VDL Nedcar, ga als de wiedeweerga met SAIC praten

0

VDL Nedcar zal over 3 jaar geen auto’s voor de BMW Groep meer produceren. De Duitsers hebben besloten om de nieuwe X1 in eigen beheer te willen vervaardigen. En voor de volgende generatie Mini modellen is ook geen productie rol meer voor het Nederlandse bedrijf weggelegd.

Dit betekent dat men bij VDL Nedcar in Born vanaf 2023 zonder werk zit. Duizenden werknemers dreigen daardoor hun baan te verliezen als er geen nieuwe klant wordt gevonden. De redding moet uit China of Groot-Brittannië komen. Meer opties lijken er niet te zijn. Een harde Brexit (zonder handelsdeal) zou voor Jaguar Land Rover reden kunnen zijn om een groter deel van haar productie op het Europese vasteland onder te brengen. Momenteel bouwt Magna Steyr de I-Pace in Oostenrijk. Maar in Slowakije heeft Jaguar Land Rover tegenwoordig een eigen productiefaciliteit. Daar rollen nu de Defender en de Discovery van de band. Het is relatief eenvoudig om daar ook andere grote Land Rover modellen te produceren als de Britten daar behoefte aan hebben. Voor de kleinere SUV types liggen de kaarten anders omdat die gebruik maken van een andere architectuur. Maar er valt alleen een businesscase voor productie bij VDL Nedcar te maken als de kosten voor het opzetten van een nieuwe productielijn terugverdiend kunnen worden met de verwachte verkoopaantallen op het Europese vaste land. Het is niet gezegd dat de klandizie voor de Jaguar E-Pace, Land Rover Discovery Sport en/of Range Rover Evoque daarvoor groot genoeg is. Bovendien kampen de Britten in eigen land met overcapaciteit nu de facelift van de Jaguar XE geen noemenswaardig verkoopeffect heeft gehad. Ook zijn grote broer XF lijkt er ondanks de recente opfrisbeurt niet meer bovenop te komen.

Meer perspectief is er voor een Chinese opdrachtgever voor VDL Nedcar. Een stevig aan de weg timmerend automerk uit dit land zou interesse kunnen hebben in een kant-en-klare fabriek die bewezen heeft personenwagens te kunnen bouwen die beschikken over een kwaliteitsniveau waar de BMW Groep zijn emblemen op durft te plakken. Ja, een eigen productiefaciliteit voor de Chinezen in bijvoorbeeld Bulgarije of Roemenië levert weliswaar lagere loonkosten op, maar MG heeft met de ZS EV bewezen dat je alleen met een volledig elektrisch model een voet tussen de deur kan krijgen in Europa. En de klantengroep daarvoor woont eerder in Nederland dan in Bulgarije. Bovendien kan het zijn dat het huidige verkooppotentieel van een Chinees automerk in Europa nog niet groot genoeg is voor een eigen fabriek.

Er is dus veel te zeggen als VDL met een Chinese autofabrikant gaat praten. SAIC bijvoorbeeld, de producent van de MG ZS EV. Deze autofabrikant wil jaarlijks 100.000 elektrische auto’s gaan verkopen in Europa. Niet alleen in ons land is veel belangstelling voor de MG ZS EV, maar ook in België en Noorwegen. Born is een goede uitvalsbasis om deze markten te gaan bedienen. SAIC voert de MG ZS EV nu nog per schip aan vanuit Sjanghai, maar dat is een oplossing die schuurt. Andere Aziatische autofabrikanten, zoals Hyundai, Kia, Nissan en Toyota profileren zich niet voor niets met hun lokale productiefaciliteiten in Europa. Dus als SAIC serieus is met haar claim dat zij ‘here to stay’ is met MG, dan mag een lokale productiefaciliteit niet ontbreken. Het onderbrengen van de fabricage van, zeg, 80.000 van die 100.000 jaarlijks in Europa te verkopen auto’s bij VDL Nedcar kan dan een strategische eerste stap zijn.

En daar hoeft het niet bij te blijven. SAIC is in eigen land een grote speler op de automarkt. Indien alle voor de joint venture partners General Motors en de Volkswagen Groep geprodiceerde auto’s worden meegerekend, dan kwam de output vorig jaar uit op 6 miljoen exemplaren. Dat zorgt voor een goed gevulde oorlogskas. Dat SAIC in staat is om solide auto’s te ontwikkelen, bewijst de 5 sterren waardering van Euro NCAP voor wat betreft de veiligheid van de MG ZS EV. Dit model staat inmiddels in de top 5 van populairste elektrische auto’s in Nederland, België en Noorwegen. Dat succes zorgt voor vertrouwen bij SAIC dat ook toekomstige MG modellen in de smaak zullen vallen in Europa.

Zhao Aimin, de executive vice president van SAIC Motor international, laat weten dat er nu 5 à 6 modellen op de tekentafel bij MG staan die in de komende 3 jaar in Europa geïntroduceerd zullen worden. Het betreft allemaal zogeheten New Energy Vehicles met (deels) elektrische aandrijving. Op dit gebied is China volgens Zhao leidend. “Als wij een markt betreden, dan willen wij deel worden van de lokale samenleving en onze sociale verantwoordelijk nemen”, aldus de topman. Prachtig gezegd. Aan VDL Nedcar nu de taak hem een uitnodiging voor een fabrieksbezichtiging te sturen zodat hij de daad bij het woord kan voegen. In Born zullen ze maar wat blij zijn als SAIC, na inmiddels duizenden exemplaren van de MG ZS EV verkocht te hebben in Europa, haar sociale verantwoordelijkheid neemt.

 

Reageren is niet mogelijk.