Tesla overweegt compacte hatchback voor Europa

0

Tesla overweegt een wat kleinere auto voor de Europese markt. Het zou dan een elektrische compacte hatchback moeten worden. Daarmee kan Tesla in  Europa grotere verkoopvolumes realiseren. D

“In de Verenigde Staten zijn auto’s groter vanwege de persoonlijke voorkeur van veel Amerikanen”, aldus Tesla topman Elon Musk. “In Europa zijn auto’s vaak kleiner”, zo constateerde hij. De modellen van Tesla zijn veelal langer dan Europese auto’s, wat (in de eigen ervaring van Musk) in de relatief smalle straten van Europese steden tot parkeerproblemen leidt. In september beloofde Musk al met een beter betaalbare auto te komen. Momenteel kost de goedkoopste Tesla, de Model 3, afgerond 50 mille. Dat is voor particulieren een veel te hoog bedrag. Bovendien komen de auto’s van Tesla vanwege hun forse prijzen in diverse Europese landen niet in aanmerking voor koopsubsidie. Specifiek in Nederland speelt het nadeel van het bijtellingsvoordeel plafond van 40.000 euro. Al met al krijgt Tesla steeds meer concurrentie van onder andere Hyundai (Kona Electric), Kia (e-Niro) en Volkswagen (ID.3).

Het compact model van Tesla zal volgens Musk in Europa ontworpen gaan worden. Logisch, want hij is primair bestemd voor Europeanen. Parkeergemak is zoals gezegd erg belangrijk: Musk zou zelf ooit problemen hebben ondervonden om in het centrum van Berlijn een parkeerplek te vinden die groot genoeg was voor de Model X waar hij mee reed (foto). De compacte Tesla gaat lokaal in Europa ontworpen en ontwikkeld worden. Musk zegt hier over: “Ik vind dat er daar veel getalenteerde designers en ingenieurs zijn. Veel van die mensen willen ergens aan de slag waar ze origineel werk mogen afleveren. Ze willen niet gewoon de Europese variant maken van iets dat in Californië is bedacht”. Het nieuwe model mag dus niet gewoon een doorslag worden van een Amerikaanse Tesla.

Wanneer de Europese Tesla op de markt komt, is nog koffiedik kijken, maar het zal niet binnenkort zijn. Eerst moet Musk zijn fabriek in Berlijn nog opstarten. Die productiefaciliteit brengt de plannen voor een kleiner model in een stroomversnelling. Tesla zou aldaar gemakkelijker een specifiek op Europa gerichte auto kunnen bouwen. In eerste instantie gaat het automerk de Model Y, de cross-over op basis van de Model 3, in Duitsland produceren. Maar de fabriek lijkt met zijn beoogde jaarlijkse productiecapaciteit van 500.000 auto’s groot genoeg te zijn voor een een tweede autotype.

 

Reageren is niet mogelijk.