De drukte op de weg nadert het niveau van 2019

0

Waar wij in maart massaal thuisbleven, doen we dat in de tweede corona golf allerminst. Dat valt op te maken uit cijfers van Flitsmeister, dat kijkt naar alle bewegingen op de weg.

Voordat het kabinet mensen opriep om vaker thuis te te werken, was het zelfs drukker op de weg dan vorig jaar. Daarna zakte het wegverkeer tot onder het niveau van 2019, maar niet tot het niveau van de eerste golf. Bovendien neemt het verkeer de laatste week weer toe. “We zitten weer bijna op het oude niveau”, zegt Flitsmeister directeur Jorn de Vries. “Sinds juni zien we veel mensen die reizen, en sinds augustus ook naar het buitenland”.

Vorige week werden door Flitsmeister gebruikers samen 150,6 miljoen kilometers gereden; dat waren er vorig jaar in dezelfde week 160,7 miljoen, gecorrigeerd voor het inmiddels hogere aantal Flitsmeister gebruikers. In de week van 30 maart, tijdens de eerste golf, was de afname veel groter. Toen werden 83 miljoen kilometers gereden, tegen 147,2 miljoen normaal. Dat is een afname van bijna 45 procent. Vorige week was die daling slechts 6,3 procent. Toch zijn er ook verschillen met het oude normaal. Zo is het opvallend veel rustiger in de spits. “Mensen verplaatsen zich nu meer op andere momenten van de dag”, zegt De Vries.

Ook andere bedrijven die veel vervoersdata verzamelen, melden dat het drukker is. Volgens TomTom is het in 16 grote steden merkbaar drukker dan in de eerste corona golf. En Google, dat van veel gebruikers nauwkeurig weet waar ze uithangen, ziet dat mensen minder vaak thuis zijn dan in de eerste golf. De drukte op de weg vertaalt zich nog niet in grootschalige files. “Het is in de spits merkbaar rustiger”, zegt Arnoud Broekhuis van ANWB Verkeersinformatie. In september zag die organisatie een toename van het aantal files, maar dat is inmiddels weer afgenomen. “Behalve in Rotterdam, dat is echt een productiestad waar veel mensen niet kunnen thuiswerken”. De toename van autoverkeer kan ook worden veroorzaakt door mensen die het openbaar vervoer mijden en vrachtwagens. Ook denkt Flitsmeister dat veel mensen in de zomer de auto naar het buitenland pakten, in plaats van het vliegtuig.

 

Reageren is niet mogelijk.