In detail: de Mini Vision Urbanaut conceptstudie

0

Mini heeft een conceptstudie voor een toekomstige elektrische MPV gepresenteerd. Wil het Britse merk ons daarmee geestelijk voorbereiden op de terugkeer van dit uit de mode geraakte carrosserietype?

Onlangs lichtte Mini een tipje op van de sluier over zijn toekomststrategie. Het verklapte toen  dat het van plan is om een elektrische cross-over aan het gamma toe te voegen. Die wordt tussen de 3-deurs Hatch en de Countryman gepositioneerd. Mini kan daarmee inspelen op de aanhoudende populariteit van SUV modellen. Maar met de conceptstudie Vision Urbanaut, die de designstijl van toekomstige modellen van het merk toont, slaan de Britten een heel andere weg in.

Mini broedt namelijk op een MPV model. Opvallend, want dit koetswerktype is de afgelopen tijd volledig uit de gratie geraakt. Maar is de Vision Urbanaut eigenlijk wel een MPV? Mini noemt het niet expliciet. Het merk presenteert de conceptstudie liever als “een visie op ruimte in een volledig nieuwe vorm, die maximaal plaats en veelzijdigheid biedt in een minimale voetafdruk”. Dat zijn inderdaad eigenschappen die prima bij Mini passen.

Als de Britten er niet in slagen om de MPV weer ‘cool’ te maken, wie dan wel? Ja, de Mini Vision Urbanaut zou wel eens het busje voor hipsters van de toekomst kunnen zijn. Die “minimalistische” afmetingen moet je overigens wel met een korreltje zout nemen, want de conceptstudie is met zijn 4,46 meter lengte het grootste model van het Britse automerk tot nu toe, al onderscheidt hij zich vooral in de hoogte van zijn familiegenoten.

De renaissance van de MPV kan niet los worden gezien van de betreding van het tijdperk van elektrische mobiliteit. Dit type aandrijving neemt minder ruimte in beslag dan een verbrandingsmotor. Een elektrische MPV kan dus maximaal gebruik maken van dit voordeel. Het resultaat is een auto met een minimaal formaat en een maximale hoeveelheid ruimte en interieurflexibiliteit.

Het interieur is zowel ontworpen om inzittenden tijdens de reis comfortabel in de watten te leggen, als er voor te zorgen dat zij op de plek van de bestemming  ontspannen kunnen genieten. Wanneer hij stilstaat verandert de Mini Vision Urbanaut namelijk in een salon. Het dashboard zakt naar beneden en wordt een zitbank. De voorruit klapt zelfs open om plaats te maken voor een soort balkon aan de straatzijde (“Street Balcony”). Als dat niet cool is …

Ja, dit is de toekomst volgens Mini: een praktische, autonoom rijdende auto die zowel als werkplek, ontspanningsruimte en feestzaal kan gebruikt worden. De Vision Urbanaut heeft 3 modi, die “Mini moments” worden genoemd: Chill, Vibe en Wanderlust. Alleen de laatste modus is bedoeld om de inzittenden ook echt te verplaatsen. Dat kan met een stuur en pedalen, maar autonoom rijden behoort ook tot de mogelijkheden.

De 3 ‘Mini moments’ zijn natuurlijk niet veel meer dan marketing prietpraat om vooral jongeren aan te spreken, maar ze illustreren wel de mogelijkheden die de Vision Urbanaut biedt. Chill is bedoeld om te kunnen ontspannen of te werken, met rustgevende natuurgeluiden en relaxte sfeerverlichting. Indien meer reuring gewenst is, dan kan men overschakelen naar Vibe, dat bedoeld is om een clubsfeer na te bootsen zodat er met vrienden genoten kan worden van leuke muziek.

Die vriendengroep kan niet te groot zijn, want in de Vision Urbanaut is slechts plaats voor 4 personen. Mini zegt dat de conceptstudie van binnen naar buiten is ontworpen. Het interieur is dan ook veel belangrijker dan de buitenkant. De voorstoelen kunnen roteren en in combinatie met de transformatie van dashboard tot zitbank ontstaat dan een comfortabele lounge. Mini noemt dit een “Daybed”. Achterin zit een “Cosy Corner” oftewel een bank waarop men kan zitten of liggen.

In het midden staat een tafel zodat alle inzittenden de koppen bij elkaar kunnen steken indien dat gewenst is. De Vision Urbanaut demonstreert dus hoe een auto kan worden getransformeerd tot veelzijdige leefruimte. Daarvoor hoeft hij dus niet eens zo heel groot te zijn. Omdat het een Mini is, beschikt ook de Vision Urbanaut over het merk karakteristieke ronde instrumentarium. Hier is dat centraal geplaatst zodat het voor iedereen zichtbaar is.

De buitenkant is minder inspirerend en is niet veel meer dan een zeepvorm (een soort balk met ronde hoeken en 4 wielen) waarmee de binnenruimte kan worden gemaximaliseerd. De koplampen kunnen ook dienst doen als matrixdisplays om te communiceren met de buitenwereld. Dat geldt ook voor de achterlichten. De wielen zijn transparant en beschikken ook over verlichting die in de Vibe modus bijvoorbeeld de equalizer kan tonen van de muziek die gespeeld wordt.

Aan de voorzijde beschikt de Vision Urbanaut over de klassieke Mini designiconen (koplampen en grille). Net als de verlichting met kleurige indeling zijn ook de ‘skateboard wielen’ een communicatiemanier met de omgeving. Ze zien er afhankelijk van de gekozen modus anders uit. De Vision Urbanaut kan door iedereen binnen een door de eigenaar bepaalde cirkel van familie en vrienden met een smartphone geopend worden.

De aandrijflijn is elektrisch, maar Mini geeft daar geen details over. Waarschijnlijk omdat er voor de korte termijn (tot 2023) geen concrete productieplannen zijn voor deze conceptstudie. Maar zegt nooit “nooit”. In China, waar de gemiddelde leeftijd van de autoconsument een stuk lager ligt, heeft men meer oren naar autonoom rijdende auto’s met een zo klein mogelijke (ecologische) voetafdruk. En die mogen best de MPV vorm hebben.

 

Reageren is niet mogelijk.