Prijs vergelijking Kia e-Niro 39 kWh

0

De bestverkochte elektrische auto van Nederland is er nu ook met een 39.2 kWh batterijpakket. Daarnaast is hij te bestellen in meer uitvoeringen dan ooit. Met een lagere instapprijs (35.995 euro) en een tijdelijke ‘Kia EV bonus’ (4.000 euro) wapent de e-Niro zich tegen de komst van de Volkswagen ID.3. Deze concurrent is namelijk vastbesloten om de Kia te onttronen als bestverkochte elektrische auto van Nederland.

Maar Kia geeft zich dus niet bij voorbaat gewonnen. Als verdedigingswapen wordt de 39.2 kWh batterijvariant van de volledig elektrisch aangedreven e-Niro. “Met de nieuwe uitvoeringen maakt Kia óók in 2021 elektrisch rijden interessant voor vele Nederlanders in de zakelijke en particuliere markt”, zo meldt de importeur. Het Koreaanse automerk heeft een benijdenswaardige positie om te verdedigen. In de eerste 10 maanden van dit jaar was elke vierde verkochte Kia volledig elektrisch. Met een marktaandeel van 24 procent ligt de fabrikant van de e-Niro (en de e-Soul) daarmee ver voor op het landelijke gemiddelde (13 procent).

Een belangrijk deel van de elektrische auto verkopen komt voor rekening van de zeer succesvolle Kia e-Niro die in Nederland dit jaar (tot nu toe) marktleider in zijn segment is. Maar inmiddels wordt er aan zijn stoelpoten gezaagd door de Volkswagen ID.3. Die kent in vergelijking met de bestaande 64 kWh uitvoering een lagere instapprijs. Kia snijdt deze concurrent nu tarieftechnisch de pas af met de 39.2 kWh versie. Die heeft niet alleen een kleinere batterij, maar ook een lager motorvermogen (136 pk in plaats van 204 pk). Het compactere accupakket betekent dat de elektrische actieradius daalt van 455 kilometer naar 289 kilometer. Kia zegt hiermee tegemoet te komen aan de wens van diegenen voor wie een kleiner rijbereik volstaat. Daarnaast kan er voor een flink lager bedrag worden ingestapt in de e-Niro (35.995 euro in plaats van 44.995 euro). Volgens Kia wordt haar succesmodel hiermee bereikbaarder voor een bredere groep Nederlanders die willen overstappen op elektrisch rijden.

KiaHyundaiHyundaiKia
NiroIoniqKonaSoul
e 39.2 kWh ComfortElectric i-MotionElectric 39 kWh Comforte 39.2 kWh Dynamic+
35.995 euro36.995 euro36.795 euro37.020 euro
NissanOpelPeugeotRenault
LeafMokka208Zoé
40 kWh Acentae Elegancee Allure R135 Intens
36.990 euro36.299 euro36.250 euro36.190 euro

Er zijn ook andere wijzigingen. Evenals de geüpdatete e-Soul beschikt de vernieuwde e-Niro 64kWh nu ook over een trekgewicht van maximaal 300 kg met 100 kg kogeldruk. Ideaal voor het vervoeren van bijvoorbeeld elektrische fietsen. Voor de 39.2kWh uitvoering is een speciale kit bestaande uit een fietsendragerhaak inclusief verticaal afneembare kogel beschikbaar. Kia heeft ook het gamma van de e-Niro vernieuwd. Voortaan is de e-Niro te bestellen als ComfortLine, DynamicLine, DynamicPlusLine en ExecutiveLine. Het laatste uitrusting niveau is exclusief voorbehouden aan de 64 kWh batterijversie.

Standaard is de e-Niro (als ComfortLine) voorzien van een multimediasysteem met 8 inch scherm en achteruitrijcamera, voorbereiding voor Apple CarPlay, Android Auto plus DAB+ digitale radio, het 7 inch Supervision cluster, 17 inch lichtmetalen velgen, LED dag verlichting plus idem achterlichten, een Smartkey met start/stop knop en elektrisch verstel-, verwarm- en inklapbare buitenspiegels. Rij assistenten zijn er onder meer in de vorm van autonome noodrem assistentie, autonome rijbaan volgassistentie, actieve rijbaan assistentie, adaptieve cruise controle, groot licht assistentie en vermoeidheidsherkenning. Optioneel voor de ComfortLine uitvoering van de e-Niro is een 11 kW 3-fase on board charger.

