaar op de markt is en waarvoor een facelift aanstaande is. Dat helpt ook niet bij het winnen van de kopersgunst. Noch het feit dat BMW de iX3 steevast afbeeldt in de kleur van een koelkast. Is er nou niemand in München of Rijswijk die zegt: “jongens, dit moeten wij niet doen”?

BMW zegt dat met de aanpassing van de prijs van de iX3 de tarieven van de 4 beschikbare aandrijfvarianten van de SUV (X3) dichter bij elkaar in de buurt komen te liggen. De klant heeft de keuze uit elektrisch, plug-in hybride, benzine of diesel. De beslissing kan hij baseren op zijn of haar specifieke gebruiksbehoeften. Dit is wat BMW beoogt met ‘Power of Choice’. De iX3 is er overigens ook in High Executive uitvoering. Daarvan was de prijs in juli, bij de onthulling van de productieversie van de elektrische SUV, nog niet bekend, maar inmiddels wel: 73.500 euro.

BMWAudiFordLexusVolvo
iX3e-TronMustang Mach-EUXXC40
Executive50 BusinessExtented AWD300e ExecutiveRecharge P8 Lounge
67.500 euro69.000 euro67.210 euro63.190 euro62.485 euro
BMWAudiJaguarMercedes-BenzTesla
iX3e-TronI-PaceEQCModel Y
High Executive50 Business PlusEV320 SE400 4MaticPerformance AWD
73.500 euro73.500 euro74.160 euro77.935 euro71.018 euro

De instapuitvoering draagt overigens het predicaat Executive. In deze vorm is de iX3 uitgerust met metallic exterieur lak, 19 inch lichtmetalen velgen met aerodynamisch design in 2-kleurig Jet Black, een adaptief onderstel, een dashboard dat bekleed is met Sensatec, een panoramadak, Driving Assistant Professional, Active Protection, de stof/leder combinatie Leatherette, een alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM), een scheidingnet tussen de bagageruimte en de achterbank, inklapbare buitenspiegels met automatisch dimmende buitenspiegel aan de bestuurderszijde, een automatisch dimmende binnenspiegel, elektrisch verstelbare voorstoele, het opbergpakket, elektrisch te verwarmen voorstoelen, Ambiance verlichting, automatische airconditioning met 3 temperatuurzones,
LED koplampen met uitgebreide functionaliteit, Comfort telefoonvoorbereiding met draadloze oplaadmogelijkheid, een WiFi hotspot, BMW Live Cockpit Professional en BMW Connected Pack Professional II.

Het aandrijvingssysteem van de iX3 heeft een vermogen van 286 pk en een koppel van 400 Nm. De BMW sprint in 6,8 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 180 km/u. Het ontbreken van vierwielaandrijving zegt BMW te compenseren met ARB technologie (een wiel slip beperking systeem dat i het motormanagement is geïntegreerd). De bruto capaciteit van de400 volt accu is 80 kWh. Daarmee is een actieradius van maximaal 459 kilometer (volgens de WLTP testcyclus) mogelijk. Aan een laadpunt met wisselstroom is zowel 1-fase als 3-fase laden mogelijk met maximaal 11 kW. Aansluiten op een snel lader (gelijkstroom) maakt daar maximaal 150 kW van. In 10 minuten kan op die manier 100 kilometer rijbereik worden bijgeladen. En de accu kan in 34 minuten van 0 tot 80 procent van zijn capaciteit worden opgeladen.

De efficiency van de elektromotor en de hoge laadcapaciteit geven de iX3 volgens BMW een bovengemiddeld grote actieradius. Tijdens een reis van pakweg Rijswijk naar München hoeft de bestuurder minder vaak te stoppen om de accu op te laden dan vergelijkbare andere elektrische auto’s, waarvan de efficiency wordt beperkt door hun grotere en zwaardere accupakketten. En de tussenstops duren korter. Efficiency en comfort worden volgens de fabrikant verder verhoogd met de digitale diensten van BMW Connected Charging. Bij het plannen van een reis en het berekenen van de aankomsttijd biedt de functie E-Route optimale adviezen voor tussenstops om de accu op te laden. De functie biedt ook handige informatie over de faciliteiten van het laadstation (bijvoorbeeld beschikbaarheid en betaalmogelijkheden). Eigenaren van de iX3 kunnen profiteren van de vaste scherpe tarieven van de snel laders van het Ionity netwerk: 0,29 euro per kWh. Het basistarief van Ionity en dat voor BMW Charging is voor berijders van de iX3 de eerste 3 jaar gratis.

