Fris gezicht voor brave gezinsauto: test Opel Crossland

0

De Opel Crossland arriveert in januari bij de dealers. De compacte SUV maakt daar zijn opwachting zonder de letter X in zijn modelnaam, maar met een nieuw gezicht.

Voor het design van de hertekende neuspartij heeft Opel inspiratie opgedaan bij de kraakverse Mokka (die zijn oude naamgenot met de letter X uit het General Motors tijdperk vervangt). Beiden beschikken over een zogeheten Vizor grille. Een andere overeenkomst is dat het allebei B segment SUV modellen zijn. De Mokka is daarentegen van de nieuwste generatie. Hij is gebaseerd op het CMP onderstel dat montage van een volledig elektrische aandrijflijn mogelijk maakt. De Crossland is daarentegen een SUV van het oude stempel. Die maakt nog gebruik van een onderstel uit de vorige eeuw, namelijk de bodemplaat van de Peugeot 206. Toch is Opel helemaal nog niet van plan om de Crossland (X) met pensioen te sturen. De reden is dat hij een 4.300 euro lagere instapprijs heeft dan de Mokka. In combinatie met een traditioneel vormgegeven koetswerk zal de Crossland een heel andere groep autoconsumenten aanspreken, namelijk gezinnen, zo denkt Opel.

Uiterlijk onderscheidt de modeljaar 2021 uitvoering van de Crossland zich zoals gezegd vooral door zijn nieuwe front. Daarvoor speelde Opel leentjebuur bij de Mokka, waar de inmiddels veelgeprezen Vizor grille een half jaar geleden debuteerde. Van dit model (en de jongste Corsa) neemt de Crossland ook het uitrusting niveau GS Line over. Het idee is dat de Opel daarmee een sportieve look krijgt. Onder andere rode zijdelingse bogen moeten daarvoor zorgen. Maar omdat de Crossland van nature helemaal niet zo sportief oogt, heeft de GS Line behandeling een hoog ‘vlag op een modderschuit’ gehalte.

Met zijn 4,22 meter lengte zit de Crossland zoals gezegd heel dicht in de buurt van de afmetingen van de nieuwe Mokka (4,15 meter). Toch is het een heel ander type SUV. De Crossland moet het vooral van zijn praktische en veelzijdige karakter hebben om klanten te verleiden. Zo heeft hij onder meer een over 15 centimeter verschuifbare achterbank met een verstelbare rugleuning. Zij doen het koffervolume schommelen tussen de 410 tot 520 liter. Bij de Opel Mokka moet de achterklep al na 350 liter aan bagage dicht. Keerzijde van de medaille is dat de Crossland in tegenstelling tot de Mokka geen elektrische versie in het modelgamma heeft. Hij zal dus nog steeds enkel met benzine of diesel motoren verkrijgbaar zijn. Dat betekent respectievelijk een 1,2 liter 3 cilinder of een 1,5 liter 4 cilinder. Beide motoren zijn van PSA oorsprong. Dat geldt trouwens ook voor alle andere onderhuidse techniek.

De Crossland is dus de facelift versie van de Crossland X. Dat model werd ontwikkeld in samenwerking met PSA (5 jaar geleden nog een partner van General Motors en sinds 2018 het nieuwe moederbedrijf). Dit Franse autoconcern voert zelf de merken Peugeot, Citroën en DS. De Crossland X kwam in 2017 op de markt en sindsdien zijn er in Nederland 22.000 stuks van verkocht. Hij wordt op dezelfde Spaanse productielijn gebouwd als de Citroën C3 Aircross. De vorige generatie Peugeot 2008 maakte gebruik van dezelfde techniek, maar de nieuwe editie van dit model beschikt over hetzelfde CMP platform van de Opel Mokka.

