BMW verhuist brandstofmotoren productie naar Groot-Brittannië en Oostenrijk

0

BMW gaat zich in München toeleggen op de productie van elektrische auto’s. Hiertoe wordt er tot 2026 een bedrag van 400 miljoen euro geïnvesteerd in een nieuwe assemblagefaciliteit.

De Europese productie voor brandstofmotoren wordt verplaatst naar de fabrieken in Groot-Brittannië en Oostenrijk. Hiermee wil het bedrijf de transformatie naar elektrische auto’s een boost geven. “Eind 2022 produceren al onze fabrieken minimaal 1 model dat volledig elektrische is”, aldus Milan Nedeljkovic, binnen de Raad van Bestuur van BMW verantwoordelijk voor de Productie. “Wij zijn in staat om zowel elektrische auto’s als exemplaren met een verbrandingsmotor op dezelfde assemblagelijn te fabriceren, waardoor wij flexibel kunnen inspelen op de vraag van consumenten”. Deze efficiencyslag in de fabrieken moet leiden tot een kostenbesparing van een half miljard euro.

De productie van de 4,4 liter V8 en de 6,0 liter V12 motoren wordt van München verplaatst naar de locaties Steyr (Oostenrijk) en Hams Hall (Verenigd Koninkrijk). Dat laatste lijkt vooral vanwege dochtermerk Rolls-Royce een handige keuze. Het verhuisproces moet in 2024 zijn afgerond. Volgens BMW kunnen de mensen uit de fabriek worden overgeplaatst, onder andere naar het Competence Center for E-drive, waar het aantal medewerkers van 1.000 naar 2.000 wordt uitgebreid. Eerder maakte BMW al bekend niet langer gebruik te maken van de diensten van het Nederlandse VDL Nedcar.

Niet alleen de fabriek in München wordt voorbereid op een elektrische toekomst. Volgens BMW zal uiteindelijk iedere productiefaciliteit in eigen land emissievrije auto’s gaan maken. Zoals gezegd minstens 1 model per fabriek. In München rolt vanaf volgend jaar de i4 van de band. In Dingolfing gaat men de iX bouwen, evenals elektrische versies van de toekomstige 5-serie en 7-serie (i5 respectievelijk i7). Dan zijn er nog twee modellen waar men in Born bij VDL Nedcar ongetwijfeld op had gehoopt: de elektrische X1 (iX1) rol straks van de productieband in Regensburg, de volgende generatie Mini Countryman (zowel elektrisch als met een verbrandingsmotor) komt uit Leipzig. Dan missen wij de iX3 natuurlijk nog, maar die wordt momenteel al gebouwd in het Chinese Dadong en dat blijft ook zo. Ook de elektrische versie van de 3-serie Sedan zal daar het levenslicht gaan zien.

Reageren is niet mogelijk.