Verkoop elektrische auto’s in de lift

0

Het aantal kentekenregistraties door privépersonen van elektrische auto’s steeg in de maanden juli, augustus en september met 79 procent. Volgens de brancheverenigingen Bovag, RAI Vereniging en RDC is dat mede dankzij de subsidieregeling van de overheid à 4.000 euro. In totaal werden in deze periode 2.585 elektrische auto’s op kenteken gezet. De subsidie kon vanaf 1 juli worden aangevraagd, maar het budget was al binnen een week op. Kopers die in eerste instantie achter het net visten, kunnen op 1 januari alsnog hun aanvraag voor subsidie indienen.

Tot en met het derde kwartaal hebben tot nu toe 4.419 particuliere consumenten een nieuwe elektrische auto aangeschaft: dat is 18,3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens de Bovag, RAI Vereniging en RDC waren er vorige maand 6.140 registraties. Daarvan werden 872 exemplaren door particuliere verkopers op kenteken gezet. Voor de periode januari t/m september gaat het, indien de zakelijke markt wordt meegerekend, in totaal om 28.782 stuks, oftewel ruim duizend minder dan een jaar eerder. Dat komt omdat het aantal registraties van de Tesla Model 3 achterblijft bij 2019. Die was/is vooral bij zakelijk rijders gewild. Ruim een derde van alle verkopen van een elektrische auto is dit jaar op naam van een particulier, terwijl dat in 2019 nog geen 20 procent was.

In de privé lease werden over de eerste 9 maanden van dit jaar ruim 6.000 contracten voor een elektrische auto afgesloten; een verdrievoudiging van het aantal in dezelfde periode van 2019 (ruim de helft van de contracten werd in het derde kwartaal ondertekend). In dit segment is de Volkswagen e-Golf goed voor 2.027 stuks; een derde van de totale markt. Op ruime afstand volgen de Nissan Leaf met 730 exemplaren, de Skoda Citigo iV (695), de Kia e-Niro (648) en de MG ZS EV (612). De top 10 van populairste elektrische modellen (privé lease + particuliere verkoop) ziet er voor de periode januari t/m september als volgt uit: 1) Volkswagen e-Golf (2.196 exemplaren), MG ZS EV (1.385), Kia e-Niro (958), Tesla Model 3 (800), Nissan Leaf (791), Skoda Citigo iV (775), Renault Zoé (697), Hyundai Kona Electric (635), Mini Electric (309) en Opel Ampera-e (213). Bijna 60 procent van deze modellen werden in het derde kwartaal afgeleverd.

Het populairste elektrische model onder particuliere kopers is dit jaar tot nu toe de MG ZS EV met 773 registraties, oftewel 17,5 procent van het totaal. Daarna volgen de Renault Zoé met 586 stuks en de Tesla Model 3 met 422 afgeleverde auto’s. Vorig jaar werden er in de eerste 3 kwartalen nog ruim 2.000 exemplaren van deze Amerikaan aan particulieren afgeleverd. De Hyundai Kona Electric en de Kia Niro completeren de top 5 met respectievelijk 380 en 310 registraties in de eerste 9 maanden van 2020 door particuliere kopers. Op jaarbasis is nu ruim een derde van alle verkopen van elektrische basis op naam of namens een particulier, terwijl dat in 2019 nog geen 20 procent was.

 

Kosten elektrische auto vaak niet hoger dan van een conventionele personenwagen

Elektrische auto’s in het middensegment zijn in veel Europese landen inmiddels net zo betaalbaar als vergelijkbare modellen met een benzine- of dieselmotor. Dat geldt ook voor Nederland en België, blijkt uit de jaarlijkse Car Cost Index van LeasePlan. Het gaat daarbij om een vergelijking op basis van alle kosten inclusief brandstof, afschrijvingen, belastingen, verzekeringen en onderhoud.

Bij compacte auto’s zijn elektrische modellen volledig concurrerend in 8 landen, waaronder opnieuw Nederland. Enkele verdere bevindingen uit het onderzoek: de gemiddelde maandelijkse kosten voor autorijden variëren enorm in Europa, van 491 euro per maand in Hongarije tot 926 euro per maand in Zwitserland. In verhouding tot het BBP zijn de totale eigendomskosten het hoogst voor leaserijders in Italië en Portugal, en het laagst voor leaserijders in Denemarken en Zweden. Verder zijn Noorwegen en Zwitserland de duurste landen om met benzine- of diesel- auto’s te rijden. Omgekeerd zijn elektrische auto’s in Noorwegen aanzienlijk goedkoper dan alle benzine- en diesel- auto’s. In Zwitserland geldt dat alleen voor benzineauto’s.

Tex Gunning, de CEO van LeasePlan, zegt over deze bevindingen: “Het goede nieuws is dat de kosten van elektrische auto’s dalen en het aandeel in de tweedehandsmarkt stijgt. Het slechte nieuws is dat overheden onvoldoende voorzien in de laadinfrastructuur die nodig is om aan de marktvraag te voldoen. In alle landen zien we dat nationale en lokale beleidsmakers een stap extra moeten zetten en we roepen hen op om te investeren in een universele, betaalbare en duurzame laadinfrastructuur zodat iedereen de overstap naar een elektrische auto kan maken. Het ondersteunen van de overgang naar elektrische mobiliteit is de beste investering die regeringen kunnen doen. Elektrische auto’s zijn goed voor automobilisten, goed voor de luchtkwaliteit en een van de meest effectieve manieren om klimaatverandering tegen te gaan”.

 

Reageren is niet mogelijk.