2020 was het jaar van de elektrische auto

0

Het was een slecht jaar voor autofabrikanten, maar het aantal geregistreerde elektrische auto’s is in 2020 opnieuw fors gestegen. De Bovag verwacht dat er dit jaar meer dan 70.000 nieuwe exemplaren geregistreerd worden. Vorig jaar waren dat er afgerond 64.000.

Met name in deze decembermaand gaat het hard met de registratie van elektrische auto’s, aldus Tom Huyskens van de Bovag. Volgens hem heeft dit alles te maken de bijtelling die per 1 januari 2021 omhoog gaat van 8 naar 12 procent. Verder daalt de prijsgrens waarbij men voor een volledige verlaagde bijtelling in aanmerking komt van 45.000 euro naar 40.000 euro (het bedrag dat daarboven valt wordt aangeslagen voor 22 procent). Daardoor willen veel leaserijders hun elektrische auto’s nog dit jaar laten registreren. Wagenparkbeheerders willen ook nog snel exemplaren tegen de lage bijtelling op kenteken laten zetten. Ruim 57 procent van alle registraties is zakelijk/lease (inclusief private lease). De voertuigbranche registreert ongeveer 14 procent van alle nieuwe auto’s, terwijl particulieren goed zijn voor 20 procent.

Het totaal aantal geregistreerde auto’s zal dit jaar fors afnemen, zegt Huyskens: “In 2019 waren dat er 446.114, maar dit jaar zullen wij op 355.000 tot 360.000 uitkomen. Dit betekent dat ongeveer één vijfde van alle auto’s die in 2020 over de toonbank ging elektrisch was”. In 2019 was de Tesla model 3 veruit de meest geregistreerde auto met 29.922 registraties. Nu strijden 3 andere emissievrije personenwagens om die titel. Volgens Huyskens is de kans groot dat de Volkswagen ID.3 (daarvan werden er deze maand tot nu toe al 6.040 stuks besteld) deze wedstrijd wint, maar de verschillen met de Kia Nero en de Hyundai Kona zijn klein. Op jaarbasis is de stand als volgt: Kia Niro (inclusief (stekker) hybride uitvoeringen) 11.839 registraties, Volkswagen ID.3 (10.911) en Hyundai Kona (10.617).

De run op elektrische auto’s in de decembermaand betekent niet dat het aanbod schaars is geworden, integendeel. Daarvoor hebben te veel nieuwe spelers het marktsegment betreden. Voorbeelden zijn de Aiways U5, de Honda-e, de MG ZS EV, de Opel Corsa-e en de Volkswagen ID.3. Met name van het laatste model is er een erg hoge voorraad, waardoor de kans inderdaad groot is dat de titel van ‘best verkochte auto van Nederland’ dit jaar naar Nederland gaat en niet naar Zuid-Korea. Van het populairste model van 2019, de Tesla Model 3, zijn er dit jaar tot nu toe 70 procent minder verkocht. De teller staat nu op 8.275 exemplaren.

Tesla heeft blijkbaar haar Model 3 kruit voor een belangrijk deel vorig jaar al verschoten. Nu slaan klanten die aangewezen zijn op een lager prijssegment hun slag. Dat geldt niet alleen voor Nederland, maar ook voor andere Europese landen. Ook de komst van de Polestar 2, een directe concurrent, speelt een rol. Om mondiaal toch de verkoopdoelstelling van 500.000 auto’s te halen, biedt Tesla nu op exemplaren die voor het einde van het jaar besteld én geleverd worden, 3 maanden gratis gebruik van Full Self Driving aan. Daarmee komen de auto’s van het merk een stap dichterbij zelfstandig rijden. Van een volwaardige autonome assistent is evenwel geen sprake. Tesla blijft haar modellen niet voor niets leveren met een stuur en pedalen.

 

Reageren is niet mogelijk.