Niet elke facelift is even geslaagd, maar in het geval van de Crossland (X) kan er gesproken worden van een succesvolle operatie. Dankzij het nieuwe smoelwerk staat hier ineens een vlot gestileerde auto die er dankzij de Vizor grille (een soort Planga zonnebril) hip en modern uitziet. Dat kon van de prefacelift editie van de Crossland niet worden gezegd. Maar op de Mokka staat de Vizor grille toch beter. Daar vormt dit designonderdeel een heel met de rest van het ontwerp. De Crossland wordt gekenmerkt door een hoge bouw en ietwat bolle vormen. Die geven de Crossland een vriendelijke en ontwapende uitstraling, maar het zwarte masker past hier minder goed bij. De Vizor wordt de komende jaren hét familiegezicht van alle Opel modellen. Dus ook de nieuwe Astra en de herziene uitvoering van de Grandland X (die bij zijn facelift eveneens de letter X zal verliezen) krijgt zo’n neuspartij. Het stilistische front biedt ruimte aan een radar, camera’s en sensoren voor de diverse assistentie systemen. De Vizor grille is helemaal gesloten, dus moet de motorkoeling komen van een lager in de neuspartij (onder de bumper) geplaatst luchtrooster. De LED mistlampen aan de voorzijde zijn ook nieuw. Eveneens standaard zijn koplampen met bochtverlichting, een adaptieve groot licht assistent (waardoor tegenliggers nooit verblind worden), automatische niveauregeling, Forward Collision Alert met automatische noodstop plus voetgangersdetectie, het vermoeidheid waarschuwingssysteem Driver Drowsiness Alert en een dodehoekwaarschuwingssysteem.

Aan de achterzijde zien we hertekende lichtunits die een donkerder binnenwerk hebben. Vanaf modeljaar 2021 zijn zij met elkaar verbonden door een strip in dezelfde kleur. Het glas is getint om het effect te vergroten. Opel geeft de naamswijziging daar nog eens duidelijk aan. Op de achterzijde staat namelijk in de volle breedte de modelaanduiding. Desgewenst geeft Opel het bovenste gedeelte van de achterklep een hoogglans zwarte afwerking. Dan dient men wel een Crossland met een zwart dak te bestellen. Een minder contrasterende kleurstelling is echter ook mogelijk. Wanneer er wordt gekozen voor de GS Line uitvoering, krijg je in de daklijn een rode bies. De testauto is echter een Crossland Elegance. Die moet het juist hebben van de combinatie van zwarte en verchroomde elementen.

In het interieur zorgt Opel niet voor grote veranderingen. Dat valt te pruimen want het infomediasysteem reageert lekker snel en is goed bij de tijd. Nieuw is wel de draaibare rij modusknop. Het optionele IntelliGrip systeem (een aangepast tractiecontrole systeem van PSA) dat men daarmee kan bedienen, geeft de bestuurder de keuze uit de standen Normal, Snow, Mud, Sand en ESP Off. Dit stukje techniek werkt goed en geeft de bestuurder snel meer vertrouwen. Verwacht nou niet meteen dat je op ontdekkingsreis kan met de Crossland, maar als je bijvoorbeeld op skivakantie bent dan kan het IntelliGrip systeem op zulke momenten extra hulp bieden.

De Crossland is, op de instapuitvoering na, voorzien van een draadloze oplader en internetcontact wordt verzorgd door zaken als Apple Carplay, Android Auto en een Wifi hotspot. Tegen meerprijs kan de Opel worden voorzien van een Head-up display (tamelijk uniek in dit segment) en een panorama Rear View camera.

Terwijl de Mokka een innovatief dashboard heeft, kiest Opel bij de Crossland juist voor een traditionele opzet. De testauto kenmerkt zich zodoende door een conventionele bediening met fysieke knoppen en hendels. Achter het stuurwiel zijn analoge meters te vinden. In de klank van het standaard audiosysteem ontbreekt helaas helderheid, alsof de luidsprekers achter een gordijn zijn geplaatst.

De vloer bij de achterbank is bijna vlak, waardoor men daar eventueel met z’n drieën goed kan zitten. Qua meubilair voorin kan men kiezen voor de befaamde AGR gecertificeerde stoelen van Opel. Die bieden veel zitcomfort dankzij verlengbare zittingen en een vormgeving die aan fauteuils. Daardoor kan je met gemak uren in de Crossland rijden zonder last van jouw rug te krijgen. Dankzij de hoge bouw staan de voorstoelen meer rechtop en daarom kon bij een relatief beperkte carrosserielengte toch veel interieurruimte worden gecreëerd.

Helaas zijn de kussens van de achterbank vlak en hard. Voor de inzittenden aldaar is het comfort dus veel minder. Zijn er geen achterpassagiers, dan kan er voor 1.255 liter aan bagage worden meegenomen. De leuning is overigens in 40:60 verhouding neerklapbaar. Handig is het ski-luik. Dat zie je (ook) niet vaak in deze klasse.