Adaptieve energieterugwinning (Brake Energy Regeneration) verhoogt volgens BMW de efficiency en het comfort tijdens het rijden met de iX3. De mate van regeneratie van de remenergie past zich aan aan de verkeerssituatie op basis van gegevens uit het navigatiesysteem en benut de signalen van de sensors van de bestuurdersassistentiesystemen. Bij nadering van bijvoorbeeld een langzamere voorligger, een kruispunt of een traject waar een lagere snelheidslimiet geldt, wordt de maximale hoeveelheid energie teruggewonnen. De Coasting modus wordt geactiveerd zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat op een weg met weinig ander verkeer. Als alternatief voor adaptieve regeneratie kan de bestuurder in rij modus D kiezen uit de instellingen Hoog, Middel en Laag voor Brake Energy Regeneration. En met de keuzehendel in de middenconsole in de stand B is de BMW vrijwel met één pedaal te rijden doordat de sterke regeneratie de iX3 krachtig kan vertragen.

De accu van de iX3 is extreem plat. Daardoor kon hij worden geïntegreerd in de reeds bestaande architectuur van de X3, namelijk in de bodem van de auto. Daardoor ligt het zwaartepunt van iX3 een stuk (7,5 cm) lager dan bij de reguliere X3. Dat is in het voordeel van de rij dynamiek van de BMW. De standaard adaptieve wielophanging is voorzien van elektronisch geregelde schokdempers die zich voortdurend aanpassen aan de ondergrond en de situatie. Het optionele Adaptieve M Onderstel is specifiek afgestemd op sportieve demping. De aerodynamisch gevormde lichtmetalen velgen verbeteren de luchtstroming rond de BMW. Ze worden voor het eerst toegepast op de iX3 en verlagen de luchtweerstand met zo’n 5 procent ten opzichte van een vergelijkbaar model met reguliere lichtmetalen wielen. De winst is bereikt door middel van verfijnde inzetten in het wiel in V spaak styling, waardoor de lucht veel vloeiender doorstroomt. Het resultaat voor de iX3 is een gemiddeld 10 km grotere actieradius. Samen met de aerodynamische aanpassingen aan de achter diffusor, de wielophanging en de beweegbare kleppen om de luchtstroom te verbeteren, geeft dat de volledig elektrische BMW een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,29.

Bescheiden blauwe accenten in het in- en exterieur verwijzen naar de elektrische aandrijving van de iX3. De ruimte aan boord is vergelijkbaar met die van de conventioneel aangedreven versies van de X3. Dankzij de in de verhouding 40:20:40 gedeeld neerklapbare achterbank leuning is de bagageruimte stapsgewijs te vergroten van 510 tot 1.560 liter. BMW Iconic Sounds Electric, dat debuteert in de iX3, moet de rij beleving in de elektrische auto extra emotionele diepte geven. Variaties in de belasting van de auto worden weerspiegeld in een eveneens soepel variërend geluid. Energieterugwinning als de bestuurder het gaspedaal loslaat en remt, gaat eveneens vergezeld van een soepele variatie in het geluid. Iedere manier van rijden wordt begeleid door een bijpassend geluidsbeeld. Als de start/stop knop wordt ingedrukt, is een korte melodie te horen die de sfeer van de komende elektrische rit weergeeft. Deze voorziening is standaard in de iX3 Executive, terwijl de geluiden tijdens het rijden behoren tot de High Executive uitvoering. De ‘rij geluiden’ zijn specifiek gecomponeerd door de sound designers en acoustic engineers van BMW. De melodie bij de start/stop knop is het resultaat van de samenwerking van Hans Zimmer en de sound designer van BMW, Renzo Vitale. Het is een primeur in een productieauto. Soundtracks voor de iX3 voor het rijden die zijn voortgekomen uit de samenwerking met Hans Zimmer zijn later ook voor andere geëlektrificeerde BMW modellen beschikbaar.

Reageren is niet mogelijk.