In Hambach is Smart op weg naar de uitgang

0

De onderhandelingen tussen Daimler en Ineos zouden zijn in een stroomversnelling beland na het gunstige advies van de CSE (Sociaal en Economisch Comité) van Smart voor de overname van de fabriek. Het Duitse autoconcern heeft de productiefaciliteit niet langer nodig omdat de nieuwe editie van de kleine stadsauto in China gebouwd gaat worden.

Een van de laatste obstakels voor de verkoop aan de Britse Ineos groep van de Daimler fabriek die de Smart produceert, is weggenomen. Het Sociaal en Economisch Comité (CSE) van de fabriek in Hambach (aan de Moezel) heeft een gunstig advies uitgebracht over de overname van de site, waarbij wordt benadrukt dat deze transactie, waarvoor geen alternatief is, kan worden verbeterd. “De leden van de CSE waarderen het plan om 100 procent van de aandelen van de fabriek aan Ineos Automotive Ltd te verkopen. Deze overname maakt continuïteit van werkgelegenheid in Hambach”, zo valt in het advies te lezen. Maar “sommige punten zijn voor verbetering vatbaar”, zo onderstrepen de leden van de CSE.

In een verklaring zegt het Daimler concern dat het “blij is dat het proces voor de mogelijke verkoop van de fabriek in Hambach tot dusver snel en in een klimaat van wederzijds vertrouwen en respect heeft plaatsgevonden”. Het gunstige oordeel van de CSE “geeft ons nu de mogelijkheid om het verkoopproces snel af te ronden”, aldus de Duitse autofabrikant. De eigenaar van de merken Mercedes en Smart verraste begin juli door de verkoop aan te kondigen van de fabriek aan de Moezel (die gebruikt wordt voor de fabricage van de kleine elektrische stadsauto’s) vanwege financiële problemen in verband met de corona virus epidemie. De productiefaciliteit heeft momenteel 1.600 mensen in dienst, waaronder 700 onderaannemers.

Chemiegroep Ineos is de enige partij die geïnteresseerd is overname van de fabriek. De Britse onderneming is van plan om de autosector te betreden door vanaf 2022 de terreinwagen Grenadier (foto) te gaan verkopen. Die zal in Hambach geproduceerd gaan worden. De creatie van Ineos is geïnspireerd door de Land Rover Defender van de vorige generatie. Dat wil zeggen dat het een rustieke en stoere auto is.

De bouw van de Smart Fortwo in Hambach gaat door tot 2024 om tijdens de overgang naar Ineos voor voldoende werkgelegenheid op de site te zorgen. Dit was een van de voorwaarden die de Franse regering had gesteld om de operatie goed te keuren: banen behouden De minister van Industrie, Agnès Pannier-Runacher, (foto) prees “de inzet en professionaliteit van de personeelsvertegenwoordigers die echte vooruitgang hebben geboekt om de industriële activiteit op de site te bestendigen”.

De leden van de CSE onderstrepen dat de komst van Ineos “de verdienste heeft om de banen in de fabriek veilig te stellen” en dat “de toezeggingen van Ineos op het gebied van human resources aanzienlijk zijn”. Niettemin merkt zij op dat “werkgelegenheid voor alle werknemers slechts gegarandeerd is tot en met april 2024 en onder voorbehoud van het verkoopsucces van de aldaar te vervaardigen Grenadier. “De mogelijke complementaire activiteiten van Daimler moeten in het verkoopcontract worden gegarandeerd”, zo stellen de leden van de CSE.

Mevrouw Pannier-Runacher kondigt “in de komende weken” de oprichting aan van een toezichtcomité voor de overeenkomst . “Alle belanghebbenden zullen erbij worden betrokken om, regelmatig en in de loop van de tijd, de balans op te maken van de activiteiten die Daimler aan de site zal blijven toevertrouwen, evenals de toevoeging van de Grenadier aan de productiewerkzaamheden”, aldus de minister. “Daimler heeft inderdaad een verantwoordelijkheid jegens alle mensen die in de fabriek werken en zal de gemaakte toezeggingen moeten nakomen. Dat regel ik persoonlijk”, zo belooft Pannier-Runacher.

Gezien het feit dat “een financiële deelname aan het project van de kant van het Daimler concern ook welkom zou zijn geweest”, maken de leden van de CSE zich ook zorgen over het feit dat de Ineos Grenadier een klassiek voertuig met een verbrandingsmotor is die veel CO2 uitstoot. “Daarom bestaat het risico dat hij vanaf de tweede helft van dit decennium steeds moeilijker te verkopen zal zijn”.

Reageren is niet mogelijk.