+++ De renovatie van de AFSLUITDIJK duurt zeker 3 jaar langer dan eerder gepland en valt daardoor ook duurder uit. Dat staat in een Kamerbrief van minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen. Vertragingen voor het verkeer lijken daardoor ook langer te blijven duren. Reden voor de vertraging is een ontwerpfout bij de nieuw te bouwen en te renoveren spuisluizen, die nodig zijn voor de waterafvoer. Het probleem kwam afgelopen zomer al aan het licht. Over de extra kosten liet de minister zich andermaal niet uit. Komend voorjaar hoopt ze daar meer duidelijkheid over te hebben. Wel schreef Van Nieuwenhuizen dat het projectbudget uit het Deltafonds wordt aangevuld. Verschillende bronnen zeggen dat het project honderden miljoenen euro’s duurder uitvalt. Een woordvoerder van Rijkswaterstaat liet zich ook niet uit over de extra kosten die met de renovatie zijn gemoeid. Voor de renovatie van de dijk was in eerste instantie een bedrag van €550 miljoen beschikbaar. De werkzaamheden worden uitgevoerd door een consortium met daarin onder meer bouwer BAM en baggeraar Van Oord. Volgens de minister wordt een aantal werkzaamheden volgens planning afgerond. Dan gaat het onder meer om de versterking van het dijklichaam, de bouw van 2 gemalen en 2 keersluizen. +++
+++ 3 grote belangenclubs in de autobranche verzetten zich collectief tegen de huidige AUTOBELASTINGEN . Het gaat daarbij om de ANWB, de Bovag en de RAI Vereniging. Het collectief stelt dat het huidige systeem averechts werkt en vergroening van wagenpark niet stimuleert maar juist tegenwerkt. Bovag voorzitter Han ten Broeke stelt dat de overheid aan de ene kant torenhoge ambities heeft als het gaat om vergroening en klimaat, maar aan de andere kant de rem er op zet. Hij is bovendien van mening dat nieuwe auto’s te duur zijn in Nederland. Daardoor wordt ons wagenpark ouder en ouder. Steven van Eijck, de voorzitter van de RAI Vereniging, is het met Ten Broeke eens. Hij stelt dat Nederland inmiddels een van de oudste (de gemiddelde auto is 11 jaar oud, red.) wagenparken van Europa heeft en dat wij op het niveau van Albanië zitten. Ook Van Eijck is van mening dat nieuwe auto’s zo duur zijn geworden dat ‘niemand’ er nog eentje koopt. Met als gevolg dat de registratieteller aan het eind van dit jaar zal blijven steken op circa 350.000 exemplaren. Dat zou een daling van afgerond 20 % betekenen ten opzichte van de autoverkopen in 2019, al is natuurlijk de corona crisis vooral debet aan de terugval. Ten Broeke illustreert zijn kritiek met de prijsstelling van de Volkswagen Up die volgend jaar liefst 35 % duurder wordt. De Toyota Aygo zal 29 % in prijs stijgen. Maar ook auto’s uit een hoger segment, zoals de Opel Astra en de Volkswagen Golf zullen rond de 30 procent duurder worden. Ten Broeke vindt met name de prijsstijging bij kleine auto’s onwenselijk omdat die relatief weinig CO2 uitstoten en dus het potentieel hebben om een groen steentje bij te dragen. Het kabinet moet volgens de voorzitter van de Bovag daarom de diverse BPM verhogingen onder de loep nemen omdat de invoering van de WLTP meetnorm voor de CO2 uitstoot sowieso al prijsverhogingen heeft veroorzaakt. Ten Broeke stelt dat vergroening van het Nederlandse wagenpark een impuls kan krijgen als de subsidieregeling voor de aanschaf van een elektrische auto door particulieren wordt uitgebreid. Het huidige beleid heeft er toe geleid dat het potje voor volgend jaar alweer leeg is. Het gevolg is dat in 2021 opnieuw alleen de zakelijk rijder, en niet de particulier, profiteert van de ‘overheid douceurtjes’. De 3 belangenverenigingen stellen ook dat ‘wij’ moeten stoppen met het criminaliseren van de moderne dieselauto. Die kan volgens de ANWB, de Bovag en de RAI Vereniging juist een positieve milieubijdrage leveren omdat zij minder CO2 uitstoten dan benzinemodellen. Allemaal leuk en aardig, maar met name richting de ANWB heeft Autointernationaal.nl het advies: “verbeter de wereld en begin bij jezelf”. Want wanneer heeft het clubblad Kampioen voor het laatste aandacht besteed aan dieselauto’s? Ten Broeke valt wat dit betreft minder te verwijten en stelt dat de overheid ook werk moet maken van een slimme sloopregeling voor de oudste oliegestookte personenwagens. Ten eerste omdat daarmee heel snel het minst schone deel van het wagenpark van de weg wordt gehaald en ten tweede omdat daarmee de gewenste verjonging van het personenwagenbestand een impuls kan krijgen. Indirect maakt dit de stikstofproblematiek minder groot, zodat Nederland weer huizen en wegen kan gaan bouwen. +++
