Stekker hybride auto valt definitief door de mand

0

Stekker hybride auto’s, ook de recentste modellen, vervuilen veel meer dan autofabrikanten beweren. Dat concludeert Transport and Environment (T&E) op basis van praktijktests.

De Europese federatie van milieuverenigingen vindt dat overheden een einde moeten maken aan het subsidiëren van de aankoop en aan de royale belastingvrijstellingen voor deze modellen die volgens T&E een nieuw emissieschandaal aanwakkeren. Bij recente praktijktests onder reële omstandigheden was de CO2-uitstoot van 3 van de populairste stekker hybride auto’s hoger dan werd gerapporteerd.

Getest werden (met een volledig opgeladen batterij) de BMW X5 xDrive45e, de Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo XC60 Twin Engine T8. Zij stootten tijdens de meting tussen de 28 en 89 procent meer CO2 uit dan in de folder staat, aldus T&E. Met een lege accu is de emissiewaarde 3 tot 8 keer hoger dan de officiële waarden. De BMW X5 xDrive45e maakt het helemaal bont. Als je deze stekker hybride SUV oplaadt, dan stoot hij 250 gram CO2 per km uit als je alleen gebruik maakt van de motor. Laat je dikke 6 cilinder op benzine ook als generator dienen voor de batterij, dan komt er zelfs 384 gram/km CO2 uit de uitlaat! De Volvo en de Mitsubishi laten vergelijkbare resultaten zien, zij het in minder extreme mate door hun meer bescheiden verbrandingsmotoren.

Bij het rijden in de oplaadmodus van de batterij, wat in de praktijk vaak kan voorkomen omdat bestuurders deze rij stand gebruiken voor zij overschakelen naar volledig elektrische aandrijving in emissiearme zones, waren de uitstoot cijfers 3 tot 12 keer hoger, zo benadrukt T&E. Volgens de milieuorganisatie kunnen de 3 stekker hybride modellen slechts 11 tot 23 kilometer emissievrij rijden. “Dat is compleet het tegenovergestelde van de bedrieglijke retoriek van autofabrikanten dus, die beweren dat de stekker hybride modellen die momenteel te koop zijn, gebruikt kunnen worden voor lange ritten”, aldus de federatie van milieuverenigingen.

Stekker hybride auto’s worden steeds populairder in Europa, aangezien zij in diverse landen kunnen rekenen op een fors belasting voordeel en/of een koopsubsidie. Fabrikanten zijn met dergelijke stimulering maatregelen zeer in hun sas omdat de PHEV modellen helpen om hun CO2-targets te behalen. Elke in Europa verkochte stekker hybride auto die minder dan 50 gram CO2 per km uitstoot, telt dubbel mee in de berekeningen van het gemiddelde per fabrikant.

Iedereen die autotests leest, weet al langer dat de extreem lage uitstoot cijfers van stekker hybride modellen op papier niet zo veel zegt. Dat bleek bijvoorbeeld ook uit de praktijktest door Autointernationaal.nl van de Opel Grandland X die nog maar relatief kort op de markt is. Zelfs als jij de batterij regelmatig oplaadt en vooral korte ritten maakt, is het onmogelijk om de theoretische waarden te halen, zo blijkt uit het onderzoek van T&E. Julia Poliscanova, senior directeur voor schone voertuigen bij T&E, heeft dan ook harde woorden voor dit soort auto’s: “Stekker hybride auto’s zijn valse elektrische personenwagens die ontwikkeld zijn voor laboratoriumtests en belastingvoordelen, maar niet voor de echte wereld. Overheden zouden moeten stoppen met miljarden aan belastinggeld in subsidies te pompen voor deze auto’s”.

T&E roept ook op om de zogeheten superkredieten voor de Europese CO2 quota te laten vervallen voor stekker hybride modellen. Volgens de milieuorganisatie hadden BMW en Volvo, die nu op koers liggen bij het behalen van de Europese CO2-norm, deze niet gehaald wanneer de werkelijke uitstoot van hun stekker hybride modellen als uitgangspunt was genomen in de meting. Dit betekent voor T&E overigens niet dat PHEV auto’s geen rol kunnen spelen bij de transitie naar uitstootvrije mobiliteit. Maar de instantie pleit er voor dat fabrikanten de minimale elektrische actieradius van dergelijke modellen vergroten tot 80 kilometer en de mogelijkheid tot snel laden toevoegen, zodat eigenaren van zo’n auto onder meer omstandigheden en makkelijker elektrisch kunnen rijden.

Uit de bevindingen van T&E blijkt dat het onterecht is alleen om de bestuurder van een stekker hybride auto de schuld te geven van de hoge uitstoot. Ook met regelmatig opladen haal je de door de fabrikant genoemde emissiewaarden niet. De meeste stekker hybride auto’s deugen technisch niet. Ze hebben zwakke elektromotoren, een grote vervuilende benzine of diesel krachtbron en kunnen vaak niet snel laden. En toch kiest de overheid er voor om de productie van stekker hybride auto’s te stimuleren.

De Nederlandse overheid stimuleert de aanschaf van een stekker hybride auto door korting te geven op de aanschafbelasting (BPM). Ook krijgen dergelijke personenwagens 50 procent korting op de motorrijtuigenbelasting (MRB). “Deze vorm van stimulering kan veel beter en effectiever worden besteed aan volledig elektrische auto’s. Bijvoorbeeld door meer subsidie beschikbaar te stellen voor particulieren die een kleinere elektrische auto willen aanschaffen”, aldus Poliscanova.

Autointernationaal.nl is het daarmee eens. Stekker hybride modellen kan de consument het beste links laten liggen, ook omdat de inruilwaarde vanwege alle negatieve publiciteit over een paar jaar naar verwachting tegen zal vallen. De Mitsubishi Outlander PHEV heeft dat reeds in de praktijk laten zien.

Reageren is niet mogelijk.