De DynamicLine is boven de ComfortLine gepositioneerd en onder andere voorzien van het 10.25 inch navigatiesysteem met Kia Live Services en Uvo Connect, parkeersensoren achter, dakrails, een automatisch dimmende binnenspiegel, een regensensor, batterijverwarming én de 11kW 3-fase on board charger. De DynamicPlusLine gaat nog een stap verder en biedt als extra’s een schuif-/kantel zonnedak, privacy glas, LED interieurverlichting, stoelverwarming vóór, stuurwiel verwarming, LED koplampen en parkeersensoren vóór. Het topmodel ExecutiveLine biedt tevens dodehoekdetectie, kruisend verkeersdetectie achter, intelligente snelheidsbordenassistentie, een JBL Premium geluidsinstallatie en een draadloze oplaadfunctie voor smartphones. Het luxe interieur is voorzien van sfeerverlichting, luxe instaplijsten en lederen bekleding. De voorstoelen zijn elektrisch verstel-, verwarm- én ventileerbaar. Beide zetels hebben een lendensteun verstelling. De bestuurdersstoel is ook uitgerust met een geheugenfunctie. Ook de achterpassagiers worden verwend: de met leder beklede achterbank is namelijk voorzien van stoelverwarming.

De 2 batterijvarianten van de e-Niro worden vanaf de DynamicLine uitvoering standaard geleverd met een 11 kW boordlader en zijn geschikt voor 3-fase laden. Daarmee is de batterij in ruim 4 uur (39.2 kWh) of een kleine 7 uur (64 kWh) van volledig leeg tot 100 procent opgeladen. De Kia importeur heeft vorig jaar een uitgebreid pakket aan laadservices geïntroduceerd. Samen met partner Plugsurfing biedt het verschillende laaddiensten waarmee bij zo’n 200.000 laadpunten in Europa geladen kan worden. Kia maakt daarnaast, samen met installatiepartner Abel&Co, verschillende laadoplossingen voor thuis of op kantoor mogelijk. Zoals elke andere Kia wordt ook de e-Niro geleverd met 7 jaar of 150.000 kilometer garantie.

Met de nieuwe batterijvariant én de bredere line-up maakt Kia elektrisch rijden nog bereikbaarder, en dat is niet alleen goed nieuws voor particulieren, maar ook voor zakelijke rijders. De nieuwe uitvoeringen van de emissievrij rijdende e-Niro zijn per direct te bestellen. Zij arriveren medio januari bij de Nederlandse Kia dealers. Belangrijk om te weten is dat de e-Niro in veel uitvoeringen (ruim) onder de volgend jaar belangrijke 40.000 euro grens verkrijgbaar is. Dat betekent een lagere bijtelling. Zakelijke rijders kunnen dus ook volgend jaar bij Kia terecht voor een kloeke elektrische cross-over in diverse uitvoeringen tegen zeer aantrekkelijke maandlasten. Een e-Niro privé leasen is ook erg interessant dankzij het aangescherpte aanbod van Kia. De volledig elektrische cross-over is er inclusief verzekering, onderhoud en reparatie nu al vanaf 449 euro per maand.

De nieuwe instapprijs van de e-Niro is nu zoals gezegd gedaald tot 35.995 euro. Voor dit bedrag levert Kia de ComfortLine 39.2 kW uitvoering. De prijzen van de e-Niro met het 64 kWh batterijpakket beginnen bij 38.995 euro. Voor dit bedrag krijg je dan hetzelfde uitrusting niveau. De e-Niro ComfortLine is te bestellen met een Navigation Pack (1.000 euro) en/of de 11kW 3-fase on board charger (695 euro). Voor de uitvoeringen met 64 kWh batterij is een warmtepomp (995 euro) mee te bestellen. Metallic lak kost 795 euro. Snelle particuliere beslissers kunnen bovendien profiteren van de tijdelijke EV bonus van 4.000 euro die Kia momenteel bij aankoop aanbiedt. Hiermee is de e-Niro nu al te rijden vanaf 31.995 euro. Ook de andere elektrische auto van Kia, de e-Soul, profiteert van deze EV bonus. Daardoor is de instapprijs van dit model nu slechts 29.495 euro (ComfortLine 39.2 kW uitvoering; privé lease kan vanaf 399 euro per maand).

 

Reageren is niet mogelijk.