Kan de accu van een elektrische auto ongestraft leeg worden gereden?

0

Als een auto met een benzine of diesel motor zonder brandstof komt de zitten, gaat hij horten en stoten voordat hij er compleet mee ophoudt. Maar hoe zit dat bij een volledig elektrische personenwagen?

Om een antwoord op deze vraag te krijgen, nam de Britse vergelijkingssite Carwow 6 compacte elektrische auto’s onder de loep. Tijdens een praktijktest werd gekeken hoe de Honda E (36 kWh accupakket, officieel 222 kilometer rij bereik volgens de WLTP meetnorm), de Mini Electric (33 kWh en 234 kilometer), de Opel Corsa-e (50 kWh en 330 kilometer), de Peugeot e-208 (50 kWh en 339 kilometer), de Renault Zoé (55 kWh en 395 kilometer en de Volkswagen e-Up (37 kWh en 258 kilometer) zich gingen gedragen als de accu’s compleet leeg werden gereden.

De test is uitgevoerd in de zomer, bij een buitentemperatuur van boven de 30 graden Celsius. Waar mogelijk is gereden met 113 km/u (70 mph), de limiet op Britse snelwegen. Winnaar was de Renault Zoe, die 96 procent van het geclaimde rijbereik van 383 kilometer haalde (oftewel 369 kilometer). De auto die het eerst strandde, was de Honda E, die slechts 182 kilometer ver kwam, oftewel op 90 procent van de geclaimde actieradius.

Interessanter nog dan bovengenoemde uitslag, is de manier waarop elektrische auto’s hun laatste adem uitblazen. Anders dan bij benzine en diesel modellen is er van een hortende en stotende motor geen sprake, noch van rare geluiden of blokkerende wielen. In de praktijk begint de zwanenzang circa 10 kilometer nadat het display van het instrumentarium aangeeft dat de actieradius 0 kilometer is. Er volgen enkele waarschuwingen (ook akoestisch) en vervolgens verschijnt er een schildpadje in beeld, als teken dat de auto op de ‘kruipmodus’ overschakelt. Andere auto’s tonen dan een P, als waarschuwing dat het voertuig geparkeerd dient te worden, al dan niet in combinatie met het tonen van het getal ’30’, wat vanaf dan de topsnelheid is. Vervolgens beperkten de auto’s geleidelijk het vermogen, waardoor de snelheid steeds verder afneemt en de bestuurder gedwongen wordt om een veilige parkeerplek te zoeken.

Bij de Opel Corsa-e en de technisch identieke Peugeot e-208 biedt de auto aan om naar een laadpunt te navigeren. De Honda E houdt het nog 22 kilometer vol nadat de batterijweergave naar 0 procent is gesprongen. Daarna zet de auto zichzelf in neutraal om zover mogelijk uit te rollen. De Mini Electric verliest geleidelijk enig motorvermogen, maar met 0 procent kan nog 32 kilometer worden doorgereden. Uiteindelijk schakelt de auto zichzelf in de neutraal stand en kan er niet meer worden gereden. De Peugeot e-208 stopt er plotseling mee, nadat het motorvermogen geleidelijk is afgenomen. De auto valt ineens uit, waarbij de nodige waarschuwingslampjes in het instrumentarium oplichten. Het rijbereik bedraagt 259 kilometer. De Volkswagen e-Up houdt het nog een paar kilometer vol nadat het accupercentage op 0 springt. De laatste meters kunnen met niet meer dan 16 km/u worden afgelegd. Het rij bereik bedraagt 261 kilometer. De Opel Corsa-e verliest eerst veel vermogen en kan dan nog 6 kilometer rijden. De actieradius komt uit op 280 kilometer. Dat is duidelijk meer dan het rij bereik van de Peugeot e-208. Mogelijke verklaring is het rijgedrag van de bestuurders. De Renault Zoé gaat meerdere kilometers door bij 0 procent acculading, maar hield er tijdens de test na een onfortuinlijke manoeuvre alsnog plotseling mee op. Na te zijn gestopt besloot hij dat het genoeg is geweest.

 

Reageren is niet mogelijk.