+++ In het kader van “beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald”, komt BMW alsnog met een specifiek platform voor elektrische auto’s. De autofabrikant huldigde tot nu toe (althans, nadat de i3 op een verkoop teleurstelling was uitgelopen) het standpunt dat elektrische modellen prima gebaseerd konden worden op bestaande platforms van auto’s met een verbrandingsmotor omdat dit de productieflexibiliteit ten goede zou komen. Maar de nieuwe iX3 maakt duidelijk dat deze keuze duidelijke minpunten heeft. Zo wordt de ruimte onder de motorkap van deze elektrische SUV (die is afgeleid van de gewone X3) nauwelijks gebruikt en maakt het hoge meergewicht van het accupakket een erg straffe afstelling van de vering noodzakelijk. Topman Oliver Zipse heeft er nog eens een nachtje over geslapen en nu besloten dat er toch een platform wordt ontwikkeld dat is bedoeld voor elektrische auto’s. Dat heeft als voordeel dat ruimte verslindende aandrijfcomponenten ontbreken, zodat het slechts zaak is om het accupakket zo gunstig mogelijk weg te werken, met een royale binnenruimte als dankbaar resultaat. Het duurt nog wel enige jaren voordat wij met het resultaat van de koerswending kennis kunnen maken, want pas in 2025 is het platform gereed. Tot die tijd moeten wij het doen met compromis modellen als de i4. Om de ontwikkeling van het nieuwe platform mogelijk te maken, zal er de komende jaren niet beknibbeld worden op de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling. Daar werd in de eerste 9 maanden van dit jaar €4,14 miljard aan besteed, oftewel bijna net zoveel als in heel 2019. BMW kan fors blijven investeren dankzij de hoge winstgevendheid van modellen als de 8-serie en X7 en een strikt beheer van de kosten. Van dit soort luxe auto’s zijn sinds 2018 afgerond 70 procent meer exemplaren verkocht. In het kader van de verdere elektrificatie van het gamma zullen in alle fabrieken in Duitsland vanaf 2022 emissievrije auto’s worden gebouwd. In Dingolfing worden vanaf dat jaar ook elektromotoren geproduceerd. De capaciteit daarvoor is 500.000 stuks. Het fabriekspersoneel in Leipzig en Regensburg gaat batterijmodules en batterijen fabriceren. De BMW Groep wil de komende 10 jaar meer dan 7 miljoen elektrische auto’s (stekker hybride uitvoeringen meegerekend) verkopen, waarvan twee derde volledig emissievrije exemplaren. +++
+++ Er is goedkeuring voor een tunnel tussen Duitsland en DENEMARKEN . De zogeheten Fehmarnbelt tunnel wordt 18 kilometer lang. De onderzeese verbinding moet half 2029 in gebruik worden genomen. De tunnel onder de Baltische Zee zal het Deense Lolland-Falster verbinden met de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein. Beide landen hebben nu de administratieve procedures goedgekeurd waardoor het werk in 2021 opgestart kan worden. Denemarken zit alleen ter hoogte van het noordwesten van Duitsland, in de regio rond Flensburg, aan het Europese continent vast. De Deense hoofdstad Kopenhagen ligt op een eiland, dat sinds het einde van de 20ste eeuw door middel van bruggen verbonden is met de rest van het land en met Zweden. Maar om vanuit Sleeswijk-Holstein in Duitsland te komen, moet men een ferry nemen. Of 160 kilometer omrijden via Flensburg. Oorspronkelijk was het idee een brug te bouwen tussen Puttgarden in Duitsland en Rødbyhavn in Denemarken. In 2008 werd uiteindelijk de beslissing genomen om te opteren voor een tunnel te bouwen. Die is van het zogeheten afgezonken type. Hij wordt dus niet uitgegraven, maar op de bodem van Baltische Zee geplaatst en vervolgens bedekt met beschermlagen. De tunnel gaat gebruikt worden door zowel voertuigen als treinen en de bouwkosten zijn begroot op €8 miljard. +++