Het is niet gebruikelijk dat bij een facelift ook het onderstel wordt herzien, maar toch heeft Opel dat gedaan. Reden is dat de Crossland X bekritiseerd werd vanwege zijn ietwat wiebelige weggedrag. Mede daardoor heeft dit Opel eigenlijk nooit een vergelijkingstest weten te winnen. In de toekomst zou dat volgens de ingenieurs van het Duitse automerk wel moeten lukken, want er zijn andere veren en dempers gemonteerd. Ook bevat de stuurkolom een nieuwe tussenas voor meer precisie en gevoel in de besturing. De Crossland rijdt door deze aanpassingen inderdaad een stuk prettiger. Wel is de besturing nog steeds te sterk bekrachtigd. De installatie scoort wel beter qua rechtuit stabiliteit. Omdat er voortaan een grotere stuuruitslag nodig is om daadwerkelijk van koers te veranderen, blijft de Crossland als vanzelf beter rechtuit rijden. Op de lange afstand zorgt ook dat voor meer rust en comfort. Het is nog altijd geen sportieve auto (dus die GS Line aankleding is nogal misplaatst), maar hij voelt wel zekerder aan geeft jou het gevoel van totale controle. In de bochten helt de Crossland nauwelijks over en ook het ‘duiken’ van zijn voorganger tijdens het remmen behoort tot het verleden. Hij is daarmee een prima allrounder geworden die hele volksstammen zal verblijden met zijn goede veercomfort.

Het motorenaanbod begint met een 1,2 liter benzine 3 cilinder die zonder turbo 83 pk levert. In basistenue kost de Crossland dan 21.999 euro. Met aanjager is er 110 pk of 130 pk beschikbaar. De laatste vermogen versie is ook combineerbaar met een automaat. De 1,5 liter diesel is er in 110 pk en 120 pk configuratie. In het eerste geval dien je zelf te schakelen, terwijl de sterkere variant gekoppeld is aan een automatische transmissie. Alle motoren voldoen aan de Euro 6d emissienorm. Het 1,2 liter blokje is ondanks zijn 3 cilinders nagenoeg trillingsvrij. Voor deze test is eerst gereden met de 110 pk sterke variant met handgeschakelde 6-bak. Deze levert precies voldoende vermogen om goed mee te komen met de rest van het verkeer. Wanneer meer wordt gevraagd, moet de krachtbron zich behoorlijk kwaad maken, laat dan duidelijk van zich horen, maar dan volgen alsnog heel behoorlijke prestaties.

Ter vergelijking is ook gereden met de 130 pk sterke variant, gekoppeld aan een 6-traps automaat. Dit vormt in meerdere opzichten een betere combinatie. In de praktijk presteert de sterkere motor niet merkbaar beter, maar worden de prestaties vooral met meer gemak neergezet. Dat zorgt voor meer comfort (niet stiller, wel rustiger) en een lager praktijkverbruik (alhoewel de specificaties in de folder anders doen vermoeden). De testrit met de 110 pk sterke Crossland kostte mij 7,4 liter benzine per 100 km. Een rit op een vergelijkbaar traject met de 130 pk sterke versie liet 6,2 liter zien. De automaat neemt niet alleen werk uit handen. De verhoudingen van de versnellingsbak passen ook beter bij de motor, waardoor deze fijner loopt bij gangbare kruissnelheden (50, 80 en 100 km/u).

 

70%
70%
Awesome

De goedkoopste SUV van Opel ziet er sinds de facelift een stuk moderner uit. Toch zullen autoconsumenten die gevoelig zijn voor een trendy uiterlijk eerder voor de Mokka opteren. Die oogt een stuk sportiever. Ondanks de Vizor grille ziet de Crossland er nogal braaf uit. Van 'liefde op het eerste gezicht' is anders dan bij de Mokka geen sprake. In technisch opzicht draait de Crossland evenmin in de voorste linies mee vanwege zijn verouderde onderstel. Maar als jij op zoek bent naar een praktische, ruime en veelzijdige auto die schappelijk geprijsd is, dan ben je met de Crossland niet slecht uit.

De motoren zijn even sterk als voorheen, maar werden toch iets zuiniger. Met name de 130 pk versie met automaat is een fijne combinatie. Het onderstel is meer afgestemd op een rustgevend weggedrag en dat is aangenamer voor het hele gezin. Minpunten zijn de te lichte besturing en het matige geluid van het audiosysteem.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (12)
    7.6

Reageren is niet mogelijk.