Mercedes Benz EQC kan voortaan sneller laden

0

Het is welbeschouwd geen doen: een accupakket met een capaciteit van 80 kWh combineren met een 1-fase boordlader. Het betekent in de praktijk namelijk dat opladen van de Mercedes-Benz EQC slechts met maximaal 7,4 kW kan, maar vaker met niet meer dan 3,7 kW omdat het publieke laadpunt niet meer vermogen levert.

Mercedes-Benz is zich bewust van deze tekortkoming en rust de EQC voortaan uit met een nieuwe, watergekoelde 3-fasen boordlader. Jaguar voerde bij de I-Pace al eerder een soortgelijke wijzigingen door. De Audi e-Tron had altijd al een snellere 3-fasen boordlader. Het betekent dat de Mercedes-Benz, indien hij een leeg accupakket heeft, in het vervolg binnen 8 uur weer helemaal boven jan is. Voor wat betreft het snel laden verandert er niets: bij een ultra snelle lader kan een vermogen van maximaal 150 kW worden benut.

De verbeterde boordlader is standaard op ieder nieuw exemplaar van de EQC 400 4Matic. Dankzij de waterkoeling is de laadsnelheid op wisselstroom (AC; thuis aan de Wallbox of bij publieke laadpalen) toegenomen van 7,4 kW naar 11 kW. Mercedes-Benz belooft dat de 80 kWh batterij voortaan in 7 uur oplaadt van 10 procent naar een volledige ‘vulling’, terwijl dat proces eerder 11 uur in beslag nam.

Bij laadpalen met gelijkstroom (DC) gaat het laden natuurlijk nog sneller. Via Mercedes me Charge kunnen klanten gebruik maken van het momenteel grootste laadnetwerk ter wereld. Dit netwerk telt momenteel meer dan 350.000 AC- en DC- laadpunten in 26 landen. Met één registratie krijgen klanten toegang tot laadstations van een groot aantal leveranciers, zelfs over de landsgrenzen heen. In de auto of via de Mercedes me-app ontvangen de klanten de relevante prijsinformatie van de leveranciers al vóór er wordt gestart met laden.

De EQC was in mei 2019 de eerste volledig elektrische auto van Mercedes-Benz die samen met reguliere modellen wordt gebouwd in de fabriek in Bremen. Hij wordt daar geproduceerd op dezelfde lijn als de C klasse (Limousine en Estate), GLC en GLC Coupé. De accu’s voor de EQC worden vervaardigd in Kamen (nabij Dresden) door de volle dochteronderneming van Mercedes Benz, Accumotive. De EQC die in China wordt verkocht, ziet in Peking het levenslicht. De auto én de bijbehorende batterijsystemen worden daar sinds eind 2019 gebouwd door de joint venture Beijing Benz Automotive Co. Ltd (BBAC). De productiecapaciteit van beide fabrieken is sinds de start van de productie stap voor stap verhoogd.

De vraag naar Mercedes-Benz modellen met een extern oplaadbare batterij (xEV) wordt steeds groter. Van juli tot september werden er maandelijks meer dan 10.000 exemplaren van geleverd; een record. In totaal werden in het derde kwartaal wereldwijd 45.000 auto’s van het xEV type geleverd, waaronder in september zo’n 2.500 exemplaren van de EQC. Het wereldwijde productportfolio van Mercedes-Benz omvat nu 5 volledig elektrische modellen en meer dan 20 verschillende plug-in hybride uitvoeringen.

 

Reageren is niet mogelijk.