+++ Volledig ELEKTRISCHE auto’s blijven aan populariteit winnen. Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA was bijna 1 op de 10 nieuwe personenwagens die in het derde kwartaal in de Europese Unie werden verkocht emissievrij (9,9 %). Een jaar eerder was dat 3 procent. De stijging van het marktaandeel is te danken aan het feit dat de verkoop van elektrische auto’s vergeleken met een jaar eerder verdrievoudigd is. Dit type personenwagens volgens de ACEA marktaandeel op onder meer diesels en benzine exemplaren. Als gevolg hiervan zakte het marktaandeel van het laatste type auto’s in het derde kwartaal voor het eerst onder de 50 % (47,5 %) en kiest nog maar 28 % van de consumenten voor een nieuwe personenwagen met dieselmotor. Modellen met een verbrandingsmotor zijn daarmee goed voor ruim 75 % van de markt. Van juli tot en met september verdrievoudigde de verkoop van elektrische auto’s zoals gezegd. Er gingen liefst 273.809 exemplaren over de toonbank. Volgens de ACEA is de sterke groei mede te danken aan overheden, die in reactie op de corona crisis de vraag naar elektrische auto’s willen stimuleren. Ook de stekker hybride profiteerde van dergelijke overheidsprikkels. De verkopen van dit soort auto’s steeg in het derde wartaal met 368 % tot 138.348 exemplaren. Hybride modellen bleven het populairste alternatief voor personenwagens met alleen een verbrandingsmotor: hun marktaandeel bedraagt ruim 12 %. Auto’s die rijden op alternatieve brandstoffen zoals ethanol en LPG hadden in het derde kwartaal een marktaandeel van iets meer dan 2 %. In Nederland steeg de verkoop van volledig elektrische personenwagens in het derde kwartaal met 40 %. Er werden 19.125 exemplaren verkocht, vergeleken met 13.651 stuks een jaar eerder. +++
+++ FORD roept honderdduizenden exemplaren van de Explorer terug naar de dealer vanwege een defect dat reeds tot 13 ongelukken en 6 gewonden heeft geleid. De achterwiel ophanging van deze SUV is namelijk niet stevig genoeg. De betrokken auto’s zijn allemaal gebouwd tussen 4 september 2012 en 25 januari 2017. De achterwielophanging kan breken omdat een scharnierpunt onvoldoende robuust is. Wanneer de ophanging de geest geeft, beïnvloedt dat de bestuurbaarheid van de Explorer en kan dat tot ongelukken leiden. Dat is inmiddels al meerdere keren gebeurd. Volgens Ford is het probleem erger in gebieden waar veel corrosie bij auto’s voorkomt. Eerder moest al eens 1,2 miljoen exemplaren van hetzelfde type auto terug, toen eveneens vanwege een probleem met de achterwielophanging. Toen bleek dat een scharnierpunt kon breken wanneer de ophanging meermaals helemaal werd ingedrukt. Ford laat weten dat een ingreep dringend noodzakelijk is en dat het cruciaal is dat de inspectie van de ophanging zo snel mogelijk wordt gepland. De autofabrikant kwam vorige maand negatief in het nieuws vanwege brandgevaar bij de Kuga PHEV. Ook voor dit model is een grootschalige terugroepactie opgezet. Ford zal dan bij alle reeds geleverde exemplaren van deze stekker hybride SUV het accupakket vervangen. Er is sprake van brandgevaar omdat de batterijcel, afkomstig van Samsung, verontreinigd is tijdens het productieproces. Alle accupakketten zullen daarom nu worden vervangen. De Nederlandse importeur verwacht de eerste nieuwe sets in december binnen te hebben, waarna in een tijdsbestek van enkele maanden de ongeveer 900 Nederlandse exemplaren van de Kuga PHEV van een nieuwe energiebron zal worden voorzien. Wereldwijd gaat het om 27.000 stuks. De auto’s zijn allemaal voor 26 juni 2020 gebouwd. De levering van nieuwe exemplaren van de Kuga PHEV zal pas volgend jaar worden hervat. Ford komt hierdoor emissietechnisch in de problemen in Europa. Aanvankelijk was de planning dat de Kuga PHEV er samen met de Mustang Mach-E dit jaar voor zou gaan zorgen dat de gemiddelde CO2-uitstoot van de verkochte auto’s tot onder de 95 gram per kilometer zou dalen. Daarmee zou Ford de boetedans ontspringen. Maar mede omdat de productie van de Mustang Mach-E later dan gepland van start ging, is dat niet het geval. In Nederland zijn door deze vertraging 1.800 klanten gedupeerd, terwijl 200 kopers hun aanschaf hebben geannuleerd. Om dit jaar toch aan de emissienorm van de Europese Unie te kunnen voldoen, heeft Ford een poule gevormd met Volvo (en Polestar). Die heeft zogeheten ‘super credits’ beschikbaar dankzij het hoge verkoopaandeel van haar stekker hybride modellen die wel storingvrij zijn. Ford kan daarmee de hoge uitstoot van modellen als de Galaxy, S-Max, Mondeo en Focus ST compenseren. +++
